A hiány érzése egy jóléti világ közepén
- Dátum: 2025.06.17., 11:18
- Szabó Máté
- képek: pexels
- érzelem, jóllét, magány, szociális média, szórakozás, válság, vélemény
A XXI. század embere furcsa ellentmondásban él. A történelem során soha nem volt még ennyire kényelmes, biztonságos és kiszámítható az élet, mint manapság. A technológia kitágította a lehetőségeket, szolgáltatások sokasága könnyíti meg a mindennapokat, és a fejlett országokban a legtöbben szinte korlátlanul hozzáférhetnek lehetőségekhez és szórakozáshoz. Ennek ellenére érezhetjük úgy, hogy valami mégsem jó. Hová tűnik a vidámság, és miért olyan nehéz jól érezni magunkat, amikor látszólag semmi sem hiányzik.
A modern kultúra egyre inkább úgy ábrázolja a boldogságot, mint egy állapotot, amit el kell érni, amit meg kell szerezni – mint egy trófeát. „Ha meglesz az új telefon, a lakás, a párkapcsolat, az álommeló, akkor majd elégedett leszek” – hallhatjuk sokszor. A fogyasztói társadalom ráépít erre az igényre: termékekkel, élményekkel, utazásokkal, applikációkkal és különböző szolgáltatásokkal kecsegtet minket. Ám ezek a dolgok, bár pillanatnyi örömöt hozhatnak, nem képesek tartós belső elégedettséget nyújtani.
A boldogság valójában nem egy cél, hanem egy következmény. Akkor jelenik meg, ha értelmes életet élünk, ha kapcsolódunk másokhoz, ha elmélyülten teszünk valamit, ami számít nekünk. Az a gond, hogy a világunkban egyre inkább elszakad egymástól a cselekvés és a jelentés. A gépies mindennapokban, a végtelen görgetésben, az instant örömforrások hajszolásában elveszítjük a mélységet, és ezzel együtt a valódi élvezetek lehetőségét is.
A túl sok választás bénítóvá válik
Szabadság, lehetőségek tárháza, önmegvalósítás – ezek a modern kor alapvető elvárásai. Paradox módon pont ez a végtelen szabadság válik sokak számára bénítóvá. Ha bármit csinálhatok, akkor a felelősség is az enyém. Ha nem vagyok boldog, akkor biztos én csináltam valamit rosszul. Ez a gondolat pedig belülről kezd marni. A közösségek és hagyományok, amelyek egykor kereteket, kapaszkodókat adtak az embereknek, háttérbe szorultak. A magány diadalát üli, de az egyén, magára maradva a döntések súlya alatt, gyakran elveszettnek érzi magát. A túl sok opció, a folyamatos összehasonlítás másokkal – különösen a közösségi médián keresztül – aláássa az önértékelést és az elégedettséget.
Ironikus, hogy miközben a digitális térben soha nem voltunk ilyen sokan és ilyen „közel” egymáshoz, a magány korunk egyik legnagyobb járványa. A közösségi média barátai, az online jelenlét, az emoji-k és a lájkok nem pótolják az igazi, mély, bizalmon és intimitáson alapuló viszonyokat. Az emberek kapcsolódásra vágynak. Egy olyan közegre, ahol megélhetik önmagukat, ahol elég jók lehetnek. A túl digitalizált életben azonban gyakran ezek a valódi találkozások kimaradnak. A gépek közé ékelődött világban az érintés, a szemkontaktus, a közösen megélt csend is eltűnni látszik.
Elfojtottan szenvedünk, de miért?
A társadalmunk a pozitivitást, az örömöt és a jó hangulatot piedesztálra emelte. Azonban az élet nem csupa móka és kacagás. Szenvedés, veszteség, kétség, harag – ezek ugyanúgy az emberi lét részei. Mégis, ha valaki nem érzi jól magát, azt gyakran elnyomják, megítélik, vagy szélsőségesebb esetben gyógyszerrel próbálják „rendbe hozni”. Mondhatni, hogy aki nem meri beismerni a sötét oldalait, az a fényességet sem tudja igazán átélni. Sokan pont ebben a belső tagadásban vesztik el a jókedv képességét.
A boldogság gyökere gyakran nem a gondtalanság, hanem az értelem. Az érzés, hogy amit teszek, annak súlya van. Fontos, hogy számít, hogy az életemnek van célja, iránya és mélysége. A modern munka világa, a számítógépek és az AI uralta figyelemgazdaság, a felszínes kommunikációs terek mind-mind egyre inkább monotonná teszik a hétköznapokat. A fiatalok egy része nem tudja, miért tanul. A dolgozók nem értik, miért végzik a munkájukat. Az idősebbek pedig gyakran nem érzik, hogy szükség lenne rájuk. Ebben a látszatvilágban nehéz megkapaszkodni és gyakran úgy érezhetjük, hogy az életünk jelentőségét veszti.
A boldogság manapság nem az Instagramon és nem a közösségi médiában terem. Sem pedig a fogyasztásban, hanem az újabb és újabb célokban. Valamint abban, hogy visszatalálunk önmagunkhoz, másokhoz és ahhoz, ami valóban fontos. Kapcsolódás, szakmai és emberi sikerek, értelmes cselekvés – ezek azok a tényezők, amelyekből tartós öröm születhet. A kellemes érzés nem tűnt el, és továbbra is az életünk egyik legfontosabb eleme, csak kevésbé látható a felfokozott mindennapokban.
Sztárok iránti rajongás – lelkesedés vagy megszállottság?

Poszterek a falon, újságkivágások a tolltartóban, karikatúraszerű arcok és monogramok a füzet szélére firkálva. Sokunk tinédzser éveit végigkísérte egy kedvenc színész, egy énekes, egy sportoló vagy egy másik ikon iránti lelkesedés. Évek múltán is elmosolyodunk, ha meglátjuk vagy meghalljuk a régi bálványunkat. Bár az imádat leggyakrabban a kamaszkorhoz kötődik, felnőttként is lehet favoritunk, akire felnézünk az eredményei vagy a személyisége miatt.
Ne fizessünk többet a kelleténél: szállásfoglalási tippek kezdőknek és profiknak

A nyaralás vagy üzleti út egyik legnagyobb költsége gyakran a szállás. Ha nem figyelünk, könnyen túlfizethetünk, vagy olyan helyen kötünk ki, ami messze nem felel meg az elvárásainknak. Néhány egyszerű, de hatékony trükkel azonban jelentős összegeket spórolhatunk, miközben a minőségből sem kell engednünk.
Ne hívd, ha nem muszáj – A hamis riasztás nem tréfa, hanem bűn

„Feleslegesen riasztották a tűzoltókat Zalaszántón: elzárás is járhat a rossz tréfáért. A Katasztrófavédelem felhívja a figyelmet: a hamis riasztás nem játék.” – olvasom a neten. Tűzoltócsaládból származom és most is abban élek, így felkaptam a fejem az írásra.
Gyenge jellem: mit jelent, és hogyan ismerhető fel a viselkedésből?

Mindannyian találkozunk életünk során olyan emberekkel, akik látszólag nem képesek kiállni önmagukért, következetlenek vagy könnyen befolyásolhatók. A „gyenge jellem” nem egy végleges ítélet, de vannak tipikus szokások, amik erre utalhatnak. Íme hat jel, amiből felismerheted őket – és amire érdemes odafigyelned magadban vagy másokban is.
Alfa-nők

Többféle személyiségtípust ismerünk, ilyen az alfa is, ami nem csak a férfikanál, hanem a nőknél is megtalálható.