Miről árulkodnak a gyerekrajzok?
- Dátum: 2013.01.31., 10:40
A gyerekrajzok minden esetben üzenetet hordoznak, hiszen ezekben az alkotásokban a csemete teljes személyisége megnyilvánul, elénk tárja gondolatait, érzelmeit, azt, miként vélekedik a körülötte lévő szűkebb és tágabb világról.
A szakértők szerint a rajzokból megállapítható, hogy milyenek a kicsik mentális képességei, mennyire fejlett a motorikus készsége, milyen a viszonya a külvilággal, az őt körülvevő közösségekkel, sőt az is megállapítható, mit gondol saját magáról, milyen énkép birtokában van.
A pindurok többsége olyan két éves kora körül kezd el ismerkedni az alkotás folyamatával és eszközeivel. Ilyenkor próbálja ki először a zsírkrétát, a filctollat, a festékeket, a ceruzákat.
Az első időszakban csupán firkákat láthatunk a rajzlapokon, ilyen-olyan kriksz-krakszokat. Az viszont fontos lehet, hogy ezek a babarajzok, milyen színűek, hiszen a rajz színvilága a csemete érzelmi állapotát is tükrözi. Sőt, a különböző vonalvezetés is árulkodó: a szögletes vonalképzés erős akaratról árulkodnak, a fészek, vagy barlangforma viszont jó alkalmazkodó képességet tükrözhet.
Persze nem minden gyerek kezd el rajzolni két évesen, akad, aki csak később kezd el érdeklődni. Akkor sem kell aggódni, hogy három-négy éves kor körül sem látunk kivehető alakokat, formákat, inkább csak firkál a gyerek.
Ha az átlagot nézzük, akkor nagyjából három éves kor körül jelenik meg a rajzokon az ábrázolás szándéka, azonban az arányok még egyáltalán nem jól kivehetőek. Mivel ebben a korban még a gyermeki fantázia másként látja a világot, ezért jó néhány furcsaságot, ellentmondást is tapasztalhatunk ezeken a műveken. Jellemző, hogy ilyenkor nagy fejet, nagy szemeket, szájat, orrot rajzolnak a kicsik, az emberalakok törzse viszont kicsi, míg a végtagjaik végtelenül hosszúak.
Négy-hat éves korban már sokkal pontosabban, precízebben jelennek meg a különböző alakok és formák a papíron. Ugyan az arányok még mindig túlzóak, de a témáikban egyre szerteágazóbbak. Kedvelt témák: házak, királyok, királylányok, tündérek, boszorkányok, lovagok, különböző közlekedési eszközök, gyümölcsök, állatok.
Az iskolás korban már egészen új ábrázolási formákkal találkozhatunk, megjelennek az érzelmek a rajzokon. És kiderül az is, kinek van affinitása a képzőművészetekhez, vagy kinek nincs.
Fotó: sxc.hu
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Amikor a munkahely a lustasággal tesz tönkre

Hallottál már a kiégés (burnout) szindróma „kis testvéréről”, a boreout-ról? Mit is jelent ez pontosan? Legtöbbször nevetségesnek tűnhet unatkozni egy munkahelyen, netán lustának titulálhatjuk az egykedvű kollégákat. Sok esetben azonban nem közönyről van szó, csupán nincsenek kihasználva a munkatárs képességei az adott helyen, amitől a krónikus unalom szindróma áldozatává válhat.
A közösségi média és a testképzavar

A közösségi média és a testképzavar közötti kapcsolatot már számos kutatás vizsgálta, és elég erős összefüggések rajzolódnak ki.