Menü

Juthat-e elegendő fehérjéhez a vegetáriánus?

Hús, vagy sem? – ez itt a kérdés. A vegetáriánusok határozottan állítják, hogy az étkezésük egészséges, a húsmentes táplálkozást nem pártolók viszont meg vannak róla győződve, hogy nem lehet elegendő fehérjét bevinni a vega táplálkozás során.

Tény és való, hogy a fő fehérjeforrásunkat a húsételek jelentik. Vagy mondjuk inkább úgy, hogy a legegyszerűbben hozzáférhető, és a leghétköznapibb fehérjeforrást… Viszont kis odafigyeléssel nagyon sok más ételből is értékes fehérjékhez juthatunk. Arról nem is beszélve, hogy a vegetáriánus táplálkozásnak sokféle irányzata van, és ez kardinális kérdés a fehérjék szempontjából.

A szemivegetáriánus fogyaszt halat, sőt alkalmanként baromfihúst is; a lakto-ovo vegetáriánus a tejtermékeket és a tojást is beengedi az étrendjébe (van, aki csak az egyiket, vagy a másikat, eszerint lehet csak lakto és csak ovo vegetáriánus), a vegánok kizárólag növényi eredetű ételeket esznek, továbbá van, aki csak nyersételeket fogyaszt.

Nyilvánvalóan aki csak növényi eredetű ételt eszik (azaz vegán), annak nehezebb megoldania a megfelelő fehérjebevitelt. De természetesen semmi sem lehetetlen: megfelelő odafigyeléssel, és az étrend szakszerű összeállításával minden megoldható!

A vegetáriánusok legfontosabb fehérjeforrásai a bab, a lencse, a borsó, a különböző magvak, a szejtán (azaz a búzahús), a zab és a teljes kiőrlésű gabonák. Ezen túl még megoldás lehet a különböző fehérjeporok fogyasztása azoknak, akik nem zárkóznak el tőle. Ettől nem kell megijedni: sokan az edzéshez használt „koksszal” azonosítják, pedig erről szó sincs. Vannak speciális fehérjeporok vegetáriánusok részére, amik nem tejből készülnek.

A megfelelő fehérjebevitelt ellenőrizhetjük a már sokat emlegetett Kalóriabázis elnevezésű weboldal segítségével. Nem csak azoknak válik a hasznára, akik fogyókúrázni szeretnének, itt ugyanis figyelhetjük az étkezésünk fehérje, zsír- és szénhidrát arányának megfelelőségét.

A vegetáriánus táplálkozásról szóló cikksorozatunk következő részében arról lesz szó, hogy ajánlott-e, vagy sem a gyerekeknek a vega étkezés. 

Fotó:
Pixabay.com

Kalóriaszegény pizza receptek

A pizza az egyik legaddiktívabb és legnépszerűbb étel. Az emberek viszont a legritkább esetben készítik el a saját pizzájukat otthon. Ennek vagy az az oka, hogy bonyolultnak gondolják, vagy az, hogy a futár gyorsabban megérkezik vele.

A csokoládé negatív hatásai

A csokoládé karbonlábnyomát és az édesség más környezeti hatásait vizsgálták a Manchesteri Egyetem kutatói, felmérve az összetevők, a gyártási folyamat, a csomagolás, a szállítás és a keletkező hulladék környezeti hatásait.

Chia mag: csak mértékkel!

A chia mag sok egészséges, diétás recept alapvető hozzávalója, mivel különlegesebbé teszi az ételt és hamar ad telítettség érzést. A dél-amerikai növényt azonban odafigyeléssel kell használni, mert túlzott és korlátlan fogyasztása többféle panasz okozója lehet.

Hogy is néz ki a jó reggeli menü? Mennyire életszerű?

Korábbi írásomban arról elmélkedtem,, hogy vajon érdemes-e sokat enni reggelire, és ha igen, akkor miért. Most persze azt is megnézzük, mennyire életszerűek ezek a reggeli étkek, mennyire kell nagy lelkierő ahhoz, hogy esetleg változtassunk reggeli étrendünkön. És most nem is a pénztárcát veszem alapul.

Egyszerű, egészséges és nagyon finom: pudingok növényekből

A különféle ízesítésű pudingok tökéletes finomságok ebéd utáni desszertnek, vendégeknek vagy akár családi körben.