Menü

A Montessori alapelvek

„SEGÍTS NEKEM, HOGY MAGAM CSINÁLHASSAM!” (Maria Montessori)

Maria Montessori, olasz orvosnő és pedagógus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai nevelési módszerek kidolgozója, mely teljesen forradalmasította a XX. századi gyereknevelést.

A Montessori pedagógia alapelvei, alapgondolatai, a Montessori-módszer lényege, hogy a gyermeket önálló, aktív tanulóként kezeli, és a fejlődését a saját belső késztetései vezetik.

A Montessori pedagógia alapelvei:

1. A gyermek tisztelete

A gyermeket önálló, fejlődő személyiségként kell kezelni, akinek megvan a saját tempója és érdeklődése. A pedagógus feladata, hogy figyelje és segítse, ne irányítsa vagy kényszerítse.

2. A tanulás belső motivációból fakad

A Montessori-módszer nem használ jutalmazást vagy büntetést. A gyerekek örömmel tanulnak, ha lehetőségük van szabadon választani és saját érdeklődésük szerint dolgozni.

3. Saját tempóban való fejlődés

A gyermekek eltérő ütemben fejlődnek. A Montessori-rendszer lehetőséget ad arra, hogy minden gyermek a saját ritmusában haladjon.

4. Az előkészített környezet szerepe

A tanulási környezet rendkívül fontos: esztétikus, rendezett, és olyan eszközöket tartalmaz, amelyek elősegítik az önálló tanulást. A környezet arra ösztönöz, hogy a gyermek maga válasszon és fedezzen fel.

5. A felnőtt (pedagógus) szerepe – „segítő a háttérben”

A pedagógus megfigyel, nem irányít. Útmutatást ad, de nem avatkozik be szükségtelenül. Célja, hogy a gyerek önállóságát, önfegyelmét és tanulási vágyát támogassa.

6. A mozgás és a tanulás összefüggése

A Montessori-módszer a test és az elme összehangolt fejlesztésére törekszik. A gyermek szabadon mozoghat, eszközöket vihet, rendezhet – ez a fizikai aktivitás elősegíti a kognitív fejlődést is.

7. A csend és a koncentráció tisztelete

A Montessori-osztálytermekben fontos érték a nyugodt légkör, amely lehetővé teszi a mély koncentrációt és az elmélyült munkát.

8. A gyakorlati élet tevékenységeinek kiemelt szerepe

A gyermek valós élethelyzetekből tanul (pl. öltözködés, növénygondozás, étkezés, takarítás), így fejlődik az önállósága és felelősségtudata.

Montessori speciális fejlesztő játékokat dolgozott ki az érzékszervek fejlesztésére, a matematikai és anyanyelvi érzék fejlesztéséhez, a környező világ átfogó megismeréséhez, az önállóság kialakulásának segítéséhez.

Maria Montessori pedagógiájának időszerűsége napjainkban egyre növekvő és helyességét a legújabb tudományos kutatások is igazolják, alapjait közel száz éve teremtette meg módszertana jelenleg is világszerte reneszánszát éli.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

Mennyibe kerül ma a városi kutyatartás?

Hazánk nagyobb településeinek parkjaiban és kávézóiban egyre több négylábú társ sétál pórázon. A látvány idilli, de a háttérben ott húzódik a valós kérdés, hogy vajon a városi kutyatartás napjainkban már luxusnak számít? Egy szőrmók fenntartása jelenleg havonta átlagosan 20–50 ezer forintba kerül, fajtától és életmódtól függően. A táp, az oltások, a bolha- és kullancsirtók, illetve a felszerelések ma már alapkiadásnak számítanak.

Egy csepp, ami életet ad – személyes élményem az irányított véradásról

Ma különleges napom volt. Egy kisfiú történetével találkoztam az interneten: súlyos betegséggel küzd, és a kezelése során vérre van szüksége. Amikor megtudtam, hogy a vércsoportja megegyezik az enyémmel – 0 Rh+ -, nem volt kérdés, mit kell tennem – elmentem irányított véradásra, kifejezetten neki segíteni.

Óraátállítás 2025 őszén

Október vége felé minden évben elérkezik az a bizonyos hétvége, amikor újra előkerül a kérdés: „Most előre vagy hátra kell állítani az órát?” Idén október 26-ról 27-re virradó éjjel, vasárnap hajnalban háromról kettőre kell visszatekerni a mutatókat. Ez azt jelenti, hogy egy órával tovább alhatunk, hiszen kezdetét veszi a téli időszámítás.

Az érzelmi zsenik köztünk járnak – avagy miért nem elég az IQ a boldogsághoz

Képzeljék el, hogy van valaki, aki nem biztos, hogy ő a legokosabb a szobában, mégis mindenki szereti, vele könnyű beszélgetni, és valahogy mindig tudja, mit kell mondani. Ő az a típus, akinek nem esik nehezére kezelni a stresszt, empatikus, és nem omlik össze egy kritika hallatán sem.