Ez itt a Teltház helye!
- Dátum: 2025.06.08., 11:03
- Vass Attila
- képek: jegy.hu
- karakter, komédia, kritika, one-man show, színész, színház
Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. Az eredeti mű, stílszerűen a Nagy Almában debütált, a múlt század végén. Habár elmondta mindenhol a Becky Mode és Mark Setlock szerzőpáros, hogy a betelefonáló figurák ábrázolása, a történet főszálával együtt teljesen kitalált.

A sok humoros beszólás azonban így is garantált, de vajon összeállt-e amit látunk egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána. A felütés igen erősnek kezdődik. Horgas Ádám rendező remekül felépítette a komédiát. A főszereplő (Sam Peliczowski) a helyét kereső, munkanélküli színész pedig in medias res felütéssel, már veszi is fel rendületlenül a telefonokat az átmeneti munkahelyén. Záporoznak a poénok és jót mosolygunk a vendégkör csendes őrültjeinek abszurd báján. Természetesen a színdarab a főhős, Sam egy műszakját mutatja be a maga tragikomikus mivoltában, némi személyes, családi drámával nyakonöntve. A hangulat- és sztorifoszlányok szépen összeérnek a bő másfél órás darab végére.

A főnök karakter, a chef erősen vulgáris hangnemét leszámítva, egyáltalán nem trágár a darab. Nagyon fontos, hogy Nagy Sándor végig totális kontroll alatt tartja a látottakat, nem játssza túl és nem görcsöl rá, szemlátomást élvezi a rivaldafényt. A közönség vette a lapot, sokat nevettünk. Ami kiemelendő, hogy az apró díszletelemeket remekül használják ki és a minimális hangbetétek is előre mozdítják a történetet. Könnyed darab, amely remek szórakozás, ugyanakkor szétszórtságában is határozottan tudja mit szeretne a nézőkben elérni. Már csak ezért is külön dícsérhető. Kivánok még - nomen est omen - sok teltházat neki!
Az antihősök új dimenziója a Marvel-univerzumban
Az idén videón is már megjelent Mennydörgők* egy olyan társaság története, amelyet nem külső kényszer, hanem a saját változni akarásuk húz egy irányba. Mindannyian cipelik a maguk hibáit, traumáit, de mégis egymás mellett találják meg azt a ritmust, ami a sztori végére valódi csapattá formálja őket. A hangulat és a dinamika könnyen felidézheti A galaxis őrzőit, de a fókusz itt jóval személyesebb, valamint sokkal inkább szól a szereplők közötti dinamikáról.
A haza és az emberség kötelez
Pár napja bemutatták a nagy állami támogatással megtolt Sárkányok Kabul felettet, amely a roppant vérszegény magyar akciófilm zsánerba igyekszik friss vért pumpálni miközben az afganisztáni békefenntartóink munkájának állít emléket. Pörgős csatajeleneteket legalább profi díszletekkel és kameramunkával ígért a trailer. Ezek után (remélem) egy emberként reméltük, hogy politikai terheltsége ellenére egy szórakoztató film készült el. Ennek jártam utána.
Egy nélkülöző nemzet szülöttei
Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmje, az Árva a 20. századi magyar társadalmi traumák és a személyes veszteségek metszéspontján született meg. Nagyszabású művészi alkotás, amely egyszerre beszél a mindennapi veszteségről és a gyászról. A történet a múltat nem pusztán idézi, hanem felépíti és újraéli – fájdalmasan, őszintén és minden pátosz nélkül.
Del Toro újraéleszti a Frankensteint
„Él-váltás” – a modern Frankenstein-történet új kiadását láttuk a minap férjemmel, a Frankenstein (2025) című filmet, amelyet Guillermo del Toro maga írta és rendezte, és amely a klasszikus Frankenstein; or, The Modern Prometheus-regény most már nemcsak adaptációja, hanem – részben – újragondolása is.
Az ember, aki az USA-ban született
Reneszánszukat élik a szélesvásznon a zenész életrajzok és az egy-egy híres énekes legismertebb albumának készítéséről szóló filmek, e kettő keveréke a legújabb mozi, a beszédes című, Springsteen: Szabadíts meg az ismeretlentől. Nem árul zsákbamacskát. Remek zenéket, nagy emberi vívódásokat ígér egy kissé szürkének ható főhőssel, aki a múlt démonjaival küzd, de végül a teljes nihil helyett a szupersztárság lesz osztályrésze.