Menü

Dumpster diving: A környezettudatos kukázás

Még a COVID járvány első nagy hulláma idején, az otthon ülős időszakban lett nagy trend a YouTube-on a dumpster diving, vagyis kukabúvárkodás. Ezen kifejezés alatt arról készült videókat lehet nézni, ahogy egy fiatal nő/férfi, vagy fiatalok csoportja elmegy egy-egy amerikai nagyáruház hátsó bejáratánál lévő konténerekhez, és megmutatja, hogy mennyi minden használható, fogyasztható dolgot dobnak ki a boltok. Az epizódok végén pedig az a csúcspont, amikor a videókészítő megsaccolja, hogy körülbelül mennyi pénzt érnek a talált dolgok.

Személy szerint is kedvelem a környezetvédelemmel, hulladék csökkentéssel kapcsolatos videókat. Számos, a mindennapokban alkalmazható tippet kaptam már a minimalista életmóddal, illetve low waste/zero waste szemlélettel kapcsolatban. Azonban ezzel az irányzattal kapcsolatban elbizonytalanodtam. Több kérdés is felmerülhet az emberben: a dumpster diving lényege valójában a gyűjtögetés, és az újdonságok felfedezése, de mégis furcsa módja ez a gyűjtögetésnek. Másrészt miért kell osonva, “titokban” megmenteni ezeket a termékeket a felesleges kidobástól? Ez igazából inkább már csak a videó részéről szól. Hogyan lesz egyszerre bűnös és élvezetes dolog a kukázásból, amivel ma már karriert lehet építeni az interneten?

Illegális, veszélyes? Mégis hasznos

Hazánkban a kukázás illegális tevékenységnek minősül. Habár a gyakorlatban szerintem a hatóságok minden vágya egy csapat videózó fiatallal foglalkozni, akik épp a nagyáruház mögötti szemetest túrják. Viszont a törvény kérdése mellett a “búvárok” egészségügyi kockázatnak is kiteszik magukat a tárolókban található esetleges veszélyes anyagok által, pl.: törött üvegek, vegyszerek, valamint a szemétben jelen lévő általános higiéniás körülmények. A kukázással kapcsolatos alapmotivációkat tekintve nem elhanyagolható a szegénységi szempont, vagyis az anyagi kényszerűség miatti hulladékgyűjtés. Biztosan sokan láttunk már olyan rászorulót, aki a közterületek szeméttárolóiból gyűjtötte a kartondobozokat, üvegeket, vagy alumínium italos dobozokat, amelyeket a szupermarketekben kisebb pénzösszegekre válthat.

A környezetvédelemmel kapcsolatos motivációt képviselik azok, akik például a fogyasztói társadalom pazarlása elleni fellépés eszközeként gyűjtik a mások által kidobott, de még ehető élelmiszert, használati tárgyakat. Erre a csoportra szokták használni a dumpster diver, azaz kukabúvár kifejezést. Ők nem a rászorulás, hanem sokkal inkább környezetvédelmi szempontból gyűjtik a még hasznosítható szemetet, amivel segítenek egy fenntarthatóbb világ kialakításában.

Az ember mindig szemetel

Megfigyelhető, hogy a modern ember szemetet hagy maga után, vagy így, vagy úgy, de otthagyja a nyomát amerre jár. Például a gazdasági válságok, krízishelyzetek túlfogyasztásra ösztönzik az embereket. Ezen időszakok például arra ösztönözték az embereket, hogy romlandó árukat vásároljanak nagy mennyiségben, így próbáltak spórolni, és kihasználni az árréseket. A felhalmozott élelmiszerek nagy része azonban megromlott, mielőtt megehették volna őket, és végül nagy mennyiségben kerültek kidobásra. Összességében a középosztálybeli háztartások általában többet pazarolnak, mint a gazdagabbak vagy a szegényebbek, hiszen több ember alkotja ezt a csoportot, és egyénenként rengeteg dolgot is vásárolunk. Időről időre eljön az a pillanat, amikor a költekezés elkezdi meghaladni az erőforrásokat, és ez mindig előre jelzi, hogy a társadalom tagjai inkább a materiális dolgok felé fordulnak a különböző problémáik miatt.

Összességében a dumpster diving furcsa, egyszerre megmosolyogtató, de mégis hasznos jelenség. Leginkább fiatalok csoportja összegyűjt egy nagy adag szemetet, ami valójában már senkinek sem kell, és újrahasznosítja azt. Ezzel igazából óvják a környezetet, más emberek érdekeit sem sértik, és tesznek egy fenntarthatóbb jövőért, szóval csak támogatni lehet ezen mozgalmat.

Miért hallgatunk még rádiót? – A hang, ami mindig visszatalál hozzánk

A streaming, a podcastok és a nonstop pörgő (rövid) videók korában könnyű azt hinni, hogy a rádió már csak poros relikvia, vagy legfeljebb az autózás kísérőzaja. Ez részben igaz is, azonban ennél sokkal izgalmasabb jelenségről van szó, hiszen rengetegen hallgatják ma is szabadidejükben vagy éppen munka közben.

A „feel-good” étkezés korszaka – amikor a jóllét kerül a tányérra

A modern ember életében az étkezés már messze nem csupán tápanyagbevitel. Egyre többen keresik azokat az ételeket, amelyek nemcsak finomak és táplálóak, hanem mentálisan is feltöltenek. Így született meg a „feel-good” étkezés irányzata, amely új megközelítést ad a mindennapi táplálkozási szokásainknak. Ez a trend nem tiltólistákra, nem szélsőséges diétákra épít, hanem arra, hogy megtaláljuk azt az egyensúlyt, amelyben a testünk és a lelkünk is jól érzi magát.

Téli közlekedés: közös felelősség az utakon

A tél minden évben új kihívásokat tartogat az autósok számára. A hirtelen lehűlés, a csúszós utak, a korai sötétedés és a kiszámíthatatlan csapadék mind olyan tényezők, amelyekhez tudatosan és felkészülten kell alkalmazkodni. A biztonságos téli közlekedés nemcsak technikai kérdés, hanem szemléletbeli felkészültség is: minden járművezetőnek tisztában kell lennie a téli vezetés szabályaival és saját felelősségével.

A téli madáretetés aranyszabályai – hogyan segítsünk felelősen?

A madáretetés sokak számára kedves téli tevékenység, hiszen különleges élmény testközelből figyelni a kertünkbe vagy erkélyünkre látogató énekesmadarakat. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy az etetésnek megvannak a maga írott és íratlan szabályai, amelyek betartása nélkül többet árthatunk, mint használunk.

Tradíció vagy környezettudatosság?

A karácsonyi készülődés sokak számára már az advent első napjaiban elkezdődik, és ilyenkor nemcsak az ünnepi menü, hanem a karácsonyfa és a dekorációk kérdése is előtérbe kerül. Egyre többen próbálnak tudatosabban dönteni arról, hogy igazi vagy műfenyő kerüljön az otthonukba, és hogyan lehet az ünnepeket kevesebb hulladékkal megélni. A környezettudatosság ma már nem elvesz az ünnep varázsából – épp ellenkezőleg, új hagyományokat és személyesebb megoldásokat teremt.