Menü

Így iszod magad kövérre! Ne tedd!

Sokszor a napi bevitt cukor- és kalóriamennyiségünket nem is ételekből, sütikből, nasikból visszük be, hanem szörpökből, üdítőitalokból, cukros energiaitalokból, gyümölcslevekből. Ezek mind rejtett cukrok, gyorsan felszívódó „rossz” szénhidrátok.

A cukor nem tartalmaz a szervezetünk számára szükséges tápanyagokat, semmi értékes nincs benne szervezetünknek, azonban, ha jóval több cukrot viszünk be, mint szabadna, betegségekhez, hízáshoz vezet.

A szénsavas üdítőital az egyik fő cukorforrás, 10-12 teáskanál cukrot tartalmaz egyik-másik kedvelt cukros szénsavas üdítőnk.

A zero üdítők tárháza azonban egyre nagyobb, a kínálat már nem olyan gyér, mint pár éve a kólából, narancsból is meg lehet találni a cukormentes változatokat, a vércukrot sem emelik meg és nem lesz utána farkasétvágyunk sem.

Az energiaitalok cukorral fokozzák az energiádat, mellé a koffeinnel borzasztó párosítás. Pajzsmirigybetegként például tudom, hogy a cukor és koffein kombó agyonvág egy alulműködő pajzsmirigyet, de még az egészséges embereknek sem tesz jót, egyáltalán! Még mértékkel sem! Egy energiaital ráadásul kb. 200 kalóriát és 54 gramm cukrot tartalmaz - ami majdnem 12 teáskanál. Ez több cukor, mint amennyit 2-3 sütiben elfogyasztanánk.

Banánturmix és társai. Mondjuk egy jó kis mézes – banános tejturmix egészségesebb, mint a cukros üdítő, azonban ez is egy szép nagy és tetszetős, gusztusos cukorbomba.

Vigyázzunk, mely napszakban fogyasztjuk, reggelire, vagy edzés után belefér, de semmiképp egy fehérjedús vacsit helyettesítő fogás. Gyümölcsöt amúgy is inkább délig fogyasszunk és ne cukorral megpakolva.

A sportitalokról nemrég írtam már, nagyon sokban szinte csak cukor van és víz. Egy maraton alatt megiszom én is, de egy edzés nélküli napon, vagy kevesebb mozgással töltött napomon nem nyúlnék hozzájuk. Sok kalória, sok cukor. Ha legalább, egy órán keresztül igazán keményen edzünk, akkor hasznos lehet, máskülönben jobb a víz.

De ne vitaminnal dúsított cukros víz! Az a halálom. Mikor még a vizet is meg kell cukrozni. Miért is? Kérlek, olvasd el a címkét. A napi ajánlott vitaminmennyiség mellett cukrot is bőven tartalmaznak adagonként. Fogadunk?

Kávé két cukorral. Napi 2-3 kávé 2-3 cukorral. Kávékülönlegességek inkább mézzel, melange, sziruppal édesített latték, mind egy halom cukor.

Igyuk édesítővel, vagy anélkül a feketénket.

Rostos gyümölcslevek. Ez is csapda. Én ezt úgy kerülöm meg, hogy ha ilyet kívánok, a 100% gyümölcsből készült préselt leveket, vagy multivitaminokat veszem és jól felhígítom, egy almafröccs tudom nem túl tömény és édes, de edzés után felhajtom és nem vittem be túl sok cukrot sem. Adjunk hozzá tehát vizet, vagy nyáron sok jeget.

Tejitalok. Csokis kávé, madártej, banános shake és társai a boltból. A gyerekek nagyon szeretik tudom, de nem jó, ha ebből rendszer lesz.

S ha most az a kérdés, hogy „de akkor mit igyak?” Nos, teát, édesítővel, natúr limonádét pár darab gyümölccsel, zero üdítőitalokat cukor nélkül, kávét kis tejjel és édesítővel, vagy natúr, 100% gyümölcslevet edzés után, vagy maximum délig felhígítva, de leginkább: vizet, tiszta vizet!

Martinka Dia

A körte jótékony hatásai

A körte hazánkban a kevésbé népszerű gyümölcsök közé tartozik. Érdemes viszont nagyobb figyelmet szentelni ennek az értékes gyümölcsnek, hiszen rengeteg jótékony hatással van szervezetünkre a rendszeres fogyasztása.

A-vitamin vagy béta-karotin

Nem csak az A-vitamin legfontosabb forrása, de sok betegség is megelőzhető a béta-karotinnal.

Készítsd el a saját házi pestodat!

Ha te is odavagy a bolti verzióért, de szeretnéd kipróbálni, vajon mennyire bonyolult otthon elkészíteni, vagy egyszerűen csak biztosra akarsz menni, milyen összetevőkkel dolgozol, és tudni, hogy amit elfogyasztasz, valóban mit tartalmaz, kattints!

Babérlevél, a népi gyógymód egyik alapköve

Mindenki ismeri a babérlevelet, hiszen a konyhában előszeretettel használjuk fűszerként, főleg ételek savanykás mellékízéért felelős, de vajon hánya tudják, hogy mi mindenre is jó még?

A raclette sajt készítésének titkai

A raclette-et Svájcban a múlt évszázad végén „fedezték fel”. Wallis szőlőhegyein a szüret végén már igencsak csípős hideg volt, szívesen ettek volna valami meleget. Minthogy a svájci hegyek telis teli vannak tehenekkel, a kamrák és pincék mindig dugig vannak finomabbnál finomabb sajttal.