Menü

Nem minden kenyérféle egészségtelen

Igaz, nem túl egészséges, ha sok kenyeret eszünk, azonban, ha a minőségre odafigyelünk, nyugodtan megengedhetjük magunknak, ha éppen megkívánjuk, hiszen lehet egészséges kenyérfélét is kapni. Jó hír, hogy nem csak az egészségtudatos életmódot folytatók fogyaszthatják a következő néhány példában elhangzó kenyérféléket, hanem akár olyanok is, akik érzékenyek mondjuk a laktózra vagy a gluténre.

Az első a listán a rozskenyér. Az számít rozskenyérnek, aminek rozsliszttartalma minimum 60%. Ez a fajta kenyér általában tömörebb szerkezetű, nehezebb és nagy mennyiségű rostot tartalmaz, emellett zsírtartalma alacsony. Biztosan hallottuk már azt a kifejezést, hogy glikémiás index. Ez azt jelenti, hogy egy adott étel mennyire gyorsan vagy épp lassan emeli meg a vércukorszintet. A rozskenyér például alacsonyabb glikémiás indexű, mint a fehérkenyér, ez pedig azt jelenti, hogy lassabban és fokozatosabban emeli meg a vércukorszintet.

A másik gyakran elénk kerülő kifejezés a teljes kiőrlésű kenyér. Ez azt jelenti, hogy a fehérkenyérrel ellentétben, itt a búza egészét, azaz a korpát és csírát is felhasználják, így pedig sokkal magasabb az ásványianyagtartalma mellett vitamin- és rosttartalma is magasabb. Ennek köszönhetően mérsékeli az inzulin emelkedését, vagyis szintén alacsonyabb glikémiás indexű, mint a fehér kenyér. Teljes kiőrlésű kenyér készülhet például durumlisztből, Graham-lisztből vagy akár tönkölybúzalisztből.

A durumliszt például kifejezetten alacsony glikémiás indexű és magas a rost- illetve fehérjetartalma, emellett pedig gazdag B- E- és A-vitaminban is.

A Graham-liszt különlegessége az, hogy gazdag ásványi anyagokban, mint például a kálium, kalcium, foszfor, magnézium, cink és mangán, de emellett B-vitamin tartalma is magas.

A tönkölybúzaliszt fehérjetartalma a legmagasabb, egészen pontosan hatszorosa a fehér lisztnek. Fogyasztása segíti a koleszterinszint csökkenését, illetve cukorbetegek is fogyaszthatják alacsony szénhidráttartalma miatt.

Végül pedig az említett vegán, bio és szénhidrátcsökkentett kenyérfélék. Akkor nevezhetünk egy kenyeret szénhidrátcsökkentettnek, ha a szénhidráttartalom csökkentése más ilyen termékekhez képest legalább 30%. Sok helyen lehet kapni helyben sütött bio pékárukat is, valamint a vegánok számára is egyre több alternatív megoldás érhető el. Van például olyan teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér is, ami semmilyen állati eredetű hozzávalót nem tartalmaz, de akár laktóz- és gluténmentes termék is, amiket általában mandula- és rizslisztből készítenek.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!

A reishi gomba jótékony hatásai

A keleti gyógyászatban számos különböző növény- és gombafajtát használnak. Érdekes módon viszont, a reishi gomba különösen népszerűnek számít, mivel jó hatással van az egészségre: többek között megerősíti az immunrendszert és képes felvenni a harcot a rákos megbetegedésekkel is.

Karácsonyi klasszikusok, akár cukorbetegeknek is

Ahogy közeleg a karácsony, sokunk szeme előtt lebegnek a klasszikus finomságok, amiket ilyenkor fogyasztunk, ám aki cukorbetegséggel küzd sem kell lemondania ezekről.

Tested jelzései, hogy nem eszel eleget

A szervezet az élelmiszerekből jut hozzá a szükséges energiához és azokhoz a tápanyagokhoz, amelyek a felépítéséhez és a zavartalan, egészséges élettani funkcióihoz szükségesek. Azoknak, akik fizikailag aktívabbak, még többre van szükségük.

Ételek, amelyek kikapcsolják a stresszhormonjaidat

A stressz hosszú távon nagyon rosszat tesz a testnek, ezért szerencse, hogy vannak olyan mikrotápanyagok, amelyek segítenek a kortizol nevű stresszhormon munkájának ellensúlyozásában. Ha kifejezetten stresszes időszakon mész keresztül, figyelj oda arra, hogy fogyassz sokat C-vitamintartalmú élelmiszerekből, ez a vitamin ugyanis segíthet visszaszorítani a kortizol kiválasztódását a testben.