Menü

A táplálék megvonás hatásai

Adott embercsoport szokásos aktivitása mellett napi 14000 kJ-t (~3500 kcal) fogyasztott. 24 héten keresztül napi 6400 kJ-nyi (1600 kcal) táplálékot, ami eredeti szükségletük 46%-át fogyasztottak.

Testsúlyuk folyamatosan csökkent, és a 24. hét végére a súlyveszteség az eredeti testsúly 30-40 %-ának felelt meg. A szomatikus állapotot a csonttá-bőrré való lesoványodás, a zsírpárnák teljes hiánya, hűvös és száraz bőr, a spontán mozgások nagyfokú kerülése, stb. jellemzi. Pszichésen az érdeklődés teljes hiánya, depresszió, aszociális magatartás, szellemi munkára való teljes képtelenség stb. figyelhető meg. Az alapanyagcsere kb. 30-40 %-kal csökkent, ami részben azzal függ össze, hogy a testsúlycsökkenés elsősorban éppen az energiafogyasztás szempontjából aktív izomszövet megfogyatkozásának következménye. A részleges éhezéssel kapcsolatos tapasztalatok a következőkben foglalhatók össze:

A szükségletnél kb. 10-15%-kal kisebb táplálékbevitelt az alapanyagcsere alacsonyabb szintre való „átállása” + a testsúly és az aktivitás csökkenése nélkül kompenzálhatja.

Jelentősen csökkentett táplálékbevitel mellett a testsúly csökken, majd alacsonyabb szinten stabilizálódik. A kompenzációt az alapanyagcsere 30-40 %-os csökkenése és az akaratlagos, valamint spontán aktivitás kerülése biztosítja.

Ha a táplálékbevitel tartósan kisebb, majd a szükséglet kb. 60-65%-a, a testsúly folyamatosan csökken.

A teljes éhezés „kibírható” tartalma az egyén tápláltsági állapotának függvénye. A régebben divatos „koplalóművészek” szabad vízfelvétel mellett 40 nap alatt testsúlyuk kb. 25%-át vesztették el. Kutyakísérletben a rekord 117 napos éhezés, miközben az állat testsúlyának 63%-át vesztette el. Állatkísérletek tanúsága alapján normális tápláltságú emberekben a teljes éhezés maximális tartalmát 8-10 hétre becsüljük. A ma szokásos „éheztetéses fogyókúrák” kapcsán (a víz-elektrolyt- és vitaminszükséglet biztosításával) elhízott emberek 200 napon túli teljes éheztetése is szokásoshoz.

A szénhidrát drasztikus megvonását stresszként érzékeli a női szervezet.

A szénhidrátot a médiában és különféle táplálkozással kapcsolatos cikkekben, divatos diétás leírásokban úgy festik le, mint egy ördögtől való tápanyagot. Pedig a szénhidrát a test üzemanyaga és a női egészség kulcsfontosságú részét képezi! Fontos vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, és a rostok fogyasztása – ami tulajdonképpen emészthetetlen szénhidrát – elengedhetetlen az egészséges emésztés működtetéséhez. Különösen a női testnek kell hozzájutnia megfelelő mennyiségű szénhidráthoz – nap, mint nap - ahhoz, hogy a hormonháztartás egyensúlya fenn tudjon maradni.

A női hormonrendszerek nagyon érzékenyek; ez az oka annak, hogy a nők először lefogynak ugyan, miközben lemerülnek a glükóztartalékaik, és ekkor az inzulinszintjük is csökkenhet, a hormonjaik akár javulhatnak, jobb esélyekkel eshetnek teherbe. Különösen az elhízott nőknél lehet szembeszökő ez a gyors javulás.

De ahogy telik az idő, elkezd stagnálni a súlyuk, hiába folytatják a diétát. Ezt követően megborul a dominó, és a hormonháztartás megállíthatatlan. A számos, ketogén diéta dicséretét zengő tanulmány alapvető hiányossága a kutatók szerint, hogy nem vizsgálják a hosszú távú hatásokat a 18-45 éves (azaz termékeny korú) nők körében.

Ezért egyelőre maradnak az anekdotikus beszámolók és a szakemberek megfigyelései az elmúlt évekből: ezért is érdemes nyitott szemmel járni.

Szerző: Udvari Fanni

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.

Pajzsmirigybetegség és sport

Pajzsmirigybetegségnél egyáltalán nem tilos a sporttevékenység, sőt! sokat javíthat az életmódváltással együtt elkezdett és rendszeresen végzett testmozgás. Pajzsmirigybetegségnél nemcsak az életmódváltás fontos, néhány mozgásforma segítséget jelent.

SMR henger. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz?

Az SMR, vagyis self-myofascial release roller, egy henger, melynek lényege, hogy tulajdonképpen egy kötőszöveti önmasszázst végezhetünk vele, a letapadt izmok fellazítására szolgál. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz? Hogyan kell használni és mik azok a trigger pontok?