A média, mint napirend kijelölő és kapuőr
- Dátum: 2014.01.22., 19:54
- információ, média, napirend, pszichológia, szelekció
Sokan sokféleképpen vizsgálják a média hatásmechanizmusát. Nem véletlen, hiszen az élet számos területére hatással van, kezdve azzal, hogy meghatározza gondolataink, mindennapi társalgásaink főbb irányait, témáit.

A média hatásmechanizmusa elemezhető bonyolult pszichológiai szinteken is, de vannak olyan alapvető funkciói, melyek az élet apró dolgaira vetíthetőek, és befolyásolják mindennapjainkat.
Alapvető jelenség, hogy a média által kiemelt témák befolyásolják azt, hogy mire gondolunk aktuálisan. A különböző médiumokban megjelenő témák uralják társalgásainkat is, majd a „közbeszéd” tárgyaként egyre több fórumon köszönnek vissza. Ezt a hatást a média napirend- kijelölő funkciójának nevezik, mely arra utal, hogy ugyan gondolatainkat nem tudja meghatározni, de azt igen, hogy mire gondolunk.
A következő ilyen alapvető tulajdonsága a médiának, hogy szelekciós munkát végez az információk között. Ez egyfajta döntési szerepkör, hiszen bizonyos témák kiemelésre kerülnek, míg mások háttérbe szorulnak, ezáltal a média meghatározza azt is, hogy mi a fontos, és mi, nem. Vagyis nemcsak arra van befolyása, hogy mi van napirenden, hanem egyúttal arra is, hogy mi az, ami lényeges és fontos. Ezt pedig szemléletesen kapuőr funkciónak nevezik, mely arra a szelekciós tevékenységre utal, amely egyértelműen meghatározza a média jelentőségét.
Fotó:
pixabay.com
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Az ünnepi asztal csapdái
Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.
Karácsonyi ajándékok az utolsó pillanatban – amikor az idő ellenünk dolgozik
Ismerős helyzet? December közepe van, az adventi naptár már majdnem üres, a város fényei ragyognak, de az ajándéklista még mindig hiányos. Az utolsó pillanatos karácsonyi ajándékvásárlás sokak számára stresszes.
Mi tesz minket egy munkahelyi közösség egyedi részévé?
A céges közösségek működését alapvetően az egyéni különbségek alakítják. Az igazi erőt az adja, amikor különböző szemléletek, energiák és háttérből hozott tapasztalatok állnak össze olyan hálózattá, amelyben mindenkinek megvan a helye. A kérdés mégis az, hogy mitől válunk valóban hasznossá és értékessé egy szakmai környezetben?