Hogyan maradjunk tudatosak Black Friday idején?
- Dátum: 2024.11.16., 06:15
- Majernyik Szilvia
- képek: pexels
- black Friday, fenntarthatóság, pszichológia, reklámok, tudatosság, vásárlás
Idén, a legtöbb helyen, november 29 – én lesz a Black Friday, amely egy olyan nap, amikor már a karácsonyi bevásárlásra készülve, a legtöbb üzletlánc hatalmas akciókat tart. Mostanra több bevásárlóközpont és online portál ezt nem csak egy napra szűkíti le, hanem akár egy héten keresztül is tarthat. Érdemes azonban szemfülesnek lenni, hiszen ez igazából csak egy nagyon jól irányzott marketing stratégia, amivel a pszichénkre szeretnének hatni.
Főleg egy ilyen stresszes vásárlási időszakban, mint a karácsony környéke, könnyen a nem kívánt vásárlások bűvkörébe eshetünk, hiszen az árleszállítások miatt úgy érezhetjük, hogy ez az egyetlen alkalom mikor olcsón beszerezhetjük az adott terméket.
De milyen hatással is vannak pontosan a reklámok a pszichénkre? A sokszor csak egy napra korlátozott akciók könnyen sürgetően hatnak, ami kiválthatja belőlünk a „félelem a kimaradástól” érzését. A szuggesztív szövegek is nyomást próbálnak gyakorolni ránk, a különböző erre utaló kifejezésekkel, mint például a „csak ma”, „korlátozott készlet”, vagy „utolsó darabok”. Ha még kapkodunk is, esetleg nincs elég időnk utánanézni, könnyen beleeshetünk ezeknek a csapdájába.
A legjobban úgy tudjuk elkerülni ezt, ha az adott terméket megnézzük más boltokban, esetleg online is, vagy hosszabb időn keresztül követjük az árváltozását, aminek köszönhetően kiderül, mennyire nagy is az adott akció. Az eredeti ár, amit a leárazás előttinek írnak, sokszor nem valós, ezáltal mesterségesen manipulálják az akció mértékét az eladók, erre is érdemes odafigyelni.
Nem csak verbális, hanem vizuális elemek fogságába is könnyen beleeshetünk, a legtöbb online weboldal hatalmas fekete – piros bannereket használ a Black Friday idején, amelyen nagyszázalékú akciókat hirdetnek, illetve a már előbb is említett nagyban áthúzott, általában irreálisan magas eredeti árat mutatják. A legtöbb áruház és weboldal, már november elején megkezdi az esemény reklámozását, a szemfülesek tehát ilyenkor már elmenthetik az általuk kedvelt termékeket, és megnézhetik 29 – én, hogy tényleg annyival olcsóbb – e.
Bár hazánkban az, hogy a termékek keresettsége miatt verekedés, vagy más rendbontás alakuljon ki nem jellemző, ennek ellenére érdemes kétszer is meggondolni, hogy érdemes-e ilyenkor bevásárlóközpontok közelébe mennünk. A legtöbb akció online is elérhető, és a vásárlói magatartásunkat nagyban befolyásolhatja mások viselkedése, esetlegesen a valósan látjuk, hogy már csak néhány termék van a polcon, könnyen impulzusvásárlásra adhatjuk a fejünket.
Senkit nem szeretnék azonban elriasztani ezektől az akcióktól, hiszen tényleg akadnak olyan ajánlatok, amiknek segítségével spórolhatunk akár a karácsonyi ajándékokon. Mindenképpen érdemes azonban készíteni egy listát azokról a termékekről, amelyekre ténylegesen szükségünk van, illetve határozzunk meg egy költségkeretet, amit semmiképp sem szeretnénk átlépni. Akár csoportosíthatunk át erre pénzt, vagy átállíthatjuk erre a napra a bankkártyánk online vásárlási költséghatárát.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.
Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.
Amikor az ősz beköltözik az otthonunkba és a lelkünkbe is

Minden évszaknak megvan a hangulata, a vele járó illatok, színek, amik nem csak a fizikai megjelenésben fontosak, hanem a mentális egészségünkre is hatással vannak.