Az illatok hatalma és az illatmarketing
- Dátum: 2025.02.26., 17:26
- Martinka Dia
- képek: pixabay
- aroma, befolyásol, illat, illatmarketing, mesterséges illatosítás, reakciók, régi parfüm, szag, szaglás, szanginger, viselkedés
Vajon hányféle illatot őriz az ember? A kedvenc parfüm, az eső utáni illat, a régi parfüm, amit keresünk, de már nem gyártják, az otthonunk illata, a gőzölgő kávé reggel vagy a nagyszülők házának illata, a főtt étel aromája, a szobanövényeink szaga, párunk pulcsijának jellegzetes illata. A gyerekek házi állatainak, hörcsögöknek, kiskutyusnak az illata keveredve a frissen mosott teregetett ruhákéval. Otthonunk illata összetéveszthetetlen.
Tudták, hogy az illatoknak hatalma van felettünk és képesek befolyásolni az érzelmeinket?
Az illatok sokszor emlékeztetnek egy helyre, ahol az illat érződött, vagy egy tevékenységre, amikor ez az illat volt érezhető a levegőben vagy épp egy személyhez is köthetnek minket.
A mindennapokban bármerre is járunk rengeteg illat és szag vesz minket körül és elkerülhetetlen, hogy érzékeljük azokat. Hogy milyen elképesztő erősséggel hatnak érzelmeinkre az illatok, az önmagában is bizonyított, az illatmarketing ebből kiindulva már külön ágazatként vizsgálja az illatosított légterek bevételnövelő hatásait.
Mivel foglalkozik az illatmarketing?
A szaglás alapvető élettani működés, a legősibb érzékeinkhez tartozik. Az emberi szaglóhámon mintegy 1000 receptor van és körülbelül 10000 féle szagot képes megkülönböztetni. A szagingerek erős érzelmi reakciót is kiváltanak az emberekből, erre a legegyszerűbb példa, hogy a kellemes szagingereket illatnak nevezzük, míg a kellemetleneket szagnak.
Az illatmarketing tudatosan használja az illatokat.
A nyugati országokban már egyre több vállalat vette észre az illatmarketingben rejlő lehetőségeket és hazánkban is egyre többen kezdik használni a mesterséges illatosítást.
Egyre több vállalat figyelt fel arra, hogy a közérzetünket jelentős mértékben befolyásolja az a környezet, amiben éppen tartózkodunk, beleértve az illatokat is. A fogyasztókat orrukon keresztül is el lehet csábítani, nem csak a látvánnyal.
Martin Lindstrom tudományos kutatása szerint érzelmeink 75%-t az illatok befolyásolják, sokkal jobban, mint annak tudatában lennénk. Ez nem is csoda, hiszen a szagélmény az egyik legősibb érzékelésünk.
Azok a vállalatok, akik felismerik az érzelmek fontosságát, nagyobb árbevételt tudnak realizálni az illatok befolyásoló hatásának köszönhetően – ezt tudja az illatmarketing.
Az illatok és a szagok a hangulatunk, motivációnk irányításán keresztül viselkedésünkre is hatást gyakorolnak.
Kísérletekből tudjuk, hogy az újszülöttek bizonyos szagokra már az első táplálkozásuk előtt a felnőttekéhez hasonló arckifejezést vágnak. Ez rávilágít arra, hogy öröklött tényezők is befolyásolják a reakciónkat.
Bizonyos kutatók Japánban és Amerikában megvizsgálták a légtér-illatosítás okait és összefüggéseit és arra jutottak, hogy bizony összefüggés van a kellemes illatok és a pozitív vásárlói élmények között: nőtt a vásárlók boltban átlagosan eltöltött ideje, nőtt a vásárlási szándékuk, nőtt a bolti forgalom a vizsgált időszakban.
Az illatmarketing egy új kommunikációs forma lett, szavak nélkül, mely felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz, hiszen növeli a vásárlók boltban eltöltött idejét és javítja a vásárlók hangulatát, növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb ár bevételhez.
Nyárzáró kalandok: hová utazzunk Európában?

Az augusztusi üdülőhelyek manapság a legkelendőbbek. A főszezon utolsó hónapja tökéletes alkalom arra, hogy még egyszer elkapjuk a napsütést és felfedezzünk új tájakat Európában. Legyen szó történelmi városokról, mesés strandokról vagy pezsgő éjszakai életről, a vakáció vége még bőven kínál lehetőséget a kikapcsolódásra. Noha tömeggel és hosszú sorokkal folyamatosan számolni kell, a forróság már alábbhagy, így az üdülés is jobban élvezhető.
Ne csak játékot pakoljunk! Házipatika gyerekkel utazóknak

A családi utazás során kiemelten fontos, hogy felkészülten induljunk el, különösen, ha gyermekek is velünk tartanak. A legjobb, ha előre összegyűjtjük azokat a gyógyszereket és alapvető egészségügyi eszközöket, amelyek segíthetnek egy váratlan baleset, betegség vagy kisebb egészségügyi probléma kezelésében.
Mi is az a ChatGPT?

Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) rohamos fejlődése alapjaiban változtatta meg, hogyan dolgozunk, tanulunk és kommunikálunk. Ennek az innovációnak egyik kiemelkedő példája a ChatGPT, egy fejlett nyelvi modell, amely képes emberi módon értelmes, természetes beszélgetéseket folytatni.
Hogyan befolyásolja életünket a dallam?

A zene az emberiség egyik legrégebbi és legelterjedtebb művészeti formája, amely szinte minden kultúrában jelen van. Nem csupán szórakoztat, hanem mély hatással van testi-lelki állapotunkra, viselkedésünkre és gondolkodásunkra is. De pontosan hogyan hat ránk a zene?
Miért jó az Air Fryer? – Egészségesebb sütés forró levegővel

Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az air fryer készülékek – nem véletlenül. Ezek a forrólevegős sütők lehetőséget kínálnak arra, hogy a hagyományos olajban sütéshez képest sokkal kevesebb zsírral készítsünk ropogós, ízletes ételeket. De mitől olyan különleges ez a konyhai eszköz, és miért tartják sokan egészségesebb alternatívának?