Menü

Fájdalommentes edzés

Sérülések, húzódások, ízületi fájdalmak, izomláz? Aki rendszeresen sportol, becsülettel edz, bizony szembesülhet gyakran a „problémával”, vagy inkább jelenséggel, hogy edzés után 1-2 nappal izomláz keletkezik, fáj itt-ott, nehézkes a lépcsőzés, ropognak az ízületek. Az izomláz elkerülhető, az ízületi fájdalmak megelőzhetőek, néhány dologra kell csupán figyelni. Az izomláz érzését az edzés során az izomrostok szakadása okozza. Maga az érzés akkor jelentkezik, ha az edzésünk a megszokottnál intenzívebb volt. Akkor is számolhatunk izomlázzal, ha hosszabb kihagyás után kezdtük újra a sportot, természetes reakció, azonban ennek megelőzéseként fontos betartani a fokozatosság elvét.

Izomláz elkerülése érdekében minden edzést alapos bemelegítéssel kell kezdeni és a nyújtást nem szabad elhanyagolni. Azon a tíz-tizenöt perc nyújtáson nem szabad időt spórolni, nagyon fontos ellazítani az izmokat.

Az izomláz természetes reakciója a testünknek, azonban ha az edzés közben érzünk fájdalmat, az közel sincs rendben. Ha az ízületeink fájnak, érdemes mielőbb elkezdeni egy három hónapos kúrát ízületvédő étrend-kiegészítőből, porcvitaminból, szerintem észrevehető javulás mutatkozik a porcvitamin kúra után, amit kollagénnel érdemes kiegészíteni, ma már tabletta, italpor formájában is kapható és számos jótékony hatása van azon kívül, hogy az ízületeinket is védi.

Az edzések után napokig tartó és el nem múló fájdalom sem izomláz már. A húzódás, sérülés fájdalma határozott és jól felismerhető érzés. Általában egy mozdulathoz köthető. Az izomhúzódás, rándulás, esetleg becsípődés rendkívül megnehezíti az ember életét, sajnos nagyon sokáig elhúzódhat és olykor szakember, gyógymasszőr, orvos segítségét is igénybe kell venni a gyógyuláshoz.

Az ilyen jellegű sérülések a fent említett módszerekkel kerülhetőek el, bemelegítés, nyújtás, fokozatosság elve, étrend-kiegészítők használata.

A táplálkozás ebben a témában is kulcsfontosságú segítség lehet. Bizonyos gyulladáscsökkentő ételek fogyasztásával sokat tehetünk a fájdalmak elkerüléséért. Gyulladáscsökkentő ételek valóban léteznek, nem kamu, ezért érdemes még a kételkedőknek is kipróbálni. Remek gyulladáscsökkentő élelmiszer a grapefruit, valamint a magas kakaótartalmú étcsokoládé és a mértékkel fogyasztott koffein.

Fontosak az izmoknak a fehérjében és rostban gazdag élelmiszerek. A fehérje hatására az izmok gyorsan regenerálódnak és fejlődnek, ez köztudott.

Sérüléseim miatt ma már gyakran alkalmazom az edzés utáni váltott hideg-meleg vizes zuhanyt. Nem a legkellemesebb, de futás után legalább a lábaimon elvégzem ezt a rituálét, felpörgeti az anyagcserét és nagyon jót tesz a vérkeringésnek.

Krémezzünk! Sok gyógynövényes krém van ma már piacon, mellyel bemasszírozva az adott sajgó testrészt, hamarabb múlik el a húzódás, izomláz. A rozmaringos krémet, fekete nadálytő krémet, árnika krémet gyakran bevetem ilyenkor, a levendula segít ellazítani az izmokat, de alkalmazhatjuk a körömvirágot és a gyömbért is.

A masszázs bármikor jól tud esni, de egy kiadósabb edzés után képes lerövidíteni az izomláz idejét, de nyilvánvalóan fontos, hogy hozzáértő kezek masszírozzanak. Nagyon sokféle masszázs létezik ma már, melyek megmozgatják az izmokat, ízületeket, kötőszöveteket. Az elérendő célok és módszerek szempontjából nagyon sokféle masszázstechnikát különböztetünk meg, a kezelést bízzuk minden esetben szakemberre, aki megfelelő krémekkel és olajakkal célzott segítséget nyújthat.

Ha megtaláltuk a megfelelő szakembert hozzá, akkor kineziológiai tapaszokat is tetethetünk fel. A kineziológiai tapasz, vagy, ahogy gyakran emlegetik, „tape” egy rugalmas, egyik felén ragadós, színes szalag, ami úgy fejti ki hatását, hogy együtt mozog a test szöveteivel, s mindennapi tevékenységeink, vagy sport közben is támogatja a gyógyulást, és a fájdalom csökkentését. A tapasz nem tartalmaz semmiféle kémiai hatóanyagot. Nem mindegy azonban, hogy hogyan és hova ragasztjuk fel, ezért nem ajánlott otthon, magunknak feltenni, nagyon fontos szakemberre bízni ezt a feladatot!

S végül a vízivás! A folyadékfogyasztás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, ám az izomláz csillapítása szempontjából ez még inkább kiemelt jelentőséggel bír. Az izomlázat gyakran a dehidratáltság is okozza, ezért edzés alatt és után is elengedhetetlen a vízfogyasztás

Mire jó a léböjt kúra?

A léböjt kúra népszerű diétának számít, amibe a súlyvesztés mellett a lelki egyensúly visszanyerése miatt is sokan belekezdenek. Mivel a kúra alatt csak folyadékot és semmi szilárd ételt nem lehet fogyasztani, oda kell figyelni mit és mikor eszünk.

Barackos finomságok

Gyakran mondjuk a fiatal, egészséges arcbőrre, hogy hamvas, mint egy barack. Mindez nem véletlen, hiszen az őszibarack kitűnő szer a száraz és fáradt bőrre. A szépségápoláson túl azonban az egészséges életmódnak is szerves részét képezi ez a kis szőrös gömb.


Súlycsökkentő szabályok

Mielőtt belevágnál a nagy fogyási akcióba, vésd az emlékezetedbe, hogy nem vagy kövér! Súlyfelesleged van, amit nem kell szégyellned, nem vagy hibás miatta. Csak egy lépés a cél kitűzése. A diétázás olyan, mint bármely más képesség: el kell határoznod magad és keményen dolgoznod kell érte.

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.