Menü

Francia Riviéra? Nem, Balaton

A Nyugati nyaralás című magyar film nemrég került a mozikba és már korábban is elég nagy felhajtást kapott. A késői Kádár-korszakon keresztül bemutatott Maurer család kémjátszmával átszőtt nyaralása olyan, mint egy ideális nyaralás humoros, nosztalgikus és érdekes. Nézőként pedig garantálva van a nevetés és az izgalom egyszerre.

A Nyugati nyaralás röviden megfogalmazva egy érzetfilm, amely Maurerék kirándulásán keresztül megidézi az 1980-as évek jellegzetességeit és vonzóvá teszi a Balaton környékét, a retró hullámra felülve pedig egész kellemes szórakozásnak bizonyul.

Azonban Gyuri (Mészáros Máté), Kriszta (Pokorny Lia) és a gyerekek (Szőke Abigél és Tóth Mátyás) hiába mennek a Balaton-partra pihenni, belekeverednek egy korabeli kémjátszmába, ahol aztán ÁVH ügynökök és NSZK-s kémek is egy fontos filmtekercset akarnak megszerezni.

A film rendezője Tiszeker Dániel és Lévai Balázs nem rendelkeznek kimondottan nagy tapasztalattal, de már korábban is dolgoztak együtt, valamint több film is köthető a nevükhöz. Noha bevett stílusokat, rendező meglátásokat nehéz ezáltal még hozzájuk kötni, az biztos, hogy a film története, korhűsége, és képi világa is kimondottan erős.

A film nagyon pörgős, lendületes története van, gyorsan felvezeti az alaptörténetet, egy-egy helyzet kimondottan jó benne, emellett pedig tele van jelenetekkel ahol erőltetés nélkül lehet nevetni a sztorin, akár otthon, akár a moziban ülve. A konfliktusok, és maguk a karakterek egyértelműen egy-egy sztereotípiát testesítenek meg, a feltörekvő rendőr, a pocakos autószerelő családapa, a családanya, a korabeli különcség, emiatt pedig a történet korhű tud lenni, az akció és a vígjáték részek pedig szintén remekül eloszlanak. A késői Kádár-korszak pedig szerencsére csak egy háttér a filmben, az igazi történet a Maurer családi életére összpontosít. A befejezés valamelyest kiszámítható és elcsépelt, de egy-két pillanatig azért lehet izgulni, és több történetszálat is végigvezet a film kisebb-nagyobb megszakításokkal.

Az alakítások viccesek, a karakterek között egyértelműen összhang van. A Sport szelet reklámokból ismert Mészáros Máté által alakított családapa Maurer és fontos, hogy nem Mauer kiválóan hozzá a kicsit esetlen, de persze fellengzős turistát akinek minden vágya az volt, hogy egy jót nyaraljon a családjával, és mondhatni ezért tényleg mindenen és mindenkin keresztülgázolt. Pokorny Lia személyében a feleségével való zsörtölődés, a folyamatos adok-kapok még jobbá teszi a filmet. A Besúgó sorozattal a köztudatba berobbanó Szőke Abigél a család nagylányaként a saját romantikus és a korszakban önmagát kereső fiatalként szintén kiváló alakítást nyújt.

A film képi megvalósítása korhű, a ruhák, autók és a berendezések jól adják vissza a korszak hangulatát. A filmet ráadásul végigkíséri a szemből vett videóklipes esztétika, a korabeli zenék és ezeknek az elhelyezése szintén zseniális, legyen az Soltész Rezső, vagy a 99 Luftballons. Az alkotás igazi humora pedig a helyzetkomikumra épül, a német–magyar nyelvvel való viccek hamar fárasztóak lesznek, viszont mai szemmel nézve, annyi humoros pillanatot csempésztek a filmbe, hogy nézőként szinte lehetetlen nem nevetni egy-egy jelenetnél.

Múltidézésben és korhűségben a film egy fiatalabb néző számára zseniális, egy idősebb néző számára viszont lehet, hogy sokkal inkább keserédesnek hat, és valójában a korra jellemző létbizonytalanságot idézi fel. A történet egyértelműen arra biztat bennünket is, hogy merjünk kilépni a komfortzónából, mert sokszor az egyszerű emberek is képesek változást hozni. Összességében a Nyugati nyaralás egy könnyed, jóindulatú, kicsit leegyszerűsített, de mégis korhű film, persze nem akarja megváltani a világot és van benne egy-két elcsépelt jelenet, de egy olyan érzelmi nosztalgiavonat, amelyre korosztálytól függetlenül érdemes felülni.

Izland a melankólia szigete is

A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.