Érdemes már óvodáskorban elkezdeni a nyelvtanulást?
- Dátum: 2016.12.05., 12:56
- fejlesztés, fejlődés, gyereknevelés, Nyelvtanulás, nyelvtudás, óvoda, óvodáskor
Ahogyan egyre fontosabb, egyre inkább alapvetően elvárt a nyelvtudás, úgy a szülők is egyre inkább azt gondolják, hogy a nyelvtanulást minél előbb érdemes elkezdeni. Akár már óvodáskorban is.
Ma már általános elvárás, hogy minimum egy idegen nyelvet jól ismerjünk, azon hatékonyan kommunikáljunk. Ugyanakkor arról, hogy mikor érdemes elkezdeni az idegen nyelvek tanulását, már megoszlanak a vélemények.
Jól érzékelhető egyfajta „divathullám”, amely a szülőknek azt sugallja, hogy az az igazán tudatos, előrelátó szülő, aki már egészen korai időszakban biztosítja gyermeke számára a nyelvtanulást. Vannak olyan nyelviskolák, akik már pár hónapos kortól (!) kínálnak, szolgáltatnak nyelvoktatást.

A hiba talán ott van, hogy miközben egyre inkább tudatos, előrelátó szülők akarunk lenni, elfelejtjük, hogy kiskorban leginkább azzal teszünk jót, ha biztosítjuk a természetes fejlődés feltételeit. Egyre jobban csak a direkt fejlesztési eszközökben gondolkodunk, miközben az életkori sajátosságoknak megfelelő képességekkel, készségekkel nem is vagyunk tisztában. Mindezek következménye, hogy elfelejtjük azt is, hogy például óvodáskorban a gyerekek leghasznosabb, legfejlesztőbb időtöltése a játék.
Vagyis mintha manapság a fókusz egyre inkább azon lenne, hogy szülőként milyen direkt eszközök bevetésével érhetjük el, hogy gyerekünk fejlődjön és sikeres legyen.
Érdemes arra koncentrálni, hogy a gyerekek képességei, készségei megfelelően fejlődnek-e. Óvodáskorban például fontos, hogy már képesek legyenek önállóan öltözni, érzelmeiket szavakba tudják foglalni és így tovább. Az elvárható képességeket hagyjuk kibontakozni, nem kell mesterségesen, direkt módon fejleszteni gyerekünket. Ha viszont észleljük, hogy valamiben kirívóan lemarad gyermekünk, vagy egyes képességeinek fejletlensége komolyan akadályozza őt, akkor fontos lehet az adott terület célzott, direkt fejlesztése. De ez alatt inkább prevenciót kell érteni, vagyis olyan lemaradást kompenzáló lehetőségeket, mint a korai mozgásfejlesztés, vagy logopédiai foglalkozás. Ez nem feltétlenül a felzárkóztatásról szól (hiszen egyébként nagyon eltérőek lehetnek az egyéni fejlődési utak), hanem arról, hogy az időben történő felismeréssel megelőzzünk, elkerüljünk későbbi tanulási, vagy magatartásbeli nehézségeket.
Az idegen nyelvek megtanulásánál, sokkal adekvátabb képességek, készségek elsajátítására, fejlesztésére van szükség óvodáskorban. Egy-egy idegen nyelv megtanulása kisgyermekkorban igazán csak akkor hasznos és hatékony, ha van funkciója. Vagyis például kétnyelvű családokban, vagy külföldön élőknél. Ezekben az esetekben természetes módon, automatikusan „ragad” a gyerekre az idegen nyelv ismerete.
A gyerekek „be vannak programozva” a növekedésre mind testileg, mind szellemileg. Szülőként azzal tehetünk a legtöbbet, ha ehhez a természetes fejlődéshez, megfelelő (támogató) környezetet biztosítunk.
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.