Ha ügyetlen a gyerek
- Dátum: 2013.10.24., 12:33
- finommozgás koordinációja, grafomotoros fejlesztés, kézügyesség fejlesztése, óvodáskori kézügyesség fejlesztés, rajz- és íráskészség (fejlesztése)
Az öt éves gyerekeknél különböző módokon vizsgálják az iskola érettséget. Azok a csemeték, akiknél bármilyen eltérést, elmaradást tapasztalnak, visszatartják az oviban és fejlesztést írnak elő számukra. Ha a szakemberek (és mi otthon a szülők) azt látjuk, az átlagnál ügyetlenebb a gyerek, nem jó a kézügyessége, akkor a grafomotoros fejlesztés segíthet.
Sok szülő megrettenve hallja az óvodában, hogy az átlagnál ügyetlenebbül rajzol, ragaszt, kézműveskedik a gyereke, ezért grafomotoros fejlesztést írnak neki elő. Ilyenkor sokakban felmerül, vajon ez miféle baj, fejlődési rendellenesség. A szülő társainknak innen is üzenjük, ez az egyik legjobb, ami történhet a csemeténkkel, hiszen idejében észrevették, nem biztosan tartja a ceruzát, pontatlan a vonalvezetése, egy esetleges diszlexiát, diszgráfiát is megelőzhetnek a fejlesztő munkával, ha idejében észlelik a szakemberek a bajt.
A grafomotoros fejlesztést másképp nevezhetnénk egyszerűen kézügyesség fejlesztésnek is. Persze ennél sokkal többről van szó. Játékos mozgással, különböző és egyszerű rajzos feladatokkal fejleszthető a finommotorika koordinációja. Az 5-7 éves gyerkőcöknél ez különösen fontos időszak, hiszen ekkor épülnek ki az ezért felelős agyi struktúrák, idegpályák.
A fejlesztés során a gyerekek megtanulják, miként tartsák biztosan és szépen a ceruzát, ecsetet, tollat. Elsajátítják a biztos vonalvezetést a pontos vonalkapcsolást. Megtanítják őket, hogy balról jobbra haladunk írás és olvasás közben. Megtanulják, hogy a különböző formákat hogyan tudják különböző méretekben lerajzolni. Kialakítják a megfelelő ritmusérzéket, a sorrendiség tartását. A kicsik térbeli koordinációja is stabillá válik, képes lesz a helyes viszonyok kifejezésére szóban és írásban, valamint ennek megtartására is.
A gyakorlások során igen sokféle és érdekes feladattal találkoznak az óvodások, ami különösen izgalmassá teszi számukra ezt a foglalkozást. A légzőgyakorlatokon, relaxáción, kéz- és ujj tornáztatáson keresztül a különböző tornagyakorlatokon, keresztezett nagymozgásos feladatokig mindenfélét elvégeznek. Színeznek, rajzolnak, nyomdáznak, kézműveskednek. A fejlődés már néhány óra után érzékelhető és szembe tűnő.
Otthon a cipőfűzéssel, gyöngyfűzéssel, cipzár behúzással, ruhagombolással, csomókötéssel tudunk gyakorolni észrevétlenül.
Fotó:
sxc.hu
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.