Alapozó terápia – Mozgásalapú fejlesztés a sikeres tanulásért
- Dátum: 2025.09.26., 07:38
- Martinka Dia
- képek:pixabay
- ADHD, alapozó, beszédfejlődés, beszédhiba, diszgráfia, diszlexia, dominancia fejlesztés, egyensúly, érés, fejlesztés, fejlesztőpedagógia, figyelem, finommotorika, hiperaktivitás, idegrendszer, időbeli tájékozódás, iskolaérettség, koordináció, mozgásfejlesztés, nagymozgás, tanulási zavar, terápia, térérzékelés
Az alapozó terápia egy mozgásfejlesztő módszer, amelyet főleg gyermekeknél alkalmaznak a tanulási nehézségek, figyelemzavarok, részképesség-problémák, mozgáskoordinációs vagy beilleszkedési gondok megelőzésére és fejlesztésére.
Az alapozótorna lényege, hogy az idegrendszer érését segíti speciális mozgásgyakorlatokkal. A nagy- és finommozgások, egyensúly, testtartás, szem–kéz koordináció fejlődésére hat. Célja, hogy a gyermek biztos alapokat kapjon az iskolai tanuláshoz (írás, olvasás, számolás).
Leggyakrabban óvodás és kisiskolás korban használják, de nagyobbaknál is alkalmazható.
A fiaim jártak és a legkisebb is elkezdte ősszel, bár anyagilag kissé megterhelőnek érzem havonta, mégis azt gondolom, megéri áldozni erre.
Az Alapozó Terápia egy komplex mozgásfejlesztésen alapuló, idegrendszer érését segítő fejlesztő terápia, amelynek célja, hogy segítsen a gyermeknek megtalálni / újraépíteni azokat a fejlődési lépcsőket, amelyek valamilyen oknál fogva kimaradtak, vagy nem megfelelően alakultak ki.
Ez a fejlesztés mozgásban, érzékelésben, és kognitív készségekben is hat, azaz nemcsak „tornagyakorlatokról” van szó, hanem arról, hogy a mozgásfejlődés, érzékszervi ingerek, beszéd, figyelem, tér- és időbeli tájékozódás, finommozgások mind összehangoltan fejlődjenek.
A gyerekek játékos formában fejlődnek, így a négyévesem is úgy éli meg, mintha játszani mennénk.
Kiknek ajánlott ez a terápia?
Az alapozó terápia azoknak a gyerekeknek lehet hasznos, akiknél az alábbi problémák közül legalább néhány fennáll:
- megkésett vagy hibás beszédfejlődés, pöszeség, beszédhiba
- tanulási zavarok, például diszlexia, diszgráfia
- figyelemzavar, hyperaktivitás (ADHD) vagy koncentrációs nehézségek
- mozgáskoordinációs problémák: mind nagymozgásokban („futás-ugrás”, egyensúly), mind finommozgásokban (rajzolás, kézügyesség)
- gyenge térbeli/észlelési képességek, idő- és térorientáció nehézségei
- dominancia (kézdominancia) kialakulásának hiánya vagy bizonytalansága
- olyan gyermekeknek is ajánlott, akik iskolaérettségi nehézségeket mutatnak (nem kényelmes az írás, az olvasás nehezebben megy stb.)
Általában 5 éves kortól alkalmazzák, de előfordul, hogy akár 16 éves korig is hatékony lehet.
Milyen módszerekkel dolgozik a szakember?
Az alapozó terápiában többféle komponens találkozik, amelyek együtt dolgoznak:
Mozgásfejlesztés
Fejlődési nagymozgások újbóli gyakorlása: gurulás, kúszás, mászás stb., amelyekhez kötődnek az agy fejlődésének korai lépései.
Egyensúly, rugalmasság, testtartás, mozgáskoordináció gyakorlása. Érzékszervi észlelés, érzékelés fejlesztése
Háromdimenziós térérzékelés, látás, hallás, tapintás stimulálása.
Idő- és térbeli orientáció gyakorlása.
Tetőtől Talpig Fejlesztő Alapítvány
Kognitív képességek fejlesztése
Figyelem, memória, ritmusérzék, sorozatok, sorrendiség (seriális feladatok).
Dominancia kialakítása (jobb- vagy bal kéz dominancia).
Beszédészlelés, beszédértés és beszédkészség támogatása.
A fejlesztéseket minden esetben állapotfelméréssel kezdik: a gyermek aktuális képességeit, hiányokat felmérik. A foglalkozások jellemzően heti több alkalommal, csoportosan vagy egyénileg zajlanak.
A foglalkozások időtartama változó, gyakran 60-90 perc per alkalom.
Az alapozó terápia olyan módszer, amely segít a gyerekeknek abban, hogy azok a fejlődési lépések is megtörténhessenek, amelyek vagy kimaradtak, vagy nem voltak elég erősek ahhoz, hogy megfelelően kiépüljenek. Mozgáson, érzékeken és kognitív képességeken keresztül fejleszti azokat a készségeket, amelyek alapját képezik a beszédnek, az olvasásnak, írásnak, figyelemnek. Kifejezetten ajánlott azokban az esetekben, amikor iskolakezdés előtt vagy az iskolai tanulás során akadnak nehézségek.
Sószoba az óvodában – játékos egészségmegőrzés a kicsiknek

Egyre több óvodában alakítanak ki sószobát vagy sóhomokozót, hiszen a gyerekek egészségének védelme kiemelten fontos már kisgyermekkorban. A sószoba olyan különleges helyiség, ahol a falakat és a padlót természetes só borítja, a levegő pedig finom sómikrorészecskékkel telített.
Milyen sportszakkört válasszunk a gyereknek?

Az iskolakezdés nemcsak a tanórák és a tankönyvek világát hozza el a fiatalok számára, hanem egyben a sportélet újra indulását is. A nyári szünet után ismét megtelnek a sportpályák, csarnokok és uszodák: kezdődnek a délutáni sportkörök, edzések, és a bajnokságokban is felpörög az idény.
Miért fontos a finommotorika fejlesztése gyerekkorban?

A finommotorika fejlesztése már a kisgyermekkorban kiemelt fontosságú, hiszen nemcsak a kézügyességet, hanem a koncentrációt, kreativitást és az iskolai készségeket is erősíti. A feladatos könyvek játékos módon támogatják az ujjak és a szem koordinációját, miközben a túlzott képernyőhasználat hátráltathatja ezt a fejlődést.
Kollégiumi élet – az első nagy lépés az önállóság felé

Egy szülő életében vannak pillanatok, amelyek egyszerre töltenek el büszkeséggel és meghatottsággal. Ilyen, amikor a gyerek kirepül a családi fészekből – akár csak hét közben – és beköltözik a kollégiumba. Ez a lépés nemcsak a gyermek, hanem az egész család életében mérföldkő.
Iskolába készül az óvodás – kis lépés a gyereknek, nagy lépés az egész családnak

Az iskolakezdés nemcsak tanulást, hanem barátkozást és rengeteg új élményt is hoz. Ha a gyerek érzi, hogy otthon támogatják és mellette állnak, könnyebben veszi majd az akadályokat, és örömmel indul minden reggel az iskolába.