Hatékony irányítás- Az irányítás megosztása
- Dátum: 2014.04.22., 22:17
- kreativitás, motiváció, vezetői stílus
A szervezetirányítás hatékonyságának szempontjai régóta központi témája a szociológiának és a pszichológiának is. Jelentős változások történtek abban, hogy milyen motivációs rendszerek segítségével igyekeznek optimalizálni az eredményességet.
A prekoncepciók alapvetően befolyásolják a vezetési stílusokat, a pszichológiai és szociológiai kutatások révén azonban egyre többet tudunk meg az „emberi működésről”. Korábban általános nézet volt, hogy a munka „szükséges rossz”, vagyis az embereket csak szigorral, erős kontrollal egységes utasítási rendszerben lehet munkára bírni. Bár bizonyos munkaterületeken, iparágakban valóban helye lehet ennek a vezetői felfogásnak, mégis ma már látható mennyire sematizált, leegyszerűsített „munkavállalói képre” épül ez a vezetői stílus.
Persze munkaterületenként, munkafolyamatonként és egyénileg is nagyon eltérő lehet, hogy milyen vezetői stílus bizonyul a leghatékonyabbnak a motiválásban.
Ahol kreativitásra van szükség, ott bizonyos, hogy a hierarchia, és a kontroll negatívan hat az eredményességre, mivel alapvetően gátolja az önálló, alkotó jellegű munkavégzést. Van, akinek a teljesítménymotiváció jelenti a hajtóerőt. Az ilyen típusú emberek számára az a fontos, hogy munkájukkal, erőfeszítésükkel valóban befolyásolni tudják az eredményt, ez motiválja őket leginkább a hatékony munkavégzésre. A kapcsolatmotivációval rendelkező emberek számára a versengés nem motiváló inkább gátló hatású, elfogadó, támogató környezetben tudnak leginkább jól, sikeresen dolgozni. A versengés a hatalmi motivációkkal rendelkezők számára lesz igazán fontos, akik szeretnek irányítani és ellenőrizni.
Szerencsére a főnök-beosztott viszony ma már egyre kevésbé sematikus, dogmatizált és hierarchizált. Már a 90’-es években megjelent egy új irányzat a vezetési stílusok között, az úgy nevezett empowerment. Ez az irányítási stílus felismeri, hogy a felelősség és a hatalom megosztása mind a vezetőkre, mind az alkalmazottakra jó hatással lehet, és összességében fokozza az eredményességet is. A hatalom megosztása, önirányító csoportok létrehozása során bizonyos döntési jogkörök delegálódnak az alsóbb szintekre, vagyis megoszlik a felelősség. Persze ez csak akkor hatásos, ha ehhez megfelelő erőforrásokat is biztosítanak. Ez a rendszer gyorsabbá és hatékonyabba teheti a szervezet működését, tehermentesíti a vezetőséget és motiváltabbá teszi az alkalmazottakat.
Fotó:
pixabay.com
Különleges fóbiák

A fóbia a görög félelem szóból származik, a pszichiátriában arra a jelenségre utal, amikor valaki félelmet érez bizonyos dolgok iránt. Egyes fóbiák szélesebb körben ismertek, míg másokról talán még sosem hallottunk.
Mit ad a nézőknek a filmzene?

A filmek világa épp annyira szól a hangokról, mint a látványelemekről. A gondosan megkomponált dallamok képesek elmélyíteni a látványt, felerősíteni az érzelmeket, és egyedülálló módon bevonni a nézőt a történetbe. Gondoljunk csak Hans Zimmerre, a Dögkeselyű ikonikus dallamára, vagy éppen a nemrégiben megjelent A brutalista számaira. Vajon hogyan képes a hang és a vizuális tartalom együttese ennyire megragadó élményt nyújtani, és milyen utat járt be a filmzene, mire eljutott a mai státuszáig?
A nyári szünet lehetőségei: pihenés vagy tanulás?

Június közepén elcsendesülnek az iskolák folyosói, elbúcsúznak a diákok, és kezdetét veszi a vakáció. Sokan ilyenkor csak a pihenésre és a kikapcsolódásra gondolnak, mások azonban abban látják a lehetőséget, hogy hasznosan, akár tanulással is eltöltsék ezt a közel két és fél hónapot.
Amit a slow living-ről tudni érdemes

Érezted már, hogy annyira akarsz teljesíteni az életed minden területén, hogy nem bírod tovább? Akkor slow living életforma segíthet, hogy jobban érezd magad!
A család, mint biztos háttér

A család az első közösség, ahová tartozunk. Itt tanuljuk meg az alapvető értékeket, a szeretetet, a támogatást, és azt, hogy mit jelent felelősséget vállalni. Egy támogató családi háttér rengeteget számít az élet más területein is, például a tanulásban vagy a sportban.