Menü

Reklámok és a gyermekkori elhízás

Reklámok vesznek bennünket körül, reklámok köszöntenek minket nap, mint nap, reklámok szólnak a fiatalokhoz, idősekhez, gyerekekhez, nőkhöz, férfiakhoz. A média - nemcsak híreket közöl, vagy szórakoztat – a hirdetéseknek is kiváló megjelenési felület. A tévéreklámok pedig meg akarnak győzni bennünket, el akarnak adni, befolyásolnak, manipulálnak. A fiatalok pedig köztudottan sokat néznek tévét, s a hirdetések pontosan tudják, mikor, mely korosztályhoz, hogyan kell szólniuk.

Elég rég volt már, mikor én tizenöt éve erről írtam szakdolgozatot, -amit nemrég poroltam le a pakoláskor-, de úgy tűnik a téma még 15 év után is aktuális, sőt, egyre inkább az. Egyetemistaként írtam erről, s közben két gyerekem is lett már, így testközelből látom, amit akkor írtam, valóban mennyire igaz ma is. Amíg a gyerekem a csokis tejszeletre bukik, amit a tévé tol az orra elé, a nagyobb meg a kóláért van oda, mert az vagány és nagyfiús, a mekis kajákról nem is beszélve, mert azt meg a férjem nézi nyálcsorgatva, szóval hozhatom én nekik a rakott brokkolit meg a sütőtök muffint…

A reklámokról a „Reklám, te mosolygó hulla” című könyv jut eszembe, a szenzációs írótól, a botrányt kavaró reklámhadjáratok szellemi atyjától, Oliviero Toscanitól. Remek könyv, nem a reklám helye, tényleg tetszett! Az ő reklámjai messze túlmutatnak pénzhajhász, befolyásoló bugyuta hirdetéseken, szerinte olyanok kellenek, melyek gondolatokat ébresztenek, vitára késztetnek, felkavarják a reklámvilág állóvizét kíméletlenül és kendőzetlenül. Érdemes elolvasni a könyvét!

A legtöbb reklám valami olyan hirdet, ami hizlal, ami cukros, ami lisztes, vagy zsíros, vagy tele töménytelen kalóriával, ám mindenesetre gyors egészségtelen élvezettel, a következmények nélkül.

Egy hatéves nem érti, miért kéne spenótot ennie, mikor a neki ott a boltban a tejszelet meg a mogyorókrémes keksz, sokkal finomabb, s kit érdekel egy alma, ha kaphatna pudingot is, meg chipszeket. (A nagymama úgyis megveszi neki)

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kisiskolásokat nagyban befolyásolják a hirdetések, vagyis hajlamosak inkább a tetszetős csomagolású, tévéből ismert, agyonreklámozott termékeket választani.

A nagyobbak talán valamivel tudatosabbak e téren, de nem választanak ők se gyakran tudatosan, egészségesen, így a problémát nem szabad elhanyagolni, tekintve, hogy a gyerekek 10-15 százaléka már most is túlsúlyos kicsi korban.

A Fogyasztói Világszervezett által kidolgozott szabályozásnak köszönhetően azonban elvileg ma már nem engednek adásba egészségtelen élelmiszert népszerűsítő hirdetést reggel 6 és este 9 óra között, s megtiltja azt is, hogy egy ilyen terméket gyermekekkel reklámozzanak.

Sajnos azzal, hogy tudjuk, a fent említett dolgok igazak, s egyetértünk a problémával, attól még nem találtuk meg a megoldást. Nem lehet védekezni a reklámok ellen, hiszen hétköznapjaink, tömegkultúránk részei, formálva a közízlést, közgondolkodást. Nem tudunk védekezni ellenük és nem is kell, viszont fejleszthetjük magunkban és gyermekeinkben a kritikát a reklámokkal szemben.

A szülő, a nevelő, a pedagógus feladata, hogy elbeszélgessen a kicsikkel és a kamaszokkal a reklámok hatásairól, s megtanítsa őket szelektálni a valóság és a reklám, valamint a pozitív-negatív dolgok között. S ily módon megelőzhető a mértéktelen reklámfogyasztás, a reklámok manipulatív hatása, a termékek megvásárlását követő egészségtelen életmód.

Martinka Dia

Régi húsvéti szokások

A húsvét a kereszténység egyik legjelentősebb ünnepe. Ma már inkább a tavaszvárás, és a tavasz eljövetelének jele, amelyet március vagy április hónapban (a Hold állásának megfelelően) tartanak, és sokaknál vallástalan jelentéssel bír. Azonban az ünnephez rengeteg régi (ma már vicces) hagyomány kapcsolódik, amelyek közül olvashatunk néhányat ebben a cikkben.

Ugye nem vesz senki élő nyuszit/csirkét/kacsát húsvétra ajándékba?

Ugye nem vesz senki élő nyuszit/csirkét/kacsát húsvétra ajándékba? Plüss nyuszi/csirke/kacsa vagy csoki nyuszi/csirke/kacsa a tökéletes választás! – olvasom az egyik állatvédő egyesület facebook oldalán és megmondom őszintén teljes mértékben egyetértek a felhívásukkal!

Munkahelyi motiváció?

Minden vezető sikeres cégre és lelkes munkatársakra vágyik, akik szakmailag kiválóak és minden nap a legjobb formájukat hozzák. A valóság azonban nem ilyen egyszerű. Még a legjobbnak tűnő munkatárs esetében sem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy ugyanolyan teljesítményt nyújt napról-napra, és mindig maximálisan eltökélt. Jó hír, hogy vezetőként nagyban befolyásolhatjuk, hogy egy dolgozó mennyire tudja és akarja kihasználni tehetségét! Lássuk, hogyan!

Mondj búcsút a megfelelési kényszernek!

A megfelelési kényszer egy olyan érzés, amikor valaki folyamatosan igyekszik megfelelni saját vagy mások elvárásainak. Ez lehet saját belső kényszer, társadalmi nyomás, munkahelyi elvárás. A megfelelési kényszer stresszt és szorongást okozhat. Ha Önök is azok közé tartoznak, akik szeretnének mindenkinek megfelelni, akkor érdemes elolvasniuk cikkünket.

A féltékenység okai és jelei

A féltékenység egyike a normális és alapvető érzelmeinknek, mégsem szeretjük beismerni, sőt, tagadjuk is. Pedig mindenki érzett már féltékenységet, akár a testvérével vagy szüleivel szemben, mégis a párkapcsolatokat képes a legnagyobb mértékben megmérgezni ez az érzelem. Miből fakadhat a féltékenység, melyek a kiváltó okok és hogyan tudunk megbirkózni vele?