Menü

Egy svájci poén is lehet jó

A Bonzsúr, Svájc! 2023-as remek svájci szatíra a helyi nyelvi sokszínűség és szabályozás anomáliák oltárán, megkésve bár, de elstartolt a mozijainkban. A svájci rendező, forgatókönyvíró, Peter Luisi igazán kellemes délutánt adhat azon bátraknak, akik a multiplexek árnyékában elcsípik ezt az ironikus vígjátékot a szélesvásznon.

Adott Walter, egy kissé lelassult, idősebb svájci német rendőr (Beat Schlatter), aki egyszer csak elveszíthet mindent, amit biztosnak vélt egy érthetetlen nyelvi szabályozás miatt. Egy „balul” elsült népszavazás gyanús eredménye okán szinte egyik percről a másikra a sokszínű Svájc francia! nyelvűvé fog válni ebben a fikcióban. Az olasz és a német közösségek az idegösszeomlás határán állnak. A svájciak azonban köztudottan szabálykövetőek, elkezdenek hát felkészülni az átállásra.

Főhősünket, hogy állását mentse a festői, olaszajkú Ticinóba küldik, hogy a helyi ellenállást felszámolja. Hű társa lesz ebben a mondvacsinált küldetésben egy végletekig karót nyelt, új kollega (a zseniális Vincent Kucholl), aki ráadásul egy túl sok James Bondot néző, high tech trükkökkel villogó yuppie. Az álruháitól önmagában röhögőgörcsöt lehet kapni. A csipet csapat tehát elkezd beépülni a szeparatisták közé, akik kedvesebbek, mint elsőre gondolnánk.

A fordulatok pörgősek, a humor igazán emberi és kulturált. A kellemes mozidélután garantált. Még ha a történet kiszámítható is helyenként, mód felett jót lehet röhögni a nyelvi szófordulatain és abszurd helyzetein. Nyilván amint közeledik a nyelvi egységesülés napja, a nemzetközi helyzet erősen fokozódik. Nagy piros pont a forgalmazónak, hogy nem szinkronizáltatta le a filmet, mert az tényleg vétek lett volna.

Az univerzális humoron felül nagy pacsi jár az a készítőknek, amiért mernek svájciként a svájciakon szívből röhögni. A főhős anyukájának gerillacsoportja, illetve az olasznyelvűek vezetőjének diktátorkodása olyan kedves pillanatok, amikért érdemes egy ilyen szatirikus filmnek esélyt adni. A Bonzsúr, Svájc! remek kikapcsolódás, tele kifordított helyzetekkel és lágy humorral, de szigorúan feliratosan ajánlva. Svájcban nem csak a csokik, hanem a helyi viccek is lehetnek kiválóak.

Az antihősök új dimenziója a Marvel-univerzumban

Az idén videón is már megjelent Mennydörgők* egy olyan társaság története, amelyet nem külső kényszer, hanem a saját változni akarásuk húz egy irányba. Mindannyian cipelik a maguk hibáit, traumáit, de mégis egymás mellett találják meg azt a ritmust, ami a sztori végére valódi csapattá formálja őket. A hangulat és a dinamika könnyen felidézheti A galaxis őrzőit, de a fókusz itt jóval személyesebb, valamint sokkal inkább szól a szereplők közötti dinamikáról.

A haza és az emberség kötelez

Pár napja bemutatták a nagy állami támogatással megtolt Sárkányok Kabul felettet, amely a roppant vérszegény magyar akciófilm zsánerba igyekszik friss vért pumpálni miközben az afganisztáni békefenntartóink munkájának állít emléket. Pörgős csatajeleneteket legalább profi díszletekkel és kameramunkával ígért a trailer. Ezek után (remélem) egy emberként reméltük, hogy politikai terheltsége ellenére egy szórakoztató film készült el. Ennek jártam utána.

Egy nélkülöző nemzet szülöttei

Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmje, az Árva a 20. századi magyar társadalmi traumák és a személyes veszteségek metszéspontján született meg. Nagyszabású művészi alkotás, amely egyszerre beszél a mindennapi veszteségről és a gyászról. A történet a múltat nem pusztán idézi, hanem felépíti és újraéli – fájdalmasan, őszintén és minden pátosz nélkül.

Del Toro újraéleszti a Frankensteint

„Él-váltás” – a modern Frankenstein-történet új kiadását láttuk a minap férjemmel, a Frankenstein (2025) című filmet, amelyet Guillermo del Toro maga írta és rendezte, és amely a klasszikus Frankenstein; or, The Modern Prometheus-regény most már nemcsak adaptációja, hanem – részben – újragondolása is.

Az ember, aki az USA-ban született

Reneszánszukat élik a szélesvásznon a zenész életrajzok és az egy-egy híres énekes legismertebb albumának készítéséről szóló filmek, e kettő keveréke a legújabb mozi, a beszédes című, Springsteen: Szabadíts meg az ismeretlentől. Nem árul zsákbamacskát. Remek zenéket, nagy emberi vívódásokat ígér egy kissé szürkének ható főhőssel, aki a múlt démonjaival küzd, de végül a teljes nihil helyett a szupersztárság lesz osztályrésze.