Menü

A vásárlásfüggőség tünetei, avagy milyen az, aki boltkóros

A vásárlás a mindennapi életünk része, de vannak, akiknek ez nem a napi vagy heti, rutinszerű beszerző körutat jelenti, hanem ennél sokkal többet: függőséget. Ők nem tudják elképzelni a napjaikat vásárlás nélkül, ami szenvedélybetegség, s amivel ártanak saját maguknak és a környezetüknek.

A vásárlásfüggőség is olyan, mint az alkohol-, a gyógyszer- vagy a drogfüggőség, csak ez kényszeres vásárlást jelent. Sajnos komolyan kell venni, mert a vásárlásfüggőség tönkre teheti családok életét is és ezzel komoly bajt okozhat. A szakemberek kétféle módját különböztetik meg a szenvedélybetegségeknek. Az egyik a szerfüggőség, mint az alkohol, drog és egyéb, tudatmódosító szerektől való függőség, a másik pedig a viselkedésfüggőség.

Ide sorolható a szerencsejáték-függőség, a különféle táplálkozási zavarok, a szexfüggőség, a munkamánia és a vásárlásfüggőség is.

A vásárlásfüggőnek a shoppingolás iránti kényszer jelenti a függőséget, s érdekes, hogy őket nem a megvásárolt termék teszi boldoggá, hiszen ez másnapra már unalmassá válik, feledésbe kerül, hanem a folyamat, amit éreznek a vásárlások alkalmával. Boldoggá teszi őket, ám másnap „újabb adag” kell ebből az érzésből.

A függő attól függő, hogy nem tud nemet mondani, ez pedig a boltkór esetében komoly adósságot, hiteltartozást is jelenthet, mely a családi kasszát igencsak megterheli.

Gyakran fellép a tagadó magatartás, a titkolózás, ezzel pedig egy ördögi körbe kerülhet az illető.

Ha kölcsönkér, pénzt vesz el innen-onnan, vagy hitelhez folyamodik, akkor már komoly problémával állunk szemben, mely kezelést igényel.

A vásárlás lehet személyes, vagy online, a lényeg nem a megvásárolt termék, hanem a folyamat, a tevékenység, a tudat, s mivel az online vásárlás ma virágkorát éli, bizony könnyű belecsúszni ezekbe az élethelyzetekbe. Az online vásárlás könnyebben alakít ki függőséget, hiszen kényelmesen, gyorsan, könnyen végbe mehet.

Vásárlásfüggőségről beszélünk, amikor a hangsúly nem a megvásárolt termékeken – cipőn, ruházaton, kozmetikumokon, lakberendezési tárgyakon …stb. van - hanem maga a vásárlás folyamata az, ami számít.

Melyek a vásárlásfüggőség tünetei?

Egyszerűen megfogalmazva, amikor kényszeres shoppingolási vágyat érzünk, s nem tudunk nemet mondani a pénzköltésre, kontrollálatlanul vásárlunk, sokat és sokszor költünk, s a vásárlás jellemzően nem valós szükségletek kielégítéséről szól, hanem öncélú.

Ekkor viselkedészavar áll fent, s vásárlásfüggőségről beszélhetünk.

Amennyiben a fenti tüneteket észleljük magunkon, vagy családtagjainkon, s ez a függőség hosszú távon fennáll, kihat az emberi kapcsolatokra, akkor keressünk fel szakembert, aki segít szembenézni az okokkal (lelki trauma, boldogtalanság, magány), és csökkenti a vásárlási kényszert. A vásárlásfüggőség kezelése pszichoterápiával történik, ami szükség szerint gyógyszeres kezeléssel egészülhet ki.

„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.

Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.