Menü

Egészséges életmód kisgyermekkel?

Nagyon sok esetben hallom kisgyermekes szülőktől, hogy a gyermek nem eszi meg a zöldséget, gyümölcsöt, elutasítja az egészségesebb falatokat. Az egészséges életmód kialakítása időben, már a hozzátáplálás időszakában bevezetésre kell, hogy kerüljön.

A hozzátáplálás időszaka 4-6 hónapos korban kezdődik általában, az egyes ételeket lassan, fokozatosan, apránként vezetjük be, változatosságra törekszünk és egészséges életmódra. Vajon hol romlik ez el a későbbiekben? Néha ránézek a kamasz fiamra és közlöm vele, hogy visszasírom azt az időt, mikor válogatás nélkül ette a gyümölcsöket, habzsolta a sütőtököt, édesburgonyát, brokkolit.

Az egészséges étkezés nem hiszem, hogy a közösségbe kerülve romlik el, vagy az óvodai kosztban lenne a hiba, ma már sokkal tudatosabban és egészségesebben állítják össze az étkezéseket az intézmények is.

A gyerekeknél azért különösen nehéz az egészséges ételek szeretetét kialakítani és fenntartani, mert fogukra valót keresnek, a finom ízek után mennek, őket nem érdekli, hogy egészséges-e, csak azt, hogy finom legyen.

A gyümölcsöket be lehet csempészni a reggeli turmixokba, ezzel már egészségesen indul a napjuk, még akkor is, ha esetleg csak néhány kortyot fogyaszt el belőle.

A kisiskolás gyerekeknek könnyen csomagolhatunk kis dobozkában felszeletelt gyümölcsöket, zöldségeket, müzliszeletet, bár tény, hogy ez a ritkább eset a kóla és a chipsz meg a kakaóscsiga mellett.

A legtöbb gyermek oviból és iskolából - még ha kapnak uzsonnát is – érdekes módon mindig éhesen „esnek haza”, ilyenkor lehet eléjük tenni az egészségesebb menüt, hiszen, ha valaki éhes, kevésbé válogat. Ez a szabály egyébként nálunk érvényes a lefekvés előtti „éhes vagyok” utóvacsorákra, mely inkább a plusz félóra fennmaradásról szól, semmint a valódi éhségről, ekkor is érdemes az egészségesebb ételekkel próbálkozni, hiszen a fennmaradás érdekében akár a zöldséget, főzeléket is megeszi.

A közös főzés az egyik legjobb alkalom, hogy friss gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasszon a gyerek, amit együtt készíthetünk el.

Természetesen nem lehet elkerülni - és nem is ez a cél -, hogy a gyermekünk ne egyen kevésbé egészséges ételeket, hiszen hiába csomagolnék almát egy osztálykirándulásra, valószínű nassolna a máséból, tehát semmiképp sem a tilos és a tiltott jelzőket használnám egyes élelmiszerekre, mindössze annyi a lényeg, hogy a mértékletesség elvét kövessük következetesen az étkezési szokások kialakításánál is.

A nagyszülők és a dédik amennyire meg tudják könnyíteni az életünket a segítségükkel, éppen annyira meg is nehezítik azt és tudomásul kell venni, hogy a nagyszülők dolga a kényeztetés, ami azt jelenti, hogy vagy előttünk adja a gyermeknek az édességet és tudunk róla, engedjük, vagy nem és akkor a hátunk mögött paktálnak le az unokákkal. De azt hiszem, ez így is van rendjén, mióta világ a világ. A nagymama sütije mindig belefér.

Nem említettük még, de a gyermekünk egészségének megőrzéséhez és egészséges életmódra neveléséhez feltétlen szükséges a rendszeres mozgás, amit azért a kisgyermekeknél kipipálhatunk, hiszen ők általában reggeltől estig mozognak, valamint a megfelelő és elegendő pihenés, ezért fontos, hogy a gyermekek időben ágyba kerüljenek.

Járjunk babaúszásra?

A babaúszásról érdekes módon megoszlanak a vélemények, az orvosok, szülők, védőnők és gyógypedagógusok mind más véleményt fogalmaznak meg a „babauszi” hasznosságáról. Összeszedjük a pro és kontra érveket, véleményeket.

Miért járjunk babamasszázsra?

A babamasszázsról a kisgyerekes anyukák vagy várandós kismamák bizonyára már hallottak, s talán másoknak sem újkeletű, hiszen egyre elterjedtebb módszerről van szó. Utána olvastunk a babamasszázs hatásainak, előnyeinek.

A gyerekek egészségének megőrzése – mit tehet a szülő?

Az életmód az évtizedek múlásával egyre változik, az egészség azonban mindig a legfontosabb kincsünk marad, különöse tekintettel a gyermekeink egészségére, melynek megőrzése a mi felelőségünk.

Gyakrabban lesz beteg, ha közösségbe kerül a gyerek?

Szeptemberrel elkezdődött az ősz, s ezzel sok kisgyerekes (és nagy gyermekes) családban is egy új időszámítás: a közösségbe kerülés/visszakerülés ideje. Kezdődik a suli, újra indul a hétköznapi mókuskerék.

A tanulási zavarok tünetei

A tanulási zavar meglétére egy tanuló esetében adott tanulási területen mutatott, az egyéb területek színvonalához képest jelentős elmaradása, tanulási sikertelensége hívja fel a figyelmet. Ugyanakkor a tanulási zavar esetében számolnunk kell a tanuló viselkedésében is megjelenő következményekkel. A tanulási és a viselkedési problémák között gyakran fedezhetünk fel szoros kapcsolatot. A viselkedési problémák hátterében igen nagy arányban tanulási nehézségek állnak. Ezekre a tanulókra gyakran jellemző alacsony önbecsülés és alacsony önértékelés.