A serdülők lelki egészsége
- Dátum: 2021.10.17., 16:19
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- autonómia, beszélget., depresszió, fiatal, figyelemhiány, iskolapszichológus, járvány, kamasz, koronavírus, lelki nevelés, magatartászavar, mentális betegségek, mentális egészség, önállósodás, önértékelés, pandémia, serdülő, szélsőséges, szorongás, szülő, tanár, testképzavar, zavar
„Világszerte minden hetedik serdülő szenved valamilyen mentális betegségben” -olvastam a hónap elején több életmóddal, lelki egészséggel, lelki neveléssel foglalkozó oldalakon.
Nemrég volt a Mentális egészség világnapja, melynek kapcsán a koronavírus járvány lelki egészségre való hatását is vizsgálták, s összefüggést mutattak ki a fiatalok lelki egészsége és a vírus között. Sajnos tény, hogy emelkedik világszerte az öngyilkosságok aránya a fiatalok körében, ezért pedig többnyire a serdülők mentális betegségei okolhatók.
A kamaszok mentális problémáinak 40 százaléka köthető szorongáshoz és depresszióhoz, melyen a pandémia még csak súlyosbított.
Becslések szerint világszinten hétből több mint egy fiatal él diagnosztizált mentális zavarral, s évente közel 46 000 kamasz veszíti életét öngyilkosság következtében, akik közül a többség fiú.
A diagnosztizált mentális zavarok közé sorolhatóak a depresszión és szorongáson kívül a figyelemhiányos/hiperaktivitási zavarok, magatartászavarok, értelmi fogyatékosság, testképzavar és evészavar és sok más zavar is. A Covid-19 csak súlyosbította a helyzetet, a fiatalok legalább egy harmada számolt be szorongásról, stresszről.
Ha nem sújt le ránk a koronavírus, akkor is elmondható, hogy a serdülőkor rengeteg változást hoz egy fiatal életébe, s az egész egy bizonytalanul kezdődő útkeresés tele félelemmel, hogy ki is ő valójában.
Folyamatosan változik az életszemléletük, viselkedésük, a környezetükhöz való hozzáállásuk, egy identitásválságban szenvednek, s komoly pszichológiai fejlődésen, változáson mennek keresztül.
Az önértékelésük elég bizonytalan és szélsőséges. Meghatározóak számukra a külső jellemzők, testképük és természetesen a környezetük véleménye. A legjobb, ha a serdülő olyan személyekhez fordulhat problémáival, akiben bízik (szülő, iskolapszichológus, tanár…stb.) és átsegítheti a nehezebb időszakain. Érdekes kettősség, (mely először kisbabakorban észlelhető), hogy önállósodni, függetlenedni akar, megfogalmazza saját autonómiájának igényét, miközben nem szeretne egyedül maradni, fél, hogy saját maga döntsön az életéről, keresi azt a személyt, aki támogatja, akiben megbízhat, aki segíti, aki biztosítja afelől, hogy „ő is elég jó lehet” mindenben.
Ha ilyen korú gyermekünk van és szeretnénk segíteni, akkor emlékezzünk vissza saját kamaszkorunkra, merítsünk ebből megoldást, figyeljünk a kamaszokra, érdeklődéssel forduljunk feléjük, próbáljuk őket megérteni, segíteni, anélkül, hogy ez számukra sok lenne, vagy megterhelő. A szülők, ha kellő segítőkészséggel reagálnak ezekre a helyzetekre, akkor csökkenthetik a velük szembeni ellenállást, s akkor máris elfogadják a felkínált segítséget. S végül: beszélgessünk velük sokat!
„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Mennyire fontos a súly az ismerkedésnél?

Ez talán az egyik legfontosabb kérdés – és a válasz az, hogy nem, vagy legalábbis nem kellene. Az, hogy valaki ennyire konkrét számokhoz köti a vonzalmat, egyfajta filterezés, ami persze praktikus lehet egy ismerkedős oldalon vagy csoportban – de veszélyesen leszűkítheti a valódi kapcsolódások esélyét. A szerelem ugyanis legtöbbször nem mérhető centiben, kilóban, vagy bicepszméretben. Az első benyomás talán igen, de az érzelmi kötődés, a mély szeretet és a társas harmónia teljesen más síkon mozog.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.