Zsivány cukiságok
- Dátum: 2014.01.18., 16:18
- 16-18 hónapos baba fejlődése, beszédfejlődés, másfél éves gyerek beszédje, másfél évesen mit tud a baba, mikor jár a gyerek
Újabb fejlődési szakaszhoz ér a baba fejlődése, egyre ügyesebb, okosabb, folyamatosan feszegeti a határait, ezért különösen fontos, hogy odafigyeljünk, mert a hisztiket most lehet igazán megtanulni kezelni.
Ebben a korban a kicsik rettentő kíváncsiak, mindent meg akarnak fogni, tapogatni. Különösen izgalmasak számukra a műszaki cikkek, amelyeken élvezettel nyomogatják, csavargatják a gombokat. Vigyázzunk a számító gépeinkre, mert ezek nagyon könnyen a gyerkőcök áldozataivá eshetnek, szívesen kapcsolgatják a világító gombokat, alaposan feltérképezik az egeret, s kipróbálják azt is, vajon törhetetlen-e.
Nos, ebben az időszakban a törhetetlenségi tesztet mindennel kipróbálják, örömmel csapkodnak, dobálóznak és nagyokat kacagnak, ha valami nagy hanggal landol a földön.
A kanalukat még nem is evésre, hanem inkább játékra használják, ütögetik vele a tányért, az asztalt, de ha egy-egy falatot a szájához vesz, dicsérjük meg és biztassuk tovább.
Az egészséges gyerekek legkésőbb 18 hónapos korukra megtanulnak járni. Napról-napra egyre magabiztosabban járnak, kelnek a lakásban. Imádják a kergetőzést, a kukucskálást, a bújócskázást.
Egyszerű dalocskákat, mondókákat szívesen dúdolásznak, énekelgetnek. Egy-egy szót is felismerhetően kimondanak. Felfedezik, milyen jó dolog a könyv. Olykor egy-egy pár mondatos mesét is szívesen végighallgatnak, de inkább csak lapozgatnak. Viszont az órákig képesek csinálni.
Mutogatással, gesztikulálással igyekeznek megértetni magukat, de azért egyre ügyesebben beszélnek. Már 10-15 szót is ki tudnak mondani (nem baj, ha nem), de a passzív szókincsük sokkal nagyobb és egy-egy utasítást is megértenek, felfognak, képesek meg is csinálni.
Észrevehetjük, hogy ki akarják sajátítani a szüleiket, s ha azok testvéreikkel is törődnek, dühösek, féltékenyek lesznek. Feszegetik a határaikat, egyre többször fordulnak a nyafogás, hisztizés módjaihoz, ezért ezeket a próbálkozásokat módjával kezeljük, ne hagyjuk, hogy a kicsik fölénk kerekedjenek.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.