Erőszak és „mézeshetek”
- Dátum: 2013.03.09., 07:35
A családon belüli erőszak leggyakrabban nők és gyerekek ellen irányul, de talán kevesen gondolnánk arra, hogy idős, beteg és fogyatékkal élőket is érint.
Súlyos tévhit, hogy gyakran csak a komoly fizikai bántalmazásokra koncentrálunk, az erőszak sok formát ölthet, lehet például lelki, szóbeli, gazdasági, ezek mindegyike sérülést jelent a bántalmazott számára.
Az erőszak egy tanult viselkedés, nem bántalmazónak születünk. A látott és tapasztalt modellek egy cselekvési stratégia példájaként ivódhatnak belénk, ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül, de nagyobb eséllyel lesz a bántalmazott gyermekből felnőttként bántalmazó. A nők elleni erőszak alapja a szexizmus, mely szerint a nők születésüktől fogva alacsonyabb rendűek, mint a férfiak. A társadalom jól körülhatárolja a nemi szerepeket, például, hogy a férfi a felelős az anyagi biztonságért, ezért ő az úr a házban. Azt is számos csatornán sulykolják, hogy a nők akárcsak a gyerekek irányításra szorulnak. A nők is megtanulják a szerepüket, azt, hogy az ő feladatuk a férfi boldoggá tétele. Ha például egy férfi sikertelen az élet számos területén, a munkahelyén gyakran szembesül lealacsonyító bánásmóddal, a felgyülemlett frusztrációt haza érve csökkentheti egy felsőbbrendű szerep megélésével, amely erőszakkal párosul.
Fontos tudni, hogy a párkapcsolati erőszak legfőbb tulajdonsága a ciklikusság, szakaszok követik egymást. Az első időszak, amikor felgyülemlik az erőszak, a stressz, a frusztráció, ezt követi az erőszak kitörés, amelyet az úgy nevezett „mézeshetek” zárnak. Az erőszakot általában mindig követi a megbánás, a bántalmazó ilyenkor apróbb kedveskedésekkel töri meg végleg a nő ellenelállását, hiszen amikor olyan súlyossá válik, a helyzet talán már képes lenne a bántalmazott arra, hogy elmenjen, de a „mézeshetek” megtörik elszántságát. Gyakori kérdés, hogy „miét maradnak a bántalmazott nők?”. Erre különböző válaszok lehetségesek, sokszor a gyerekek miatt, akik szintén bántalmazottak és a nő nem akarja magukra hagyni őket. Az alacsony önértékelés is oka lehet, gyakran hangzik válaszként: „úgysem találnék jobbat”. A Stockholm- szindróma nemcsak a fogva tartottakat érinti, hanem a családon belüli erőszak áldozatait is. Ilyenkor a bántalmazott annyira azonosul a bántalmazóval, hogy képtelen elhagyni őt.
A családon belüli erőszak nemcsak a nőket érinti, de kutatások szerint a nők elleni erőszakos bűncselekmények 22%-át partnerük vagy volt partnerük követte el, ezért kiemelten fontos, hogy ne hunyjunk szemet felette. Ráadásul általában ahol a nőt erőszak éri a családon belül, ott a gyerekek is bántalmazottak. Még egy megdöbbentő adat (a NANE Egyesület kiadványából) minden ötödik nő olyan családban nőtt fel, ahol az apja verte az anyját.
Általában a testi bántalmazás, amit „kézzel foghatóbbnak” tekintünk, rendőrségi eljárás is ilyen esetekben indul. Pedig, ha észrevennénk, hogy az erőszaknak számos fajtája létezhet családon belüli, megdöbbennénk, milyen sokakat érint. Itt van például a gazdasági erőszak, ami az jelenti, hogy egy férfi nem engedi dolgozni, pénzt keresni a nőt, elszigeteli teljesen, hogy ez által kiszolgáltatottá tegye, az anyagi függőség miatt uralkodhat kénye- kedve szerint.
Összességében ez a téma kevesebbet van napirenden ahhoz képest, mint amekkora részét érinti a társadalomnak. Ez nem véletlen, hiszen maga a társadalmi berendezkedés is alapjául szolgál az „alacsonyabb rendű” csoportok ellen irányuló erőszaknak. Egy egészséges párkapcsolatban a nemi szerepek nem a hatalom egyenlőtlen elosztása mentén értelmeződnek, mindkét félnek rendelkeznie kell önállósággal. Az erőszakmentes családban nincs helye fenyegetésnek, beteges féltékenykedésnek, elszigetelésnek, uralkodásnak, zsarolásnak, nemi erőszaknak, és testi-lelki bántalmazásnak.
Fotó: sxc.hu
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.