Menü

Része-e a rizs az egészséges életmódnak?

A minap nagy port kavart a szakértők körében az egyik hazai „fittness guru” utalása a közösségi oldalon, miszerint a rizs is szerepel azon ételek között, amelyek az elhízásért, valamint a vércukor-problémákért, fokozott étvágyért felelősek. A rizs az a köret és alapanyag, amit egyszerre magasztalnak és üldöznek az egészséges életmód követői.

Mi hát az igazság, ajánlott-e a rizs, vagy sem? Ez itt a kérdés. Röviden a válasz: igen. De ennél azért bővebben is kifejtjük: A rizs azért került sok diéta tiltólistájára, mert nem vizsgálják meg komplex módon annak tulajdonságait. Egyes elemeit kiragadva például valóban meggyőző lehet az ellenzése. A jázmin rizsnek például 96 a glikémiás indexe, pedig sok rost van benne, és a rizsek versenyében kevesebb a kalória- és szénhidráttartalma. Összességében viszont igaz minden rizsre, hogy viszonylag sok a kcal és a ch tartalmuk. Vajon akkor miért ajánlott mégis a fogyasztásuk?

Azért, mert rengeteg „jó” kalóriát és szénhidrátot rejtenek magukban. A kalóriára és a szénhidrátra igenis szükségünk van, csak nem mindegy annak mértéke, valamint hogy milyen formában visszük azt be. Szerencsére a rizs rengeteg rostot tartalmaz, és bár a glikémiás indexe közepes, vagy magas (típustól függően), de a barna rizs például mégis alacsony inzulin kiválasztást eredményez. Ez azt jelenti, hogy bár megemeli a vércukorszintet (ezt jelöli a glikémiás index), mégsem készteti a szervezetet sok inzulin termelésére. A legújabb vizsgálatok szerint ez utóbbi adat sokkal fontosabb a fogyókúrák, diéták szempontjából.

Az bizonyos, hogy fittness és testépítő körökben is elterjedt a rizsfogyasztás, és rengeteg táplálkozási szakértő véli úgy, hogy normál mennyiségben fogyasztva kár lenne kihagyni az étrendünkből. Ezt igazolja a személyes tapasztalatok tömkelege, valamint a szakértők is: a gyakorlatban a rizs mindig jól szerepel, és nem volt a fogyás gátló tényezője. Természetesen ennek kulcsa, hogy reális mennyiségben fogyasszunk belőle, egészítsük ki sovány húsokkal, sajttal, zöldségekkel, salátával, stb. – tehát ne önmagában a rizzsel akarjunk jóllakni, valamint lehetőleg válasszuk a basamati, barna- , vagy jázminrizst, amelyek még a klasszikus fehér rizsnél is egészségesebbek.

Fotó:
pixabay.com

Ne keressen tovább – ez a legjobb természetes édesítő

Sokan használnak alternatív megoldásokat a cukor helyett, de a megfelelő édesítőt megtalálni nehezebb feladat, mint gondolnánk.

Megduplázza a mozgás hatását, ha ezeket eszed edzés után

Az edzés célja nemcsak a fogyás lehet, de az izomtömeg növelése is. A két folyamat azonban nem zajlik párhuzamosan, mert a testnek az építkezéshez felhasználható extra energiára van szüksége, ami egy kalóriadeficittel rendelkező étrendben nincsen meg. Ahhoz, hogy a sportolásba ölt órák meglátszanak rajtad, az étkezésedet is a céljaidnak megfelelően kell alakítani.

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.