Menü

Carol S. Dweck: Szemléletváltás avagy A siker új pszichológiája

A napokban volt szerencsém egy pszichológiai jellegű továbbképzésen részt venni, ahol elém került egy kiadvány. Carol S. Dweck pszichológus „Szemléletváltás” című könyvébe lapoztam bele és bizony magával is ragadt.

A rögzült és fejlődő szemlélet fogalompár Carol Dweck pszichológus kutatásaihoz kapcsolódik. A rögzült szemlélet a bírálatra helyezi a hangsúlyt, míg a fejlődési szemlélet alkalmazásával megérthetjük, hogy nem az a lényeg, hogy tökéletesen teljesítsünk, hanem hogy szembenézzünk a kihívásokkal és fejlődjünk általuk. Lássuk mi a különbség a rögzült és a fejlődő szemléletmód között és miért érdemes elsajátítani az utóbbit!

Rögzült szemléletmód esetén bármilyen kudarc ér, negatívan gondolkozunk, elkeseredünk attól, hogy elrontottunk valamit, értéktelennek érezzük magunkat, butának, akit nem is szeret senki és még sorolhatnám az önsajnálatot, negatív hozzáállást.

Fejlődő szemléletmód esetén azonban a kudarc után levonjuk a következtetést, nem a körülményeket hibáztatjuk, hanem azt nézzük, mit tehettünk volna másképp. A helyzetet pozitívan fogjuk fel, tanulási és fejlődési lehetőségként tekintünk rá, bizakodóan és hálásan.

Érezni a különbséget?

A fejlődő szemléletben felismerem a saját felelősségemet, lehetőségeimet, tanulnivalómat és ennek megfelelően cselekszem a jövőben. Folyamatosan tanulok és fejlődöm. Carol S. Dweck pszichológiaprofesszor ezzel a témával foglalkozik a Standford Egyetemen és többek között a Szemléletváltás című könyvében is ír erről, amiből sokat lehet tanulni és fejlődni. Ha fejlődő szemlélettel tekintünk magunkra és a világra, az olyan tudásvágyra és kitartásra sarkall bennünket, amelynek köszönhetően az élet minden területén sikeresebbek lehetünk.

Ez tanulható?

Mindenképpen!

Az asszertivitás vagy asszertív kommunikáció olyan tanulható kommunikációs készség, amelynek során az asszertívan kommunikáló személy magabiztosan, a saját érzéseit, igényeit, szükségleteit tudatosítva, ezeket őszintén felvállalva tud megnyilvánulni.

A passzív viselkedésű ember céljait ritkábban éri el, kevesebb a sikerélménye. Mások gyakran kérnek olyasmit tőle, ami meghaladja kapacitását, túlterhelődik. A passzív-agresszív viselkedés bújtatott agressziója zavart, frusztrációt kelt. Vesztes-vesztes helyzetnek is hívják.

Az asszertív kommunikáció egyik eleme a saját magunkért való kiállás, más néven önérvényesítés. A magunkért való kiállás akkor lesz a leghatékonyabb, ha Én-üzenetek formájában történik, azaz saját magammal kapcsolatban fogalmazom meg, hogy

szerintem mi a probléma, ténymegállapítás (pulóver a földön)
rám ez milyen hatással van/volt/lesz, mit érzek emiatt (rosszul érzem magam amiatt, hogy a pulóver ottmaradt a földön)
mi lehetne rá egy megoldás (lenne kedved együtt elpakolni és közben megbeszélni a napodat?)

Már főiskolán megtanultam, hogy a „miért” és a „soha” kezdetű mondatok, megállapítások soha nem vezetnek a megoldáshoz, tehát kerülendő a „mert te mindig elhagyod a dolgaid” vagy a „mert te soha nem pakolsz el magad után”.

Sokféle módon lehet megfogalmazni én-üzeneteket, de a fenti három lépéses modell a leghatékonyabb: ténymegállapítás (probléma) – hatás (ahogy én érzem magam tőle) – Megoldáskeresés.

Carol S. Dweck, a Stanford Egyetem világszerte ismert pszichológiaprofesszora évtizedekig kutatta a siker titkát. Könyvében számos kutatás segítségével bebizonyítja, hogy ha fejlődési szemlélettel tekintünk önmagunkra és a világra, akkor az élet minden területén sikeresebbek leszünk.

John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.

Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?

A Karate kölyök koncepció még mindig eladható!

A Karate kölyök 1984-ben tarolt a vásznon, hiszen az idegen környezethez köztudottan csak a karate és a Puffin adhat erőt és mindent lebíró akaratot. Az alapkoncepció megmaradt. Ezúttal a két felejthető folytatás, a kedvelhető hat évados tévésorozat (Cobra Kai) valamint a kung-fura kihegyezett 2010-es Jackie Chan-nel fémjelzett remake-szerűség (inkább átirat) hibridje kerül a vászonra. A címe a sokatmondó: Karate kölyök - Legendák. Itt már a kínai szál, azaz mindenki Jackie-je, mint edző és az eredeti részek főhőse, a meglepően kisfiúsan öregedő Ralph Macchio segít egy fiatal pekingi harcosnak New Yorkban a harc által meglelni a világbékét.

Ez itt a Teltház helye!

Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. A sok humoros beszólás garantált, de vajon összeállt-e, ez az eredetileg kinn még 99-ben debütált mű egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána.

A világ nyolcadjára is, ezúttal végleg megmenekül!

A 80-as évek egyik klasszikus tévésorozatából, igazi, profi kémfilm franchise épült ki szűk harminc év alatt. A Mission Impossible elvitt minket a világ összes tájára, lélegzetállító akció mutatványokkal tarkítva élhettük át a kémvilág minden rezdülését. Most eljött a búcsú ideje, Tom Cruise elköszön ikonikus szerepétől. A mostani mozi, A végső leszámolás, a záró része a két epizódra vágott történetnek. Kérdés, hogy a megalomán, több százmilliós költségvetés meg a megszokott stáb klasszikust alkotott-e, vagy csak egy korrekt hattyúdalát a brandnek?