Menü

Mit együnk, mit igyunk sportolás után?

Sokan úgy gondolják, hogy ha edzés után esznek, akkor hiába dolgoztak. Pedig ez súlyos tévedés! Az edzés, a különböző intenzitással végzett testmozgás hasznos, ám egyben megerőltető is a szervezetnek. Mozgás közben izzadással vizet veszítünk, a kalóriaégetésselpedig tápanyagokathasznál fel a szervezetünk. Sportolás után ezért mielőbb érdemes visszaállítani az egyensúlyt mind a folyadék, mind pedig bizonyos tápanyagok pótlásával. Edzés közben az izmokat számtalan mikrosérülés éri, a gyors regenerációhoz elsősorban fehérjékre és igen, egy kis szénhidrátra is szükség van!

Miért fontos a fehérje?

A fehérjék a szervezetünk fenntartásához, a különböző életfolyamatokhoz szükséges létfontosságú tápanyagok közé tartoznak. A fehérjék építőkövei az aminosavak. Húsz olyan aminosav van, ami részt vesz az emberi test fehérjéinek felépítésében, ezek közül kilencet a szervezetünk egyáltalán nem vagy csak korlátozottan képes előállítani, ezért ezeket a táplálékokkal kell bevinnünk. A táplálkozási ajánlások szerint napi kalóriabevitelünk kb.15 százalékát kell fehérjékkel elfogyasztani. Ez vegyes táplálkozás mellett felnőtt korban testtömegünk függvényében 0.8-1 g/testtömeg kg mennyiséget jelent, például egy 60 kg-os nőnek napi 48-60 g fehérjére van szüksége.

A fehérjék elengedhetetlenek, mert sokféle funkciót töltenek be a szervezetben. Nagy szerepük van a szerveink, szöveteink (pl. izom, ín, kötőszövet, csont, bőr, haj, köröm) felépítésében, az enzimek és a hormonok alkotórészei, fontosak az egyes anyagok, pl. az oxigén szállításában és emellett számos egyéb területenis nélkülözhetetlenek, mint pl. a látás vagy a védekező rendszer.

Fehérjefajták és élelmiszerek

Fehérjetartalommal számos élelmiszer rendelkezik, ezeket aminosav-összetételük alapján két nagy csoportra osztjuk" – magyarázza Szűcs Zsuzsanna dietetikus:

A teljes értékű, vagy elsőrendű fehérjék az összes esszenciális, vagyis a szervezetünk által nem előállítható aminosavat tartalmazzák a megfelelő mennyiségben. Ide sorolhatók az állati eredetű élelmiszerek, vagyis a tej és a tejtermékek, a húsok, a felvágottak, a tojás, a halak és a tenger gyümölcsei. Ezért nagyon fontos, hogy mindhárom főétkezés (reggeli, ebéd és vacsora) tartalmazzon ilyen típusú fehérjét is.


A nem teljes értékű, más néven másodrendű fehérjék bár értékes fehérjetartalommal rendelkeznek, nem vagy nem elegendő mértékben tartalmazzák az összes esszenciális fehérje építőkövet. Ebbe a csoportba növényi eredetű termékek tartoznak: pl. a gabonafélék, a hüvelyesek (pl. csicseriborsó, szója) és az olajos magvak (pl. mogyoró, kesudió). Ezek az élelmiszerek is hozzájárulnak szervezetünk fehérjeszükségletének kielégítéséhez, de önmagukban erre nem képesek és kiegészítésre szorulnak.

A tej, a túró és a többiek…

A tej és a tejtermékek, például a magyar konyhában népszerű túró különösen jó fehérjeforrás, így sportolásután is ajánlott, mert a tej fehérjéinek 88-95 százalékát képes a szervezetünk hasznosítani, ráadásul a fehérje mellett egyéb létfontosságú tápanyagok, például a csontképződés szempontjából fontos kalcium is megtalálható benne.Ugyanígy lényeges, hogy a mozgás miatt igénybe vett szervezetet, különösen az izmokat egy kevés, gyorsan felszívódó szénhidráttal is regeneráljuk” – tanácsolja a szakember.

Jó választás lehet például egy fehérjéket és szénhidrátokat tartalmazó turmix, de akár egy fitt túrórudi is hozzájárulhat az edzés során elvesztett tápanyagok pótlásához és az egyensúlyi állapot visszanyeréséhez. És perszefigyeljünk arra is, hogy mozgás után eleget igyunk, az edzésintenzitásától és az elvesztett folyadék mértékétől függően mielőbb állítsuk vissza a megfelelő folyadék-ellátottságunkat.

Ne keressen tovább – ez a legjobb természetes édesítő

Sokan használnak alternatív megoldásokat a cukor helyett, de a megfelelő édesítőt megtalálni nehezebb feladat, mint gondolnánk.

Megduplázza a mozgás hatását, ha ezeket eszed edzés után

Az edzés célja nemcsak a fogyás lehet, de az izomtömeg növelése is. A két folyamat azonban nem zajlik párhuzamosan, mert a testnek az építkezéshez felhasználható extra energiára van szüksége, ami egy kalóriadeficittel rendelkező étrendben nincsen meg. Ahhoz, hogy a sportolásba ölt órák meglátszanak rajtad, az étkezésedet is a céljaidnak megfelelően kell alakítani.

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.