Menü

Fájdalommentes edzés

Sérülések, húzódások, ízületi fájdalmak, izomláz? Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezik, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Az izomláz elkerülhető, az ízületi fájdalmak megelőzhetőek, néhány dologra kell csupán figyelni. Az izomláz érzését az edzés során az izomrostok szakadása okozza. Maga az érzés akkor jelentkezik, ha az edzésünk a megszokottnál intenzívebb volt. Akkor is számolhatunk izomlázzal, ha hosszabb kihagyás után kezdtük újra a sportot, természetes reakció, azonban ennek megelőzéseként fontos betartani a fokozatosság elvét.

Izomláz elkerülése érdekében minden edzést alapos bemelegítéssel kell kezdeni és a nyújtást nem szabad elhanyagolni. Azon a tíz-tizenöt perc nyújtáson nem szabad időt spórolni, nagyon fontos ellazítani az izmokat.

Az izomláz természetes reakciója a testünknek, azonban ha az edzés közben érzünk fájdalmat, az közel sincs rendben. Ha az ízületeink fájnak, érdemes mielőbb elkezdeni egy három hónapos kúrát ízületvédő étrend-kiegészítőből, porcvitaminból, szerintem észrevehető javulás mutatkozik a porcvitamin kúra után, amit kollagénnel érdemes kiegészíteni, ma már tabletta, italpor formájában is kapható és számos jótékony hatása van azon kívül, hogy az ízületeinket is védi.

Az edzések után napokig tartó és el nem múló fájdalom sem izomláz már. A húzódás, sérülés fájdalma határozott és jól felismerhető érzés. Általában egy mozdulathoz köthető. Az izomhúzódás, rándulás, esetleg becsípődés rendkívül megnehezíti az ember életét, sajnos nagyon sokáig elhúzódhat és olykor szakember, gyógymasszőr, orvos segítségét is igénybe kell venni a gyógyuláshoz.

Az ilyen jellegű sérülések a fent említett módszerekkel kerülhetőek el, bemelegítés, nyújtás, fokozatosság elve, étrend-kiegészítők használata.

A táplálkozás ebben a témában is kulcsfontosságú segítség lehet. Bizonyos gyulladáscsökkentő ételek fogyasztásával sokat tehetünk a fájdalmak elkerüléséért. Gyulladáscsökkentő ételek valóban léteznek, nem kamu, ezért érdemes még a kételkedőknek is kipróbálni. Remek gyulladáscsökkentő élelmiszer a grapefruit, valamint a magas kakaótartalmú étcsokoládé és a mértékkel fogyasztott koffein.

Fontosak az izmoknak a fehérjében és rostban gazdag élelmiszerek. A fehérje hatására az izmok gyorsan regenerálódnak és fejlődnek, ez köztudott.

Sérüléseim miatt ma már gyakran alkalmazom az edzés utáni váltott hideg-meleg vizes zuhanyt. Nem a legkellemesebb, de futás után legalább a lábaimon elvégzem ezt a rituálét, felpörgeti az anyagcserét és nagyon jót tesz a vérkeringésnek.

Krémezzünk! Sok gyógynövényes krém van ma már piacon, mellyel bemasszírozva az adott sajgó testrészt, hamarabb múlik el a húzódás, izomláz. A rozmaringos krémet, fekete nadálytő krémet, árnika krémet gyakran bevetem ilyenkor, a levendula segít ellazítani az izmokat, de alkalmazhatjuk a körömvirágot és a gyömbért is.

A masszázs bármikor jól tud esni, de egy kiadósabb edzés után képes lerövidíteni az izomláz idejét, de nyilvánvalóan fontos, hogy hozzáértő kezek masszírozzanak. Nagyon sokféle masszázs létezik ma már, melyek megmozgatják az izmokat, ízületeket, kötőszöveteket. Az elérendő célok és módszerek szempontjából nagyon sokféle masszázstechnikát különböztetünk meg, a kezelést bízzuk minden esetben szakemberre, aki megfelelő krémekkel és olajakkal célzott segítséget nyújthat.

Ha megtaláltuk a megfelelő szakembert hozzá, akkor kineziológiai tapaszokat is tetethetünk fel. A kineziológiai tapasz, vagy, ahogy gyakran emlegetik, „tape” egy rugalmas, egyik felén ragadós, színes szalag, ami úgy fejti ki hatását, hogy együtt mozog a test szöveteivel, s mindennapi tevékenységeink, vagy sport közben is támogatja a gyógyulást, és a fájdalom csökkentését. A tapasz nem tartalmaz semmiféle kémiai hatóanyagot. Nem mindegy azonban, hogy hogyan és hova ragasztjuk fel, ezért nem ajánlott otthon, magunknak feltenni, nagyon fontos szakemberre bízni ezt a feladatot!

S végül a vízivás! A folyadékfogyasztás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, ám az izomláz csillapítása szempontjából ez még inkább kiemelt jelentőséggel bír. Az izomlázat gyakran a dehidratáltság is okozza, ezért edzés alatt és után is elengedhetetlen a vízfogyasztás

Tippek a gyorsabb fogyásért

A „gyors fogyás” tervet természetesen az is befolyásolja, hogy mennyi feleslegről beszélünk. Másképp kell nekiállni, ha csak néhány kiló pluszról van szó, és másképp, ha évek óta küzdünk komolyabb súlytöbblettel.

Miért nem szabad gyorsan fogyni?

A plusz 5-10-15-20 kilót nem egy hónap alatt rántottuk magunkra, akkor miért kellene azt pár hét alatt ledobni? Senki sem úgy ébred reggel, hogy „véletlen” hízott 20 kilót, az hosszú évek munkájának eredménye, ahogy a fogyás is így kell, hogy történjen.

Ételek, amelyek étvágycsökkentő hatásúak

Számos olyan étel létezik, amely azon túl, hogy finom, még abban is segít, hogy lassabban éhezz meg. Ezek az ételek egész napra eltelítenek, feltöltenek energiával, vagy éppen megregulázzák a vércukorszintet.

Hogyan férj bele a báli ruhádba?

Ahogy beköszönt a november, minden héten egyre több szalagavató kerül megrendezésre, a szezon egészen tavaszig tart. Ki ekkor, ki akkor megküzd a ruha felvételének, méretre szabásának problémájával. Ami hetekkel korábban még jó, az a bál napján szűk vagy bő. Nehéz eltalálni. Ha te pont kisebb méretbe szeretnél beleférni, akkor nagyon gyorsan kell a látványos eredmény. Ehhez pedig nem muszáj koplalni.

Szokások, amelyek akadályoznak a fogyásban

A reggeli rituálék határozzák meg, hogy mennyit eszünk ebédre, és hogy a testünk felhasználja a kalóriákat, vagy félreteszi őket szükség esetére.