Menü

Tanulj gyorsan!

Léteznek különféle módszerek arra, hogy egy anyagot viszonylag rövid idő alatt megtanuljunk. Ám azt tudni kell, hogy ezekkel a módszerekkel tartósan tanulni lehetetlen. Alkalmanként azonban megmenthetnek minket a teljes kudarctól, bukástól. Olykor nehéz a saját gyors módszerünket megalkotni, ezért most mutatunk egy univerzálisat. Vigyázat, használata lustaság tartós kialakulásához vezethet!

Ha odafigyeltünk korábban nyelvtan órákon, akkor a szövegkohézióról hallottakat rendkívül jól átültethetjük a gyakorlatba. Nem kell mást tennünk, mint követni a szöveg összekötő kapocsait és a kulcsszavakat. A függőleges olvasás olyan technika, ami sokat könnyít az életünkön, ám alkalmazása a gyakorlottságon alapul. Tehát ne egy nagyon hosszú anyagon próbáld ki először! Érdemes egy pár oldalas szövegen kísérletezni, míg nem fejlesztjük a figyelmünket a legfelsőbb szintre.

A függőleges olvasás alapja az a feltevés, miszerint kulcsszavak és az őket összekötő nyelvi kapcsolóelemek alapján képesek vagyunk egy tiszta képet kapni az olvasott szövegről. Ez a módszer az olvasás és a megértés idejét akár harmadára, negyedére is csökkentheti. Ehhez azonban szükséges a kulcsszavak helyes felismerése, illetve azok könnyű behelyezése logikai kapcsolatokba. Amennyiben tudjuk magunkról, hogy ez a terület számunkra nehézkes, gyakoroljuk a módszert, mielőtt alkalmazzuk, vagy inkább ne is alkalmazzuk azt!

Néhány praktika:

A kulcsszavak általában a mondat fókuszában helyezkednek el, ami az állítmány előtti részt jelöli. A fókusz és az állítmány, illetve az alany és az ok-, cél- vagy eredményhatározó elolvasása kialakít bennünk egy logikai sort. Ha ezeket a benyomásokat nem elnyomva építjük magunkban a szöveg egészét, akkor rövidebb idő alatt is feldolgozhatunk komplexebb témákat. Ez egyébként a gondolkodásunkra is pozitív hatással van, hiszen ki tudjuk szűrni a lényeget olyankor is, amikor nem sürget az idő. Ha végigértünk a szövegen, érdemes egyszer leírni, végiggondolni vagy elmondani, hogy mit olvastunk, így rögzülhet is a kapott információ.

Fontos tisztában lenni vele, hogy ez a módszer nem maximum pontszámot fog eredményezni, és nem is hosszú távú tudást. A képesség, ami általa fejlődik, később jól jöhet, de maga a folyamat nem alkalmas velősebb, pontosabb anyagok megtanulására. Inkább elméleti, olvasott szövegértésen alapuló tantárgyak esetén alkalmazható, és akkor sem folyamatosan. A tanulást nem váltja ki, de néhány esetben kifejezetten jól jön.

„A sport öröklődik – De nem a génjeinkben, hanem a példánkban”

Sportos szülők, sportos gyerekek, avagy hogyan adjunk át egészséges szokásokat a következő generációnak?

Nyári táborok: megoldás a szülőknek, élmény a gyerekeknek

A nyári szünet közeledtével sok szülő szembesül az évről évre visszatérő kérdéssel: hogyan oldják meg gyermekeik felügyeletét, miközben ők dolgoznak? A nyári táborok nemcsak praktikus segítséget jelentenek, hanem felejthetetlen élményeket is kínálnak a gyerekeknek.

Különleges fóbiák

A fóbia a görög félelem szóból származik, a pszichiátriában arra a jelenségre utal, amikor valaki félelmet érez bizonyos dolgok iránt. Egyes fóbiák szélesebb körben ismertek, míg másokról talán még sosem hallottunk.

Mit ad a nézőknek a filmzene?

A filmek világa épp annyira szól a hangokról, mint a látványelemekről. A gondosan megkomponált dallamok képesek elmélyíteni a látványt, felerősíteni az érzelmeket, és egyedülálló módon bevonni a nézőt a történetbe. Gondoljunk csak Hans Zimmerre, a Dögkeselyű ikonikus dallamára, vagy éppen a nemrégiben megjelent A brutalista számaira. Vajon hogyan képes a hang és a vizuális tartalom együttese ennyire megragadó élményt nyújtani, és milyen utat járt be a filmzene, mire eljutott a mai státuszáig?

A nyári szünet lehetőségei: pihenés vagy tanulás?

Június közepén elcsendesülnek az iskolák folyosói, elbúcsúznak a diákok, és kezdetét veszi a vakáció. Sokan ilyenkor csak a pihenésre és a kikapcsolódásra gondolnak, mások azonban abban látják a lehetőséget, hogy hasznosan, akár tanulással is eltöltsék ezt a közel két és fél hónapot.