Növényi zsírok fogyasztásával tovább élhetnek a prosztatarákosok
- Dátum: 2013.06.22., 23:05
A prosztatarákban szenvedő férfiak életét meghosszabbíthatja, ha állati zsírok vagy szénhidrátok helyett növényi zsiradékot fogyasztanak - állítja egy tanulmány.
Azok a betegek, akik napi kalóriabevitelük tíz százalékának megfelelő mennyiségben szénhidrát helyett növényi zsírokat, például olívaolajat, dióféléket vagy avokádót fogyasztottak, a nyolcéves megfigyelési időszak alatt 29 százalékkal kevesebb eséllyel haltak meg prosztatarákban, és 26 százalékkal kevesebb eséllyel más egészségügyi ok miatt - írja a Live Science portál a JAMA Internal Medicine Journal tudományos folyóiratban megjelent tanulmány nyomán.
További napi egy adag (28,34 gramm) dióféle 11 százalékkal csökkentette a halálozási kockázatot. "Eredményeink alátámasztják, hogy az érintett betegeknek érdemes szívbarát étrendet ajánlani, amelyben a szénhidrátokat telítetlen zsírokkal és diófélékkel helyettesítik" - írják a tanulmány szerzői.

A növényi zsírok és a túlélés közötti ok-okozati összefüggést a tanulmány nem tudja bizonyítani, csak megállapította a látszólagos kapcsolatot. Más kockázati tényezőket is figyelembe vettek, így a gyógykezelést, a testtömegindexet, a dohányzási és sportolási szokásokat, de ezeken kívül olyan tényezők is magyarázhatják az eredményt, mint például a rák kezelésének ideje vagy az állati zsír elkészítési módja.
A tanulmány 4577 férfit követett, akiknél prosztatarákot állapítottak meg, ám a daganat nem terjedt át más testtájakra. Négyévenként kérdezték őket táplálkozási szokásaikról. A kutatás idején 1046 beteg halt meg, 31 százalékuk szív- és érrendszeri betegség, 21 százalékuk prosztatarák, 21 százalékuk egyéb daganat következtében.
A tanulmányt kísérő szerkesztői levélben Stephen Freeland, a Duke Egyetem munkatársa azt írja, az elhízás az egyetlen befolyásolható tényező, amelyet bizonyosan összefüggésbe lehet hozni a prosztatarákos halálozással.
"Ezért a túlsúly elleni küzdelem életbevágó" - állította Freeland. Ennek egyik módja lehet az egészségtelen ételek egészségessel való helyettesítése. Azt azonban tovább kell kutatni, hogy a kevesebb "rossz" étel vagy a több "jó" étel fogyasztása befolyásolja-e a túlélést.
Forrás: MTI, livescience.com
Fotó:
sxc.hu
Feszültség, fáradtság és csokoládé – hogyan alakul ki a stresszevés ördögi köre?
Az étkezés és az érzelmeink között szorosabb kapcsolat van, mint gondolnánk. Egy nehéz nap után könnyebben nyúlunk édességekhez és nassolnivalókhoz, az evés pedig rövid időre megnyugvást hozhat. Azonban hogyan különböztethetjük meg a valódi éhséget a stresszevéstől?
Hidratálás okosan: mit igyunk, mennyit és mire figyeljünk a nyári hőségben?
A nyári hőség nemcsak kellemetlen, hanem komoly megterhelést is jelent a szervezet számára. Amikor a hőmérő tartósan 30 Celsius-fok fölé emelkedik, testünk fokozott izzadással próbálja fenntartani a megfelelő testhőmérsékletet.
D-vitamin nyáron is? Igen, és ennek több oka van, mint gondolnánk
Sokan úgy gondolják, hogy a D-vitamin pótlására kizárólag ősszel és télen van szükség, hiszen a nyári napsütés bőségesen fedezi szervezetünk igényeit. Bár valóban a napfény a D-vitamin legfontosabb természetes forrása, a valóság ennél jóval összetettebb. A szakemberek szerint még a legmelegebb hónapokban sem biztos, hogy mindenki elegendő D-vitaminhoz jut.
Kevesebb hús, könnyedebb nyári étrend
A hőségben a szervezet gyakran a kevésbé megterhelő ételeket kívánja a nehezebb fogások helyett. Ez az időszak ideális arra, hogy átgondoljuk húsfogyasztási szokásainkat, és több szezonális zöldséget, gyümölcsöt, illetve növényi fehérjeforrást építsünk az étrendünkbe.
Noni – a trópusok különleges gyümölcse
A fejlődő világgal az is együtt jár, hogy a hazai boltok polcairól is leemelhetjük akár egy trópusi ország gyümölcseit valamilyen formában is. A noni is ide tartozik, lessük meg, mi is ez.