Lenyűgöző az intelligenciád – avagy milyen pozitív hatásai vannak a műveltségnek?
- Dátum: 2020.05.12., 14:50
- Varga Ágnes Kata
- akarat, benyomás, elme, érdekesség, értelem, érzelem, intellektus, intelligencia, kapcsolat, kérdés, környezet, lélek, műveltség, psziché, pszichológia, szocializáció, tudás, vélemény
Irigykedem azokra, akik nevetni tudnak a vegyész-vicceken. Nincs annál üdítőbb, mint azáltal különlegesnek érezni magad, hogy értesz valamit, amit a nagy többség nem. Egy bizonyos körnek mindenki a részese: mindenki tud valami olyat, amiről sokaknak fogalma sincs. A lényeg az, hogy mindezt hogyan tálaljuk. Hogy elrejtjük-e mások előtt az intellektusunkat azért, hogy ne lógjunk ki a sorból, vagy esetleg kérkedni kezdünk az általunk nagynak vélt tudásunkkal. Egyik sem igazán jó megoldás.
Igen, sokszor az intelligencia és a műveltség torzítja a személyiséget. De mindez nem egy valódi tendencia, nem lehet általánosítani. Minden a visszajelzésektől függ. Általában, ha valakit sok hátrány ér az intellektusának túlzott fitogtatása miatt, az előbb-utóbb visszavesz belőle. Vagy nem is hoz szóba olyan témát, amely során kifejezésre juttathatná a tudását, vagy inkább csendben marad akkor is, ha más hozza szóba. Ezzel magának megspórol rengeteg energiát, azonban arra is predesztinálja magát, hogy a hamis személyiségével érvényesüljön. Valamiért olyan tévhitek keringenek, hogy a buta emberek élete könnyebb. Ilyen viszont nincs, mert: kit és mi alapján tekintünk butának? És mi alapján ítéljük meg, hogy valakinek könnyebb vagy nehezebb dolga van?

A tudás és az intelligencia, bár bizonyos skálákon valóban mérhető és akár számszerűsíthető is, mégsem tudjuk elég könnyen behatárolni. A tudás, a képesség, a műveltség nehezen válik el a személyiségtől. Senkit sem nézhetünk egy két lábon járó, két-három számjegyből álló intelligenciahányadosnak. Mindenki annyira lehet művelt, amennyire azzá kíván válni. Nem születünk együtt a világháborús események hátterének magyarázatával, nem a számelmélet alaptételének szavai lesznek az első szavaink, és nem tudjuk meg az óvodában, mi a különbség az induktív és a deduktív között. Mindezek tanult dolgok, ahogy az életünk során átélt és megszerzett érzelmi-értelmi funkcióink legnagyobb része is az. Aki érdeklődő, tudásra nyitott, kognitív fejlődésre vágyó személyiség, az birtokol valami olyan tulajdonságot, amit minden más téren igényességnek hívunk.
Ha van igényed arra, hogy tiszta és ápolt légy, a külsőd pontosan tükrözze az ízlésedet és az elvárásokat is, és magad körül rend legyen, akkor minden bizonnyal precíznek, igényesnek mondhatunk. Szomorúnak tartom, hogy a megnyilvánulásainkra, helyesírásunkra, megfogalmazásunkra, olvasottságunkra olykor nem vagyunk elég igényesek. Az értelmi és érzelmi intelligencia nem egyenlően fejlődik az embereknél, de akarata mindenkinek van. Mindenki vágyhat arra, hogy többet tudjon, jártasabb legyen bizonyos témákban, jobban ismerje a körülötte lévő világot, és ez általában a személyiségére pozitív hatással van. A tudásvágy érdeklődővé, nyitottabbá tesz minket, segít boldogulni a mindennapok egyszerűbb kérdéseiben, és segít példaképeket találni. Azok az emberek, akikben nagy a művelődésre való hajlam, idővel könnyebben tudnak tájékozódni a társaiknál, a gyakori olvasás által pedig inkluzívan fejlődik a nyelvérzékük és a helyesírásuk is. Minél több szót ismerünk, annál árnyaltabb lesz a gondolkodásunk, és sokrétűbben tudjuk kifejezni magunkat. A széleskörű ismeretek pedig elegendő társalgási témát szolgáltatnak, ami a szociális téren is pozitív hatásokat eredményez.

A műveltség és annak vágya tehát rengeteg pozitív hatással bír. Az viszont csak rajtunk és a mi ízlésünkön, szocializációnkon múlik, hogy mindehhez hogyan viszonyulunk. Megbecsüljük, értékeljük a tudást, vagy lenézzük, megbélyegezzük? Hagyjuk-e, hogy nagyképűvé tegyenek a többletinformációk, amelyekkel rendelkezünk, vagy megtanuljuk helyesen kezelni és megfelelő közegben átadni a tudásunkat? Hagyjuk, hogy a környezet befolyásolja a műveltségre való igényünket, vagy belülről jövő elvárások alapján szeretnénk felépíteni azt? A hozzáállásunk és az akaratunk alakítható. Ezt ne felejtsük el!
Varga Ágnes Kata
Magány az ünnepek alatt: Ne a ChatGPT-vel töltse az ünnepeket
Az ünnepek időszaka sokak számára meghitt, családias hangulatú periódus, másoknak viszont fájón kiélezheti a magány érzését. És igen, bármennyire is cuki társaság tud lenni elsőre egy chatgpt, teljesen jogos a cikk címe: az ünnepek nem arról kell szóljanak, hogy valaki kizárólag egy mesterséges intelligenciával beszélgessen.
Miért lehetünk hálásak az év végén?
Ahogy bekúszik a tél a mindennapokba, és a karácsonyi fények lassan visszaverik a sötétséget, érdemes megállni egy pillanatra. Nem kell nagy szavakat pufogtatni, csak végig gondolni, hogy mi az, amiért idén tényleg köszönettel tartozunk. Emellett fontos látnunk azt, hogy hogyan tudjuk úgy lezárni az évet, hogy legyen benne lélek, tartás és egy kis remény a jövőre nézve.
A nemet mondás művészete: készség, amely tanulható és fejleszthető
A nemet mondás sokak számára az egyik legnehezebb kommunikációs feladat, pedig alapvető készségről van szó, amely közvetlen hatással van a mentális jóllétre, a kapcsolatok minőségére és a mindennapi teljesítményre. Sokan azért nem tudnak nemet mondani, mert félnek a másik fél csalódottságától, elutasításától vagy konfliktustól.
Fibromyalgia, a test jelez az elfojtott érzések miatt
Amikor valamink fáj, annak oka van akár egy kellemetlen kór is állhat a háttérben, de minden fájdalom egy jelzés a testünktől, hogy valami nincs rendben.
Miért félünk mindattól, ami örömet hoz az életünkbe?
A legtöbbünk cipel valamilyen sérelmet, problémát a múltjából. Sokszor fel sem tűnik, hogy a döntéseinket egy régi, magunkban felépített élethelyzet irányítja, amely már ténylegesen nem rólunk szól. A mindennapi helyzetek során emiatt lépünk hátrébb mindattól, ami valaha boldoggá tett, csak hogy ne kelljen újra megélni azt a fájdalmat, amit a kudarc jelentett.