Ki az úr a házban?
- Dátum: 2015.11.13., 12:34
Vannak olyan szülők, akik egyenesen megrémülnek azokban a helyzetekben, mikor gyermekük földhöz vágja magát, rúg-kapál, ellentmond, egyszóval hisztizik. A konformista, szabálykövető, és erőteljesen kontrollra törekvő személyiségek számára még nagyobb kihívás a gyerek hisztiének kezelése, de egyébként sem egy egyszerű nevelési helyzet.
Mikor, miben engedjünk? Mikor kié legyen az utolsó szó? Hogy legyünk következetesek? Elkerülhető-e egyáltalán a dackorszak, kivédhető-e a hisztiroham?
Nehéz tanácsot adni, hiszen a szülő, illetve a gyerek személyisége nagyban meghatározza, hogy milyen szabályok lesznek hatásosak, és hogy mennyire lesz fontos a következetesség. Mert van olyan gyerek, akinek igenis pontos, a legtöbb helyzetre iránymutatást adó szabályokra van szüksége, még másoknak egy általánosabb keret kijelölése is elégséges ahhoz, hogy egészségesen fejlődjön.
Van olyan szülő, aki szigorúbb, nagyobb fegyelmezettséget mutat és azt vár el a gyermekétől is, mások lazábban próbálnak nevelni. Egyik szülői magatartás sem helytelen önmagában, de egy biztos, a hiszti-helyzetekből semmiképpen sem szabad hatalmi játszmát csinálni. Kifejezetten káros szülői hozzáállás az, amikor a gyermeki dacot azért igyekszünk megtörni, hogy megmutassuk, ki az úr a házban. A hatalmi játszmák nagyon gyakoriak a párkapcsolatokban, sokan a gyermekükkel szemben is alkalmazzák. Ha nem engedünk a gyerek akaratának, azt soha ne abból az öncélú okból tegyük, hogy megmutassuk: mi fölötte állunk. Igenis fontos része a nevelésnek a szabályok megalkotása és annak betartása, a gyerekeknek szüksége van az iránymutatásra, különbben elveszettnek érzik magukat. A személyiségfejlődés természetes része, hogy elkülönül az én akarata, és ez kifejezésre is kerül, ezt nem elnyomni kell szülőként, hanem segíteni és szabályozni.
Az sem jó, ha a szülő mindenben enged, de mérlegelni minden egyes helyzetben kell, különben következetesség címén könnyen „zsarnokká” válhatunk, aki bármi is történjen, kérlelhetetlen marad. A mérlegelés egyik szempontja lehet az, hogy az adott dolog megengedése, vagy tiltása milyen következményekkel jár azon kívül „hogy kié az utolsó szó”. Ha tehát tudjuk, hogy az adott dolog káros, veszélyes lehet gyerekünkre, akkor érdemes határozottan ragaszkodni tiltó döntésünkhöz. A kockázatok felmérése ugyanis szülői feladat és felelősség, ezekben a kérdésekben igenis legyünk következetesek. Nézzünk egy egyszerű példát! A gyerekünk leveszi a zokniját, mert éppen ahhoz van kedve és ehhez foggal-körömmel ragaszkodik, felnőttként tudjuk, hogy nem feltétlenül, de így könnyen felfázhat. A lehetséges negatív következmények miatt mindenképpen ragaszkodnunk kell ahhoz, hogy ezúttal a mi akaratunk érvényesüljön, és a gyerek visszavegye a zokniját. Da például ha csak arról van szó, hogy a gyerek nem azt a pulcsit akarja felvenni, amit mi kiválasztottunk, akkor megint másról van szó. Ha valóban kedves számára a másik ruhadarab és ragaszkodik hozzá, érdemes engednünk. Persze lehet, hogy csak határainkat feszegeti, ellenkezni akar, ebben mindenkinek magának kell határt szabnia.
Érdemes szem előtt tartani, hogy sem mi, sem gyerekeink nem programozott robotok. Ha nem vagyunk elég érzékenyek az adott helyzet körülményeire (például hangulat, előzmények), akkor könnyen rugalmatlanná és öncélúvá válhat nevelési módszerünk. Ugyanakkor a szabályok és a döntések meghozatala nagy felelősség, mely alól szülőként nem bújhatunk ki következmények nélkül.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.