A homokozás, mint készségfejlesztő
- Dátum: 2022.07.01., 21:16
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- fantázia, fertőzés, finommotorika, gyúr, homokozás, homokvár, kerti homokozó, készségfejlesztő, kéz-szem koordináció, kreativitás, lapátol, letakar., megvizsgál, összepiszkít, problémamegoldás, sütemény, szavak tanulása, szerepjáték, szocializálódik
Talán kevesen tudják, hogy a homokozás rengeteg fontos készséget fejleszthet. A nyilvános homokozóknak is nyilván megvannak a maga veszélyei, melyek miatt sok szülő nem szívesen engedi gyermekét a játék eme formájával összepiszkítani magát, azonban, ha elvonatkoztatunk a homokot a szájába és szemébe szóró koszos gyerkőcünk látványától, akkor megvizsgálhatjuk, miért is jár számos előnnyel ez a fajta játék.
A homokozásnak annyiféle előnye van, hogy akik eddig hezitáltak ezzel kapcsolatban, ők biztosan más szemmel néznek erre az elfoglaltságra. A homokozó megannyi játék színtere, micsoda homokvárakat, süteményeket lehet készíteni, formába önteni, mennyi játékos feladat fejleszti a kreativitást, a fantáziát!
A föld formázása, gyúrása fejleszti a kézügyességüket, azaz a finommotorikát, mely a kézben lévő kisizmok összehangolt működését jelenti, melyek a későbbiekben az iskolai életben elengedhetetlenek.
Ahogy a gyerekek az ujjaikkal formáznak, gyúrnak, úgy erősödnek az izmaik. A gyerkőcök fáradhatatlanul ásnak, lapátolnak, ebbe pedig egyre több és több izom kapcsolódik be, fejlesztve a nagymozgásokat, a szem-kéz koordinációt, mely később kulcsfontosságú lesz az iskolában például az írás tanulásánál.
Homokozót otthon is lehet készíteni, vagy vásárolni, azonban a játszótér homokozójában nemcsak a finommotorika fejlődik, hanem a szociális és társasági képességek is, hiszen itt szocializálódnak a gyerekek.
Amikor a kicsik megosztják egymással az eszközeiket, elkérik, kölcsönadják, vagy épp veszekednek rajtuk, azzal a problémamegoldást tanulják meg, adott helyzetekben való megfelelő viselkedést, illemet. Kihívásokkal találkoznak, tanulási folyamatokban vesznek részt, szinte homokterápiának is lehet nevezni.
A homokozás közben számtalan alkalom kínálkozik arra, hogy a gyerekek bővíthessék a szókincsüket, színek, formák neveit sajátíthatják el, szerepjátékban is részt vehetnek.
Mire figyeljünk a homokozóban?
Mindig legyünk résen, hogy a kicsi ne vegye a szájába a homokot, s ne is dörzsölje a szemébe, hiszen lehet fertőzött, főleg egy nyilvános homokozó, amibe állatok piszkíthatnak.
A törött, repedt játékokat pedig dobjuk el, mert balesetveszélyesek lehetnek.
A kerti homokozót, ha tehetjük mindig védjük tetővel, hálóval.
Szerencsére ma már Magyarországon egyre több és több homokozó épül, modern fejlesztő játékokkal, ügyességi tevékenységekkel, így mindenki megtalálhatja a számára legközelebbi és legjobb játszótereket és azok közösségeit.
Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?
Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.
Mindent a diszprexiáról
A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.
Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban
Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.
Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?
Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.
10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell
Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.