Család: hatalmi vagy kapcsolati háló?
- Dátum: 2014.04.25., 11:35
- család, dinamikus, kapcsolati háló
Néha nehéz eldönteni egy családról, hogy az éppen az egyik legintimebb kapcsolati közösség, vagy egy csatamező, ahol folyamatos az erőviszonyok versengése.
A család lehet a béke szigete és versengés fő terepe is, akkor mindkettő „funkció” is jól megfér egymás mellett. A lényeg, hogy a család alapvetően egy dinamikusan változó intézmény, mely több alrendszer (például: szülő-szülő, szülő-gyerek) működéséből tevődik össze. Ráadásul a család működésére belső és külső változások egyaránt hatással vannak, ezek mentén folyamatosan formálódnak a szerepek, a határok és a szabályok.
Az is nagyon változó lehet, hogy egy adott családban milyen vezetési stílus „honosodik” meg, ez lehet demokratikus vagy tekintélyelvű, önmagában nem ez okozza általában a problémát. A nehézség ott kezdődik, ha például a szülők ezzel kapcsolatban ellentétes álláspontot képviselnek. A különböző elképzelések akkor válnak problémássá, ha ezek ütköztetése olyan ellenséges környezetet teremt, melyben bizonyos kérdések „érinthetetlenné” válnak. Ez a klíma főleg, ha fontos kérdéseket érint újabb szorongást válthat ki például a gyerekekben. A szülői alrendszer diszfunkcionális működése sokszor a gyerekek viselkedésében okoz problémát, vagy akár fizikai tüneteket. Ez is mutatja, hogy bár a család különböző szereplőkből és kapcsolatokból áll, valójában több, mint tagjainak összessége, vagyis bizonyos szinten „önálló életet él”.
Az a jó, ha a család dinamikus és rugalmas rendszer, a változás természetes, akkor is, ha átmenetileg krízist okoz a családtagok életében. Életciklusváltáskor például gyakran alakul ki komolyabb vagy enyhébb válság a kapcsolatokban, ez azért van, mert hirtelen átértékelődnek a szerepek, megváltoznak a szabályok és a határok. Ezekről bizony tudomást kell venni, és tisztázni kell az új „felállásokat”, különben éket ver a család egészséges működésébe.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.