Menü

Önvédelem és harcművészet az iskolában

  • Dátum: 2013.02.21., 20:36

Február 28-án, csütörtökön , a Magyar Sportok Házában tart konferenciát a Magyar Edzők társasága harcművész tagozata, „Küzdősportok és harcművészetek az iskolai testnevelésben, különös tekintettel a heti 5 testnevelés órára.” címmel.

Már  a cím is sokat mondó, és várhatóan vitát gerjesztő. Ehhez a konferenciához csatlakozik a békéscsabai Kazinczy Ferenc Általános Iskolában folyó önvédelmi oktatás. Az iskola mindig is híres volt az ott folyó, emelt szintű testnevelés oktatásról, hiszen a régi nevén 2.Számú Általános Iskola az utóbbi időkben is több alkalommal lett az ország diáksportban legeredményesebb általános iskolája. A „Békéscsaba Sportjáért” kitüntetésben részesített, Forczek Győzőné által vezetett „testnevelés tanszék” kiváló szakemberei évtizedek óta szolgálják az alapsportágak utánpótlás nevelését. Ez az önvédelem oktatás viszont újdonság, Szeleczki Erzsébet Igazgató Asszony részére is:

- Az iskola élen jár a diáksportban, de ez az önvédelem oktatás más jellegű. Hogyan jutott Igazgató Asszony  eszébe az ötlet?

A köznevelési törvény változása következtében. Iskolánkban eddig is biztosítottuk a mindennapi testnevelést, nagy súlyt fektettünk erre, lehetőségeink és szakembereink egyaránt megvannak hozzá. Mikor két éve a 10. számú általános iskolával összevontak minket, olyan tanulócsoportok jöttek át, akiknek nem volt idáig meg a minden napos testnevelés óraszáma. Kihasználva azt, hogy Gregor László iskolánk dolgozója, lehetőséget nyújtottunk arra, hogy ilyen oktatás legyen és heti egy órát minden C és D osztályunkban a testnevelés órák terhére, önvédelem oktatásra szántunk. Nagy a sikere és fontos a jelentősége a mai világban , nem baj, ha a lányok is és a fiúk is képzettebbek. Sajnos, egyre aktuálisabb napjainkban. 32 éve itt dolgozó kollégánkat ismerve nyugodtak vagyunk, hogy ez az oktatás eredményes lesz.

- Egy ilyen döntés meghozatalában mennyire van szabadsága az intézmény vezetőjének?

A nevelési törvényt tekintve ebben az iskola vezetője szabad kezet kapott, mire szenteli ezt a bizonyos heti plusz órát. Így konkrétan az önvédelem oktatást tanóra keretében tudjuk megoldani .

- Milyen konkrét elvárásokat fogalmazott meg az iskolavezetés az önvédelem oktatásával kapcsolatban?

Különleges elvárásaink nincsenek, pont annyi elvárásunk van, mint más tantárgyak esetében. Legyen eredményes, maximális idő kihasználtsággal, szeressék meg a gyerekek. Azt hiszem, általános iskolában az a legjobb útravaló, hogy milyen viszonya van a gyerekeknek a tantárgyhoz. Ha ezt örömmel csinálja, ha úgy indítjuk el, hogy bármikor folytatná, akkor ez a legtöbb, amit megtehetünk.

Összesen tíz osztályban, az elsőtől a nyolcadik évfolyamig tanítja, neveli  a tanulókat Shihan Gregor László VI.DAN, az iskola magyar-történelem szakos tanára, a Nippon Seibukan Akadémia magyarországi vezetője. A visszajelzések pozitívak, hiszen nemrégiben a nyolcadikosokkal bemutató órát tartott Békés megye testnevelő tanárainak,  s a kis elsősök nagy sikert arattak a nyílt tanítási órán is a szülőknél. Hogy ez a program hogyan funkcionál majd, azt valóban, csak több év után lehet majd látni. S mivel a szakember a helyi Szent Györgyi Albert Gimnázium és a Kemény Gábor Szakközépiskola rendészeti fakultációs tanulóinak lassan húsz éve tanít önvédelmet és közelharcot, elképzelhető, hogy 8-tól 18 éves korig lesz kifutása az oktatásnak, és talán – hosszabb távon- pályaorientáló is lehet!

Forrás: mob.hu

Amikor a munkahelyen születik szerelmi kapcsolat

A legtöbben a munkahelyükön töltik napjuk nagy részét. Itt szocializálódnak, idegeskednek és oldanak meg problémákat olyan emberekkel, akiket nap mint nap látnak. Nem meglepő, hogy időnként a közös munka többé válik puszta alkalmi kapcsolódásnál. A határ a szakmaiság és a vonzalom között sokszor átjárható, ez bizonyos esetekben nagyon rosszul sül el, néha viszont egy életre szóló szerelem születik belőle.

Kompressziós zokni sportolóknak – teljesítmény, regeneráció és egészség egyben

A sportolók körében egyre népszerűbb a kompressziós zokni, amely már nemcsak az élsportban, hanem a hobbifutók és amatőr atléták körében is elterjedt. De vajon valóban csodaszert rejt a rugalmas szövet? Utánajártunk, mikor és hogyan érdemes viselni a kompressziós zoknit sportolás közben és után.

Téli madáretetés szabályai – így segíthetünk a madaraknak biztonságosan

A tél beköszöntével a természet megváltozik, az élelemforrások pedig egyre szűkösebbé válnak a madarak számára. Ilyenkor sokan szeretnénk segíteni a kertünk, erkélyünk környékén élő kis szárnyasokat, de fontos tudni: a madáretetés felelősséggel jár.

A csend, amely összeköt – Mindenszentek és Halottak napja

Ahogy az ősz lassan átszínezi a tájat, és a hűvös levegőben megjelenik a füst és a gyertyák illata, elérkezik az évnek az az időszaka, amikor megállunk egy pillanatra. November elején nem a rohanásé, nem a zajé a főszerep. A temetők fényei, a mécsesek pislákolása, a virágok halk üzenete mind-mind arról mesél, hogy az emlékezésben ott van az élet legmélyebb szeretete.

Utazás önmagunkhoz - A pszichodrámáról

Nemrég belevágtam egy nagy utazásba önmagamhoz. Ez nem volt más, mint egy másfél éves pszichodráma tanfolyam, ahol remek társasággal igazán mély pillanatokat élhettünk át. Egyértelműen jó téma ez egy interjúra. A pszichodráma alapvetően nem más, mint egy személyiségfejlesztő-, önismereti- (csoport)módszer, mely a cselekvésen, a cselekvés átélésén, a cselekvés közben érzett érzelmek tudatosításán, a belátáson alapul. Az egyik volt segítőmmel, Schneider Zsófiával beszélgettem egy jót erről a kaland lehetőségről.