Menü

A sánta gengszter

A 2022-es Batman film Robert Pattinson főszereplésével hatalmas sikert aratott, sajátos komor hangulatával egyaránt lenyűgözte a régi DC rajongókat és az újonnan belépőket is. Egyfajta eredetsztoriként funkcionált az egész film, amihez kapcsolódóan most érkezett is egy sorozat, amely a filmben még kicsit gyerekcipőben járó kisebbségi komplexusos gengszterről, Pingvinről szól.

Meglepő változatosság, hogy végre egy „gonosz” karakter kerül reflektorfénybe, bár a DC-től nem lehet eltagadni, hogy kiváló főgonoszokat tud gyártani. A HBO által elrendelt nyolc részes sorozatnak ezen a héten jött ki az első, pilot epizódja, melynek a Batman filmben is látott Colin Farrell a főszereplője. Ha valaki máshonnan ismeri a színészt lehet, hogy elsőre fel sem ismeri a sánta gengszterként, hiszen igazán jó munkát végzett Mike Marino sminkmester, az egyébként sármos színészből egy visszataszító karaktert sikerült varázsolnia.

A képregény és a korábbi Batman filmek kedvelőinek furának tűnhet, hogy itt még egy viszonylag kisstílű bűnöző, de a sorozat első része arra enged következtetni, hogy pont az ő felemelkedését láthatjuk majd. A történet körülbelül egy héttel a film végén látott események után kezdődik, Gotham szegény negyedei víz alatt vannak, Falcone halott, és az alvilágban emiatt káosz alakult ki.

A vizuális része a sorozatnak az elejétől kezdve szép, megfelelően hozza Gotham hangulatát, és más szuperhős történetekhez képest sokkal realisztikusabb. Az egész rész során nem érzékeljük azt, hogy egy olyan világban vagyunk, ahol léteznek emberek különleges képességekkel.

Mint már említettem a főszereplőnk antipatikus, visszataszító egyaránt a külseje és a belső tulajdonságai, és néhol tényleg elgondolkozunk, hogy mennyit képes egy ember megtenni egy hatalomért. A Batman filmhez képest ebben a körülbelül egy órában nagyon sok plusz információt kapunk Pingvin karakteréhez. Nem kedveskednek az írók, bemutatják, hogy a saját élete érdekében hideg vérrel végig nézi, hogy valaki mást megölnek, és mesterien manipulál nála magasabb pozícióban álló embereket.

A hangulat egy kicsit az olasz maffiafilmekre hajaz, érződik, hogy inspirálódott a Keresztapából és a Maffiózókból is, de jól áll a sorozatnak ez, egy igazi régivágású, lassabb tempójú gengsztersorozatot kaphatunk. Semmiképp ne várjunk egy pörgős, effektekkel teli részt sok minden történik, ami bevonzza a nézőt, de nem az akciófilmek túltelítettségével, hanem a különböző helyzetek drámai ábrázolásával, és a pszichés hatással.

Aki ebben a sorozatban őrült, az tényleg az és az alkotók nem féltek ábrázolni ezt, ami megint hű marad a DC világához. A mellékkarakterek is nagyon bíztatóak, például az Arkhamból elengedett Sofia Falcone angyali arca ellenére igazán hátborzongató. A színészi játék nem csak nála, de általában mindenkinél kiemelkedő, panasz erre sem érkezhet.

Kiváló első rész volt, ami felkelti a néző figyelmét, és kíváncsivá teszi a következőre. Már – már annak is nosztalgikus érzete van, hogy a HBO nem egy évadot ad ki egészben, hanem hetente jönnek az új részek. Ha az egész sorozat olyan lesz, mint a pilot, akkor lehetséges, hogy az év egyik legjobb sorozatát kapjuk meg. Ráadásul őszintén szólva kellemes kikapcsolódás, hogy végre a rosszfiúk szemszögéből látunk valamit, és nem mindig a jó és gonosz harcát kell figyelni.

Könyvelő 2.: Lazább, humorosabb, de hű az eredetihez

Vannak olyan művek, amelyek azonnal ikonikusak lesznek, mert sikerül megragadniuk egy igazságérzetet, egy ösztönszintű vonzalmat, miközben még mondanivalóval is bírnak. 2016-ban A könyvelő pontosan ilyen volt. Zseniális alkotás akcióval, drámával, fekete humorral és igazságtétellel. Azonban mi történik, ha egy ikonikus film folytatódik? A könyvelő 2. vígjátékosabb, mint elődje, és tele van új gondolatokkal, amikről érdemes beszélni.

A dinók sosem halnak ki? A Jurassic Park és mutációi

Steven Spielberg Michael Crichton Jurassic Park című bestseller könyvéből 1993-ban filmtörténetet alkotott, komplett ajándéktárgy iparágak jövőjét alapozta meg hosszútávon. A dinoszauruszok tündöklése és vászonbéli hódítása mindig óriási siker. Íme hát a Jurassic Park és mutációinak szigorúan szubjektív listája paleontológus kezdőknek, haladóknak, de leginkább azoknak, akik, újra és újra szeretnek rácsodálkozni a CGI legújabb vívmányaira és a saját magukban szunnyadó felfedező, kalandvágyó kisgyerekre.

Generációk háborúja – Kritika

A II. világháború borzalmait ritkán látott nyíltsággal és mélységgel mutatja be a Generációk háborúja című német minisorozat, amely öt fiatal barát sorsán keresztül tárja fel a konfliktus emberi árát és a túlélés drámáját az 1941 és 1945 közötti évekből. Ráadásul a „vesztes nácik” szemszögéből láthatjuk az emberi lélek küzdelmeit egy olyan korban, amely örökre megváltoztatta Európát.

John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.

Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?