Menü

„Adj vért és ments meg három életet!”

Jól ismert szlogen, sokszor hallottuk, de vajon meg is tesszük? Miért fontos a véradás? Mert a vér nélkülözhetetlen a rászoruló betegek gyógyításában, az életmentésben. A vér semmi mással nem pótolható, mesterségesen nem lehet előállítani, csak véradással pótolhatjuk. A kialakult járványhelyzetben talán mindennél nagyobb szükség van a segítségre.

A véradás során levett vérből előállított vérkészítmény 5 napig használható fel, ezért nagyon fontos a véradások rendszeressége, folyamatossága.

A vércsoportok tekintetében 4 féle vércsoportot különböztetünk meg: A, B, AB, O. Magyarországon a leggyakoribb vércsoport az A-s, míg a legritkább az AB-s.

Egyetlen véradással, azaz egy egység levett vérből háromféle vérkészítményt állítanak elő: vörösvérsejt-koncentrátumot, thrombocyta-koncentrátumot és friss fagyasztott plazmát.

Ezeket a készítményeket akár három beteg is kaphatja, ezért halljuk gyakran a jól ismert mondást: „Adj vért és ments meg három életet!”

Naponta mintegy 1800 véradóra van szükség folyamatosan ahhoz, hogy a biztonságos vérkészlet rendelkezésre álljon szükség esetére.

A véradás a véradó egészségét is szolgálja, hiszen a kötelező orvosi vizsgálatok nemcsak a vércsoportunkat mutatja ki, de a szűrővizsgálat kiterjed a HIV, a Hepatitisz-B, a Hepatitsz-C, a szifilisz kimutatására is.

Van pár dolog, amelyekre a véradás előtt és után figyelni kell. A véradás sikere múlhat ezen. A legfontosabb szabály, hogy véradó minden egészséges nagykorú, de 65 évesnél fiatalabb személy lehet (amennyiben súlya nagyobb mint 50 kilogramm). Fontos, hogy véradás előtt és után a donor elegendő folyadékot igyon. Legyen tisztában milyen gyógyszereket szedett és melyek zárják ki a véradás lehetőségét. Lehetőleg aznap ne sportoljon és véradás előtt ne igyon alkoholt. Az orvosnak a vizsgálat során az étrend-kiegészítők, gyógyteák fogyasztását is említeni kell. Nem szükséges és nem is tanácsos éhgyomorra menni, arra viszont figyelni kell, hogy lehetőleg ne zsíros, nehéz ételt fogyasszon előtte. Szülés után 9, szoptatás után 3 hónappal adható vér, a tetoválás, illetve a testékszer pedig nem kizáró ok, azonban a tetoválás után 6 hónapot várni kell.

Antibiotikumos kezelés befejezése után 1 hónappal már lehet vért adni, addig azonban várni kell.

Férfiak évente akár 5-ször, nők maximum 4-szor adhatnak vért, a véradások között pedig minimum 56 napnak kell eltelnie. Menstruáció alatt nem szabad vért adni, illetve cukorbetegek sem tehetik sajnos.

Mindenkinek ajánlom figyelmébe a https://www.ovsz.hu/hu/veradas illetve a https://addavered.hu/ weboldalakat és az ott található információkat! Jelenleg 58 helyszínen szerveznek véradásokat országszerte, a helyek és időpontok a www.ovsz.hu és a veradas.hu oldalon követhetők. Adj vért!

Martinka Dia

Miért jó a tengervíz?

Nincs is annál jobb dolog nyáron, mint amikor a napsütötte tengerparton barnulunk, pancsolunk és frissítőket iszogatunk. De abba bele sem gondolunk, hogy a sós tengervíz igazi csodaszer! Lássuk, miért is olyan jó…

Miért fontos a fényvédő?

Bőrgyógyászok és kozmetikusok egyaránt nem győzik kiemelni, hogy mennyire fontos a fényvédő gyakori kenése az arcra. Nemcsak nyáron, de télen is szükség lenne rá, azonban erről sokan megfeledkeznek.

Milyen egy tökéletes piknik?

A szabadban rendezett összejövetelek mindig sikert aratnak, részei lehetnek egy kirándulásnak, vagy lehet egy szülinap, vagy más alkalom megünneplése is a barátokkal. Piknikre fel!

Meggyógyulhatunk a Placebo tablettáktól is?

Placebonak tekinthető minden olyan gyógyszer, amely valódi orvosi kezelésnek tűnhet, de nem az. Lehet tabletta, injekció, és sok más típusú álgyógyszer is. Ami minden placeboban közös, az az, hogy nem tartalmaz aktív hatóanyagot, mely kihat az egészségre.

Sosem késő elkezdeni sportolni: így vágj bele 40 felett

Nem számít, hogy hány évesek vagyunk, sportolni bármikor el lehet kezdeni. Sőt, érdemes is, hiszen a rendszeres mozgás segít megőrizni a fiatalságunkat és formában tart, arról nem is beszélve, hogy sportolással rengeteg betegséget megelőzhetünk. Ám 40 éves kor felett már nem pontosan úgy kell nekikezdeni a sportolásnak, mint fiatalabb korban. Íme, azok a tippek, amelyek segítségül szolgálhatnak az elkezdésben - szakértő tippjeivel.