Amikor tényleg együtt vagy kisbabáddal
- Dátum: 2016.11.24., 19:56
- babahordozás, biztonság, gyereknevelés, kötődés, kötődő nevelés, nevelés, szabadoptatás, testi kontaktus
Ha korábban olvastam volna a babahordozás jótékony hatásairól, vagy például Bagdy Emőke által is vizsgált és népszerűsített „kötődő nevelésről”, nem lett volna állandó kérdőjel és bizonytalanság bennem, mivel teszek jót kisbabámnak és magamnak egyaránt.
Én ugyanis rendszeresen a mellkasomon, vagy ölembe ringatva altattam a kisbabámat, sosem hagytam sírni a kiságyban vagy a babakocsiban. Intuitív módon érzetem, hogy jól csinálom, de sokáig mindezt úgy folytattam, hogy szinte lelkiismeret-furdalás volt bennem ezzel kapcsolatban. Mert a környezetemben lévők nagy részétől mindig azt a visszajelzést kaptam, hogy ahogyan cselekszek (babahordozás, igény szerinti szoptatás, együttalvás a babával), azzal visszafordíthatatlanul elkényeztetem a gyerekemet, miközben nekem sem lesz életem, időm semmire.
Szerencsére egyrészt egyre jobban éreztem, hogy jót teszek a babámnak és ezáltal magamnak is, vagyis nem engedtem a külső nyomásnak. Másrészt olyan szépen magától, döccenőmentesen mentünk át egyik korszakból a másikba, hogy semmilyen komolyan megterhelő kihívást nem jelentett például, hogy egy idő után kisfiam az ágyában aludjon egyedül. A szimbiotikus viszonyt pedig szinte ő maga szüntette meg fokozatosan, és ahogyan előrehaladt az érési folyamatban, úgy magától utasította vissza például az ölben való elalvást, valamint a ringatást. Magától szokott le a cumiról, és a bölcsibe való beszokás sem váltott ki nála hatalmas ellenállást. Közben persze nagyon szorosan kötődik hozzám, de érzem, hogy ez a kapcsolat egy biztonságos kiindulópont a fejlődéséhez, a testi-lelki növekedéshez, nem pedig elbizonytalanító, görcsös ragaszkodás.
S mit mond az elmélet, a kutatás, a szakember? A „kötődő nevelés” - melynek része: a babahordozás, igény szerinti szoptatás, együttalvás - azt jelenti, hogy biztosítjuk kisbabánk számára az intenzív testi kontaktust (érintés, hordozás), ami elősegíti a biztonságos kötődés kialakulását, és a stresszel való megküzdést, valamint pozitívan hat az idegrendszer fejlődésére is.
Én egyébként nem alkalmaztam a babahordozás professzionális módját (mivel ekkor ez a módszer még nem volt a látókörömben), de nagyon sokat volt az ölemben a kisfiam, amitől nem elkényeztetett lett, hanem kiegyensúlyozott. Most már utólag is látom, hogy ez nem azt jelenti, hogy örökre összenőttünk, hogy sosem lesz „magánéletem”, és intimitás a férjemmel. Sőt, már-már megrázóan gyorsan eltelik ez a korszak, így ma már amiatt van lelkiismeretfurdalásom, hogy bizonytalan voltam az első hónapokban, amikor szinte éjjel-nappal szoros testi kontaktusban voltam a kisbabámmal.
Az első hónapokban tényleg mindig az ölemben volt, ott aludt, ott evett, és sétálni sem tudtam úgy, hogy babakocsiba tettem őt, mert nagyon sírt. Aztán féléves korára már a babakocsiban is nyugodtan elvolt, egyéves korára fokozatosan leszokott az ölben való elalvásról is, és az együttalvás időszaka sem tartott tovább pár hónapnál.
Szerencsére ma már biztosan tudom, hogy a korai időszakban a leginkább a testi közelségre, intenzív testi kontaktusra van szüksége a babáknak, és persze valójában szerintem az anyukáknak is. Sokat segít abban is, hogy átélhessük, megtapasztalhassuk testi-lelki szinten a kötődés kezdetleges, de alapvető fontosságú élményét gyermekünkkel.
Kép forrása: tuttifitti.hu
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.