A színek hatásai a mindennapjainkra
- Dátum: 2022.06.14., 04:13
- Erdős Dorka
- képek:pexels.com
- alapszínek, béke, figyelemfelkeltés, Goethe-féle színkör, gyász, harmónia, kevert színek, kreativitás, logó, marketing, megbízhatóság, nyugalom, pszichológia, színek, vidámság
Nemrégiben írtam egy cikket arról, hogy a színek milyen befolyással vannak az emberek mindennapjaira, de nem tértem ki arra, hogy melyik színnel, mit is érhetünk el. A szakemberek szerint, minden színnek van egy jelentése, így figyelembe vehetjük, hogy elérjük céljainkat, vagy megnyugtassuk magunkat, feldobjuk környezetünket, befolyásoljuk viselkedésünket.
A színek pszichológiája egy nagyon érdekes téma, mivel minden érzelemhez társítható egy-egy szín, ami a világon nagyjából mindenhol megegyezik. Például, ha borús, depressziós hangulatunk van, akkor a szürkét, feketét, sötét színeket preferáljuk, ha pedig vidámak vagyunk, akkor világos élénk színeket válogatunk magunk köré, mint a sárga. A színek válogatása tükrözi pszichénk aktuális állapotát.

Az alapszínek a vörös, a sárga és kék, ezek keveréséből jönnek létre az úgynevezett kevert színek. A kéket sárgával keverve zöldet, a sárgát vörössel keverve narancssárgát, a vöröset a kékkel keverve pedig lilát kapunk, ezek adják ki a Goethe-féle hatrészes színkört. Az egymással szembe álló színek jól kiegészítik egymást, vagyis komplementerei egymásnak, ezeket nyugodtan használhatjuk együtt, akár öltözködésben, akár lakberendezésben egyaránt. Ezt a hatot tovább keverhetjük egymással, létrejönnek a harmadlagos színek, melyek a 12 alapszínt adják.
Nem is gondolnánk, hogy mennyire befolyásolnak minket ezek az pró dolgok a mindennapokban, pedig a marketingben is hatalmas szerepet játszanak. Kutatások rámutattak arra, hogy az emberek fele szívesebben olvassa a színes hirdetéseket, mint a fekete-fehéret, hiszen jobban vonzza a tekintetet és hihetetlen, de a vásárlók több, mint 80%-a dönt egy termék megvásárlásánál az adott áru színe alapján. Ezért világítják meg különböző színű és erősségű lámpákkal a zöldséget és gyümölcsöt is. Ki ne járt már volna úgy, hogy kiválogatta a szép, piros paradicsomot a boltban és mikor hazaért, akkor döbbent rá, hogy ez bizony még éretlen, világos színű. Ez azért történhet meg, mert a boltok tulajdonosai a termékek színével is próbálnak minket a vásárlásra ösztönözni.

Visszakanyarodva az eredi vonalhoz, a színt minden kultúrában más jelentőséggel ruháznak fel, de a pszichológusok mégis arra a megállapításra jutottak, hogy van egy egységes igazság jelentésükben.
Nézzünk néhány színt, melyekkel minden nap találkozunk.
Zöld:
Nyugtató hatással bír, oldja a szorongást, a természetben szinte mindenhol megtalálható, az egészséget és nyugalmat szimbolizálja, azáltal a természet és a béke színe.
Sárga:
Vidámságot teremt, inspirál és serkenti a gondolkodást, segít a koncentrációban, ez a szín emlékeztet bennünket a napfényre, mely melegséget hoz, depresszió ellen kiváló motivátor.
Piros:

Ez a szín magára irányítja a figyelmet, energetizáló hatása van, kalandos, szenvedélyes, erőt és erős köteléket jelent. Mivel erősen figyelemfelkeltő, szívesen használják vész esetén is, csak gondoljunk a piros tűzoltóautókra, vagy a mentőautókon a piros keresztre.
Kék:
A víz és az ég színe, nyugalmat áraszt, az igaz hit szimbólumának mondják, megbízhatóságot ébreszt, ezért szívesen használják cégek logóiban, irodák belső és külső falszínének.
Fehér:
Tisztaság, béke, erkölcsösség, tökéletesség, az új kezdet jelentése. Lakberendezésben az otthon biztonságos, nyugalmas, boldogságot jelképezi, emellett tágítja a teret.
Fekete:

Azt mondják, hogy az élet kezdete és vége, az újjászületés folytonosságát jelenti, ezért is használják a gyász színeként. Többnyire fegyelmezett, erős, befolyásolhatatlan emberek választják környezetükhöz, a divatban pedig meg kell említenünk, hogy a fekete mindenkinek valahogyan jól áll, minden nőnek szüksége van arra a bizonyos „kis fekete ruhára”.
Lila:
Őt nem hagyhattam ki a sorból, hiszen az én kedvenc színem. Spiritualitást, a tudatalatti titkokat, hatalmat és luxust mutat, erőszeretettel használják azon emberek, akik nagyon kreatívak és emellett különcek. (én) Lenyugtatja az elmét és ösztönzi a kreativitást, nőies és romantikus szín.

Bármibe fogunk az életünkben, érdemes utánajárni, hogy milyen színnel fejezzük ki egyéniségünket, vagy, hogy milyen hatást akarunk elérni öltözködésünkben, a marketingben, vagy lakberendezésben, hiszen a színek pszichológiája tudat alatt is meghatározza mindennapjainkat.
Hangolódjunk karácsonyra adventi és karácsonyi zenékkel
Ahogy beköszönt az advent, valami egészen különleges változik meg a mindennapok ritmusában. Rövidülnek a nappalok, korábban sötétedik, az utcákon felgyúlnak a fények, és egyre gyakrabban kapjuk azon magunkat, hogy lassítani szeretnénk.
Miért fontos rendszeresen tisztítani a kárpitot, matracot és szőnyeget?
A lakások és irodák komfortja nagymértékben függ a bútorok, szőnyegek és matracok tisztaságától. Bár sokan csak a látható szennyeződéseket veszik észre, a kárpit, a matrac és a szőnyeg rendszeres tisztítása nem pusztán esztétikai kérdés, hanem egészségügyi szempontból is kiemelten fontos.
Illik pénzt adni karácsonyra?
A karácsony az ajándékozás, az összetartozás és a figyelmesség időszaka. Ebben az időszakban mindenki szeretné kifejezni szeretetét és megbecsülését szerettei felé, ám évről évre felmerül a kérdés: vajon illik-e pénzt adni karácsonyra, és ha igen, kinek, milyen formában és milyen összegben?
Magány az ünnepek alatt: Ne a ChatGPT-vel töltse az ünnepeket
Az ünnepek időszaka sokak számára meghitt, családias hangulatú periódus, másoknak viszont fájón kiélezheti a magány érzését. És igen, bármennyire is cuki társaság tud lenni elsőre egy chatgpt, teljesen jogos a cikk címe: az ünnepek nem arról kell szóljanak, hogy valaki kizárólag egy mesterséges intelligenciával beszélgessen.
Karácsonyi meglepetések az irodába – amit imádnak majd a kollégák
Karácsony közeledtével minden irodában felmerül a nagy kérdés: mivel lehet úgy meglepni a kollégákat, hogy ne csak a kötelező kör legyen, hanem tényleg mosolyt csaljon az arcokra?