Menü

Nagyító alatt a tiltott gyümölcs: a tanár-diák viszonyok 1. – A diák

Számos film és regény vagy sorozat foglalkozik a tanár-diák viszonyok kérdéskörével, mind jogi, mind lélektani szempontból. De a filmek és regények romantikus környezetében teljesen más színben tűnik fel ez a dolog mindnyájunk számára. Ami a mozivásznon csodálatosan édes, az a valóságban komplikált és veszélyes. Ezernyi racionális ok visszahangzik a fejünkben, hogy miért butaság belefolyni egy ilyen kapcsolatba. Mégis vágyunk rá, nagyon sokan, és a legtöbben sokáig. Ha te vagy az a diák, aki ezt a vágyat érzi, olvasd végig a cikket, hogy minden részlet világos legyen!

Akár egyetemre, akár középiskolába jársz, ezernyi oktatóval és tanárral találkozol, akik olykor több időt töltenek veled, mint a családod. Otthon csak alszol, eszel és tanulsz, míg az életedet a pedagógusaid szeme láttára éled. És ők napról napra látnak téged, észreveszik, ha beteg vagy szomorú vagy, és igyekeznek segíteni neked mindenben. Nem csoda tehát, ha szimpátiát érzel irántuk. Akkor történik baj, ha egy tanár iránt túlzott érdeklődést kezdesz táplálni. Ilyenkor ugyanis nagyon könnyen csalódás érhet. A tanárok a legtöbb esetben nem viszonozzák az irántuk érzett szerelmet, és ez így is van jól. Gondolj csak bele, hogy hányan gondolkodhatnak ugyanúgy a választottadról, ahogy te! Mi lenne, ha minden egyes diák érzelmeit viszonoznák is? Káosz és katasztrófa. De ez téged bizonyosan nem vigasztal.

Vannak esetek, amikor ezek a kósza, meggondolatlan érzések viszonzásra találnak, de ennek talán még több hátránya van. Ha a távoli vonzalom közeledéssé, viszonnyá vagy kapcsolattá alakul, mindketten nagy bajba kerülhettek, a korodtól függetlenül. Tanárként ugyanis nem etikus kapcsolatot létesíteni valakivel, akinek a jegyei, tanulása és értékelése rajta múlik. Ha pedig túl nagy a korkülönbség, és fizikai kapcsolat is fennáll, még börtönbüntetésre is ítélhetik emiatt a tanárodat. De tekintsünk el ezektől a következményektől, hiszen ezzel mind tisztában vagyunk. Nem a tudatlanságunk a baj ebben az esetben.

Felteszünk kérdéseket: miért baj az, ha valamelyikünk ennyivel idősebb? És ha ő hegesztő lenne, nem zavarna ez senkit? Miért baj az, hogy ugyanolyan boldogságra vágyunk, mint bárki más? Nem tehetünk róla, hogy mi ezt olyan személyben találnánk meg, aki szinte elérhetetlen. És ezek a kérdések az egész kapcsolat során emészteni fognak téged. Egészen addig, míg meg nem szűnnek a korlátok. Vagy vége nincs a kapcsolatnak.

Mit tehetek, hogy a lehető legjobban jöjjünk ki a dologból? Ezt mindig kérdezd meg magadtól. És a lehető legésszerűbben igyekezz megválaszolni. A szakítás a számodra talán legfájdalmasabb választás. Mégis ki akar ezután a saját korának megfelelő párt keresni, ha egyszer volt egy párja, aki tapasztalt volt, érett, figyelt rá, és mindent megadhatott volna neki? Annak ellenére, hogy mindenki erre buzdít, ezt érezzük a legkevésbé jó megoldásnak. Hiszen ez összetöri a szívünket. A ragaszkodás nem feltétlen baj, fordítsd előnyödre! Kérd meg a párodat egy kis szünetre, legalább addig, míg az ő felügyelete alatt tanulsz. Tudom, ez néha éveket jelent, de nem gondolod, hogy ezzel esélyt adsz mindkettőtöknek más érzelmek megélésére? Ha még van egy-két év addig, hogy ne legyetek közös intézményben, az bár soknak tűnik elsőre, de nem éri meg, ha később korlátok nélkül együtt lehettek? A mérlegelés a legfontosabb, és persze a bizalom. Ha ez nem egy kihasználáson alapuló kapcsolat, akkor mindkettőtök hálás lesz később a türelemért, és az időért, amit egy normális, mások által is elfogadott, nem támadott kapcsolatnak adtatok. És így téged sem bélyegeznek meg.

Tanárral kapcsolatba kerülni sohasem egy hóbort, aminek parancsszóra véget vethetsz. Ezért a legnagyobb hiba, ha nem veszed komolyan magad, vagy a környezeted nem vesz komolyan. De be kell látnod, hogy a környezetetek miatt sok kárt szenvedhettek egy ilyen kapcsolat miatt, ezért érdemes okosan, megfontoltan csinálni. Várni sokszor érdemesebb, mint mindent kockára tenni. Mérlegeljetek, beszéljétek meg a lehetőségeiteket, és hogy mennyit ér meg nektek egy ilyen szerelem, és végül döntsetek úgy, hogy magatoknak és egymásnak a lehető legkevesebb fájdalmat okozzátok!

Jóban maradni a korábbi párunkkal. Érdemes vagy soha?

A szakítás nehéz, de vitathatatlanul még nehezebb, ha még mindig nagyon szeretjük a másikat, vagy sok közös barátunk van. Nincs minden veszve, nem kell minden szálat elvarrni, de közben fenntartani a további kapcsolatot majdhogynem lehetetlen. Hogyan és milyen formában lehet egy párkapcsolat után fenntartani a korábbi viszonyt, lehet-e kapcsolatból barátság?

Az elengedés fontossága

Ha valaki tanáccsal fordul hozzánk, hogy nem érzi jól magát a munkahelyén, a párkapcsolatában, vagy egy baráttal, akkor mi sem egyszerűbb, mint azt tanácsolni neki, hogy engedje el, és lépjen tovább. Ha mégsem tesz így, egyáltalán nem értjük. Hiszen nincs ennél könnyebb!

Az első benyomás pszichológiája

Az első benyomás a társunkkal való első találkozás során, a róla kialakult tudásunkat jelenti, amelyet a fizikai megjelenése, non-verbális, és verbális jelzései határoznak meg. A kognitív reprezentáció, azaz az elmében létrejövő mentális kép egyik formája a másokról alkotott tudás. Az első benyomás a társunkkal való első találkozás során, a róla kialakult tudásunkat jelenti. Külső, látható fizikai és viselkedési jegyeiből gyakran téves következtetéseket vonunk le a személyiségére vonatkozóan. Ezek a jegyek ugyanis általában az adott szituációról, és nem a személyiségről beszélnek.

Az őszinteség fontossága

Előbb önmagunkkal kell őszintének lennünk ahhoz, hogy máshoz is őszinték lehessünk. A legtöbben azonban azt sem ismerjük fel, hogy még saját magunk elől is elrejtjük a gondolatainkat.

Érzelmeink kommunikációja - Az 5 szeretetnyelv

Mindannyian máshogy fogadjuk be a szeretetet, és fejezzük ki azt, amelyre neveltetésünk és személyes hajlamaink nyomán a legfogékonyabbá váltunk. Ezért fordul gyakran elő, hogy szeretetünk kifejezése nem ér célt, mert az üzenet küldője és befogadója nem érti meg egymást. Mi tehát a megoldás, és mit lehet tenni érzelmeink kifejezése érdekében?