Menü

Család: hatalmi vagy kapcsolati háló?

Néha nehéz eldönteni egy családról, hogy az éppen az egyik legintimebb kapcsolati közösség, vagy egy csatamező, ahol folyamatos az erőviszonyok versengése.

A család lehet a béke szigete és versengés fő terepe is, akkor mindkettő „funkció” is jól megfér egymás mellett.  A lényeg, hogy a család alapvetően egy dinamikusan változó intézmény, mely több alrendszer (például: szülő-szülő, szülő-gyerek) működéséből tevődik össze. Ráadásul a család működésére belső és külső változások egyaránt hatással vannak, ezek mentén folyamatosan formálódnak a szerepek, a határok és a szabályok.

Az is nagyon változó lehet, hogy egy adott családban milyen vezetési stílus „honosodik” meg, ez lehet demokratikus vagy tekintélyelvű, önmagában nem ez okozza általában a problémát. A nehézség ott kezdődik, ha például a szülők ezzel kapcsolatban ellentétes álláspontot képviselnek. A különböző elképzelések akkor válnak problémássá, ha ezek ütköztetése olyan ellenséges környezetet teremt, melyben bizonyos kérdések „érinthetetlenné” válnak. Ez a klíma főleg, ha fontos kérdéseket érint újabb szorongást válthat ki például a gyerekekben. A szülői alrendszer diszfunkcionális működése sokszor a gyerekek viselkedésében okoz problémát, vagy akár fizikai tüneteket. Ez is mutatja, hogy bár a család különböző szereplőkből és kapcsolatokból áll, valójában több, mint tagjainak összessége, vagyis bizonyos szinten „önálló életet él”.

Az a jó, ha a család dinamikus és rugalmas rendszer, a változás természetes, akkor is, ha átmenetileg krízist okoz a családtagok életében. Életciklusváltáskor például gyakran alakul ki komolyabb vagy enyhébb válság a kapcsolatokban, ez azért van, mert hirtelen átértékelődnek a szerepek, megváltoznak a szabályok és a határok. Ezekről bizony tudomást kell venni, és tisztázni kell az új „felállásokat”, különben éket ver a család egészséges működésébe.

Fotó:
pixabay.com

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.