Menü

Babát vársz? - Ezekre figyelj az étkezések alkalmával!

A kisbaba az alatt a 9 hónap, amíg az anyaméhben fejlődik, az anyuka szervezetén keresztül kapja a növekedéshez és az élethez szükséges minden tápanyagot. Nem is kérdéses tehát, hogy táplálkozási szempontból a nők életében a várandósság kiemelkedően fontos időszak. A születendő gyermek egészségét egész életére jelentős mértékben meghatározza a magzati, a méhen belüli hónapok tápanyag-ellátottsága.

Ezen időszak alatt a gyarapodó testtömeghez hozzájárul a magzat, az anya egyes szöveteinek (méh, emlők) és a lerakódó, raktározott zsírnak a tömege. Az elfogadható testtömeg növekedése annál nagyobb, minél soványabb volt az anya a fogamzása idején. Ez a jelenség az anya megfelelő táplálkozásán alapul.

Mik a következményei a nem kielégítő táplálék-ellátottságnak?

Az alultáplált anyáknál nagyobb számban fordul elő koraszülés, vagy az időre született, de a kívánatosnál kisebb súlyú gyermek. Ezek a gyerekek fogékonyabbak a fertőzésekkel szemben, fejletlenebb a csecsemőmirigyük és a lépük, amelyek szabályozzák az immunrendszert.

A kis testtömegű újszülötteknek (és koraszülötteknek) nagyobb a kockázatuk arra, hogy felnőtt korukban a zsíranyagcsere zavara miatt, magas vérnyomás, következményesen érelmeszesedés alakuljon ki náluk, csökkent legyen a cukortoleranciájuk (cukorbetegségük legyen) és elhízzanak.

Ajánlott testtömeg-gyarapodás várandósság alatt:

Sovány nők esetén: 12.5-18 kg
Normál súlyú nőknek: 11.5-16
Túlsúlyos nőknél: 7-11.5 kg

A fiatal nők közül sokan fogyókúráznak, azonban ezt a terhesség első jelére fel kell adni, a tervezett terhesség előtt már legalább egy hónappal korábban át kell térni a kiegyensúlyozott, normál étrendre.

Mire figyeljünk?

Kiemelt figyelmet kell fordítani a folsavban gazdag élelmiszerek fogyasztására, mert ezzel egy súlyos magzati fejlődési rendellenességet (a gerincoszlop záródásának elmaradása) jelentős részben megelőzhető.

Mellőzni szükséges az alkoholos italokat, teljesen felfüggeszteni a dohányzást. Abba kell hagyni a retinol, vagy a kémiailag hozzá hasonló vegyületeket tartalmazó gyógyszerek szedését, mert fejlődési rendellenességekhez vezet.

Étkezési szokások

Ajánlott naponta ötször-hatszor, kisebb mennyiségeket elfogyasztani. Előnyös a terhességi hányás, hányinger leküzdésére is, jó ellenszere a 4.-7. hónapban jelentkező „mindenevő” falánkságnak.

A napi legalább egyszeri meleg étel hetente háromszor-ötször tartalmazzon húst vagy kétszer halat. Naponta lehet többször is salátát, zöldségeket és gyümölcsöket enni.

Vegetáriánus anyák

A csak vörös húst el nem fogadó, de baromfit, halat fogyasztó fél-vegetáriánusoknál a tejet, tojást evőknél nincs különösebb nehézség, csak egy kicsit még jobban oda kell figyelni az étrend összeállítására.

A szigorún csak növényi eredetű élelmiszereket evőknél különösen a vas, a kalcium, a kalciferol, a kobalamin és a teljes értékű fehérje hiányával kell számolni, ami befolyásolja a magzat fejlődését. A magzat testében születésekor mintegy 925 g fehérje van, amelyet az anya táplálkozásából kell fedezni. Ezért az ilyen vegán étrend terhesek számára nehezen megfeleltethető. Ilyen esetben mindig kérje ki speciális szakemberek tanácsát!

A terhesek étrendje

Alapját a növényi eredetű élelmiszerek képezik: kenyér és más gabonatermékek, főtt tészták (magas, vagy teljes kiőrlésű lisztből. Zöldségek, burgonya, gyümölcsök, nem hígitott gyümölcslevek. A zöldségek fogyasztása, magas rosttartalmuk miatt természetes ellenszerei a béltónus lassulása miatt jelentkező székrekedésnek.

A második helyen a tej és tejtermékek állnak, majd a sovány húsok és halak. Ezeknél vigyázni kell a magzatot is veszélyeztető kórokozók elkerülésére (lisztéria, toxoplazma). A halak beiktatása az étrendbe biztonságot jelent az elegendő n-3 zsírsavak (DHA) bevitelére, amely nélkülözhetetlen az agy és a szem ideghártyájának fejlődéséhez. Máj fogyasztása csak havonta ajánlott, retinol tartalma a javasolt bevitel ötszöröse is lehet.

A naponta megivott folyadék mennyisége legalább 1,5 liter legyen. Az erős kávét, teát pedig indokolt elkerülni.

lllemszabályok, amiket minden gyereknek tudnia kell(ene)

Gyermekinket ma már sokkal engedékenyebben, lazábban neveljük, mint sok évvel ezelőtt nagyanyáink tették, azonban bizonyos társadalmi viselkedésminták elvárhatóak a gyerekektől, ezért érdemes időben az illemszabályok szerint nevelni őket.

Feltétlenül kell a gyereknek insta profil?

Nyilván a legnépszerűbb közösségi oldalak használata korhatárhoz kötött, azonban ez könnyen kijátszható (bár ezt nem javaslom), hogy felkerülhessen a kiskorú profilja, fiókja a világhálóra, de miért is? Vagy ha már itt tartunk, tovább megyek: muszáj digitális családdá válnunk és annyi képet kiposztolnunk?

Ne segíts neki!

Helikopterszülőnek nevezte Vekerdy Tamás a túlgondoskodó szülőket, akik helikopterként köröznek a gyerekeik körül minden pillanatban. A helikopterszülők nem olyan túlféltő, túlgondoskodó szülők, akik még a fiatal felnőttkorba átnyúlóan is szeretnék irányítani gyermekük minden percét, ügyes-bajos dolgait.

Hogyan bírjuk sportolásra a gyereket?

Néhány előző cikkünkben már szót ejtettünk arról, hogy milyen sportágakra írassuk be a gyermekünket, mik a csapatsportok vagy éppen az egyéni sportok előnyei. Azonban azt be kell látni, hogy ebben a digitalizált világban már az is egyre nehezebb, hogy a gyermeket rábírjuk egyáltalán a sportolásra. Nem kell, és belátásunk szerint nem is szabad bűnbakokat keresni ebben, a jelenség ugyanis globális és tendenciózus. Megpróbálunk összegyűjteni néhány, nevezzük így jó tanácsot, hogyan is vihetjük-e a gyermekünket a rendszeres sportolás felé.

A zenetanulás pozitívan hat az agyműködésre

Függetlenül attól, hogy milyen dalokat szeretünk hallgatni, kik a kedvenceink, csak a javunkat szolgálja a zene szeretete, fizikai és mentális egészségünket jótékonyan befolyásolja.