Menü

Mikor megy aludni a gyerek?

A felnőtteknek is fontos az alvás, de egy kisgyerek esetében még nagyobb szükség van a rendszeres és békés pihenésre, mely hozzájárul fejlődésükhöz és növekedésükhöz. Az elegendő alvás épp olyan fontos egy kisgyerek életében, mint a kiegyensúlyozott táplálkozás.

A pihentető éjszakai alvás, minden életkorban elengedhetetlen feltétele az egészségnek és a jó közérzetnek. A kialvatlanság a kisgyerekek esteében az óvodai és iskolai, illetve a családi életre is negatív hatással lehet, hiszen egy fáradt gyerek nem tud az iskolában teljesíteni, nem képes együttműködni a társaival, nevelőivel, szüleivel. A kevés alvás kihat ugyanis a fejlődésre és az egészségre akár egy egész életen át.

A minőségi alvás rovására mehet a gyermekeknél az elhízás, a különböző balesetekből adódó sérülések, az érzelmi problémák, az agresszivitás, a zaklatott idegállapot, a frusztráltság, a hiperaktivitás, a figyelemzavar, ami hatással van az iskolai teljesítményre – mondják a szakemberek.

A növekedési hormonok is éjjel választódnak ki a szervezetben, így a 9-10 után ágyba kerülő gyerek nem fog a kellő ütemben növekedni és fejlődni.

Mennyi alvásra lenne szükség? A legjobb, ha a gyerekek este kilenc előtt lefekszenek aludni. Hároméves korig 12–14 óra alvásidő ajánlott, míg háromévestől ötéves korig 11–13 órát pihenjen legalább a gyerek, ötéves kortól tízéves korig 10–11 órát kellene aludniuk. A pubertáskorral kicsit ez is összekavarodik, már nem fekszenek le korán, emiatt is koncentrálnak a tanulásra nehezebben.

A tizenévesek tipikusan későn fekvők, éjszakába nyúlóan hajlamosak netezni, mobilozni, chatelni. Reggel persze nehezen megy a felkelés, hiszen 8 órára be kell érniük az iskolába. Sok tanár arra panaszkodik, hogy diákjai az első órában képtelenek koncentrálni, sőt néhányan még el is alszanak. A kamaszok fejlődő szervezete egyértelműen több alvást igényelne.

Kutatások szerint a gyerekkori alváshiány összefüggésbe hozható a koncentrálóképesség és csökkenésével, a depresszió és egyéb pszichés problémák kialakulásával.

Az okostelefonok nyomkodása, a kütyüzés csökkenti az éjszakai alvás mennyiségét és az alvás minőségét is lerontja. Minden tabletezéssel vagy hasonló eszközzel töltött óra 20-25 perccel rövidítette meg az éjszakai alvást, ezért is javasolt alvás előtt 1-2 órával már letenni az okoseszközöket.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy a gyerekeket nem egyszerű letenni aludni 8 órakor, az utolsó utáni meséért is folyik a harc, de nagyon fontos következetesen betartani a lefekvési szabályokat. Hogyan segíthetjük az elalvást? Nem véletlenül találták ki az esti fürdést, hiszen lazító hatással van az izmokra és a lélekre egyaránt. Fürdés után meg kell teremtenünk a könnyebb elalvás körülményeit: a szobában fontos a csend, a nyugalom, a félhomály vagy éppen a sötét, lefekvés előtt egy alapos szellőztetés és a technikai kütyük használatának mellőzése.

Martinka Dia

A legjobb játék, ami nem játék

Egy totyogót lefoglalni sosem egyszerű. Saját fiaim megfigyeléséből kifolyólag is tudom, hogy amikor megveszem a 15 ezres készségfejlesztő szuperszónikusan hiperszuper játékot, akkor is a citromleves flakonnal játszik órákig, vagy az ajtókitámasztót tologatja, mert az izgalmas.

Terhességi toxémia

A terhességi toxémián (preeclampsia) az anya olyan megbetegedését értjük, amely kizárólag terhesség kapcsán jelentkezhet, a várandósság második felében alakulhat ki. A betegség súlyosbodása akár az anya és a magzat életét is veszélyeztetheti.

Figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekkorban (ADHD)

A figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekek milliót érinti a világon, de felnőttkorban is előfordulhat, folytatódhat. Az ADHD része a figyelem fenntartásának zavara, a túlzott aktivitás és az impulzív viselkedés.

Hogyan fejleszt a Lego?

A dán eredetű Lego az egyik legismertebb fejlesztő játék világszerte. Sikerének titka, hogy csak a kreativitás szab határt a megépíthető kombinációknak. Ma már több ismert márkával is szerződésben állnak, ezért már van Csillagok Háborújás vagy Harry Potteres Lego is.

Superfood a hozzátáplálásban

Az úgynevezett „superfood” ételekről már sokat hallottunk, talán magunk is fogyasztjuk őket rendszeresen, a kérdés azonban most az, hogy ezek a táplálékok vajon beilleszthetők a hozzátáplálásba, ha igen, akkor hány hónapos, vagy éves kortól adhatók a gyereknek?