Menü

A homokozás, mint készségfejlesztő

Talán kevesen tudják, hogy a homokozás rengeteg fontos készséget fejleszthet. A nyilvános homokozóknak is nyilván megvannak a maga veszélyei, melyek miatt sok szülő nem szívesen engedi gyermekét a játék eme formájával összepiszkítani magát, azonban, ha elvonatkoztatunk a homokot a szájába és szemébe szóró koszos gyerkőcünk látványától, akkor megvizsgálhatjuk, miért is jár számos előnnyel ez a fajta játék.

A homokozásnak annyiféle előnye van, hogy akik eddig hezitáltak ezzel kapcsolatban, ők biztosan más szemmel néznek erre az elfoglaltságra. A homokozó megannyi játék színtere, micsoda homokvárakat, süteményeket lehet készíteni, formába önteni, mennyi játékos feladat fejleszti a kreativitást, a fantáziát!

A föld formázása, gyúrása fejleszti a kézügyességüket, azaz a finommotorikát, mely a kézben lévő kisizmok összehangolt működését jelenti, melyek a későbbiekben az iskolai életben elengedhetetlenek.

Ahogy a gyerekek az ujjaikkal formáznak, gyúrnak, úgy erősödnek az izmaik. A gyerkőcök fáradhatatlanul ásnak, lapátolnak, ebbe pedig egyre több és több izom kapcsolódik be, fejlesztve a nagymozgásokat, a szem-kéz koordinációt, mely később kulcsfontosságú lesz az iskolában például az írás tanulásánál.

Homokozót otthon is lehet készíteni, vagy vásárolni, azonban a játszótér homokozójában nemcsak a finommotorika fejlődik, hanem a szociális és társasági képességek is, hiszen itt szocializálódnak a gyerekek.

Amikor a kicsik megosztják egymással az eszközeiket, elkérik, kölcsönadják, vagy épp veszekednek rajtuk, azzal a problémamegoldást tanulják meg, adott helyzetekben való megfelelő viselkedést, illemet. Kihívásokkal találkoznak, tanulási folyamatokban vesznek részt, szinte homokterápiának is lehet nevezni.

A homokozás közben számtalan alkalom kínálkozik arra, hogy a gyerekek bővíthessék a szókincsüket, színek, formák neveit sajátíthatják el, szerepjátékban is részt vehetnek.

Mire figyeljünk a homokozóban?

Mindig legyünk résen, hogy a kicsi ne vegye a szájába a homokot, s ne is dörzsölje a szemébe, hiszen lehet fertőzött, főleg egy nyilvános homokozó, amibe állatok piszkíthatnak.

A törött, repedt játékokat pedig dobjuk el, mert balesetveszélyesek lehetnek.

A kerti homokozót, ha tehetjük mindig védjük tetővel, hálóval.

Szerencsére ma már Magyarországon egyre több és több homokozó épül, modern fejlesztő játékokkal, ügyességi tevékenységekkel, így mindenki megtalálhatja a számára legközelebbi és legjobb játszótereket és azok közösségeit.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.