Menü

A kiegyensúlyozott lelkiállapot fenntartása

A mai világban az ember aktívabban keresi a boldogság „receptjét”, mint bármikor a múltban. Rengeteg megközelítéssel, módszerrel, tanáccsal találkozhatunk, szinte a bőség zavara áll elő. Talán könnyebben eligazodunk, ha kiemeljük azokat a területeket, illetve szempontokat, amelyek a leginkább kapcsolatba hozhatók a jó közérzettel, az élettel való elégedettséggel.

Jó emberi kapcsolatok – Társas lényként az igazán kiegyensúlyozott lelkiállapotot csak úgy érhetjük el, ha szeretünk és szeretve vagyunk. A családtagjaink, barátaink, munkatársaink iránt érzett bizalom abban is segíthet bennünket, hogy gondjainkat és örömünket meg tudjuk osztani másokkal, ami a jó közérzet egyik alapfeltétele. A szeretetteli közelségnek, az érintésnek szó szerint gyógyító hatása van, kutatási eredmények igazolják az immunrendszer erősítésében betöltött szerepét. Magányosan élő embereknek házi kedvencek tartása is sokat segíthet.

Tervek és célok – Egyik kedvenc mondásom így szól: céltalan hajósnak semmilyen szél nem kedvez. Ha ugyanis nem tudjuk, hová szeretnénk eljutni, csak hánykolódni fogunk az életben. Ennek lehetséges következményei a kiszolgáltatottság érzése, a szorongás és a depresszió. Éppen ezért nagyon fontos, hogy célokat tűzzünk ki magunk elé, és következetesen dolgozzunk azok elérése érdekében. Ne essünk kétségbe, ha valamely tervünk nem, vagy másként valósul meg, mint ahogyan kigondoltuk, hiszen „jobban tudják az Istenek” (Seneca). Siker esetén azonban ne felejtsünk el örülni a megérdemelt eredménynek, hiszen ez fog erőt adni a továbbhaladáshoz.

Adj időt magadnak!

Az első lépés, ha érzed, hogy kezdenek átcsapni a fejed felett a hullámok, hogy keress egy csendes, nyugodt zugot, ahol magadra összpontosítva rövid időre kizárhatod a rohanó külvilágot. A legfontosabb, hogy ne hagyd eluralkodni magadon a stresszt.

Légzőgyakorlatok

A nyugalom elnyerésének egyik leghatékonyabb módja a tudatos légzés elsajátítása. Ezzel a módszerrel minden körülmények között csillapítható a szívverés, a légzésszám és a zaklatott agy egyaránt.

Belső ellenség

Gyakran a legnehezebb feladat önmagunkat legyőzni. Ha mi nem vagyunk képesek hinni a sikerekben, még nehezebben tudjuk leküzdeni az akadályokat. Ez a hozzáállás csak növeli a nyugtalanságot és a szorongást a szervezetben, tehát a legfontosabb, hogy higgyünk önmagunkban.

A depresszió 50-60%-kal növeli az elhalálozás valószínűségét. Hatása összehasonlítható a dohányzás ártalmaival. A depressziósok 16-19%-a öngyilkosság következtében hal meg, valamint 450%-kal nagyobb a valószínűsége annak, hogy szívinfarktust kapnak. A krónikus depresszív hangulat a rákrizikót is megnövelheti 88%-al, valamint a krónikus félelemérzés 300%-kal megnövelheti a végzetes szívinfarktus rizikóját.

Egyes vitaminok és ásványi anyagok jótékonyan hatnak a stresszes időszakokban. Például a B-vitamin család tagjai támogatják az idegrendszer működését, ezzel pedig a kiegyensúlyozott lelkiállapot építőkövei. Érdemes tehát sok B-vitamintartalmú ételt fogyasztani, mint amilyenek a belsőségek, a sovány halak és az olajos magvak, de ma már vitaminkészítmények alkotóelemeiként is hozzájuk juthatunk.

Szerző:Udvari Fanni

Albérlet vagy kollégium?

Olyan dilemma ez amivel minden egyetemista, egyes esetekben már középiskolás találkozik. A felvételi utáni napokban elindul a nagy albérlet vagy kollégium vadászat, azonban érdemes kicsit előre gondolkodni és felmérni, hogy melyik városban melyik lehetőségek érik meg a legjobban.

Tippek az unalomevés ellen

A karantén kilók gyorsan felszaladhatnak, de van megoldás ellenük.

A meditáció fajtái

Tudtad, hogy a meditációnak vannak különböző fajtái, és mind máshogy hatnak az elménkre? Ebben a cikkben most ezekről olvashatsz…

Idősgondozás otthon

Az otthoni ápolás meghatározása nagyon egyszerűnek tűnhet, de itt is jogszabályok vannak, amelyeket be kell tartani. Rövid definíciója: Egy beteg hozzátartozónkat, szeretünket az otthonunkban, vagyis nem egészségügyi intézményben látjuk el, gondoskodunk a testi-lelki jólétéről, segítjük a gyógyulását, elviselhetőbbé tesszük a mindennapjait. Azonban ezen szabályozás alapján a legtöbb ember volt már otthonápolt. Most azt fogjuk megnézni, hogy mi történik abban az esetben, ha valaki idős segítségre szoruló hozzátartozóját szeretné ápolni.

Tippek a fogyáshoz idősebb korban

A fogyás nem csak a fiatalok problémája, hanem idősebb korban is aktuális lehet a súlyvesztés kérdése. Azonban ilyenkor több oka is lehet az elhízásnak, és figyelni kell arra is, hogy tényleges zsírt adjanak le, ne pedig izmot veszítsenek. Mi most arra keressük a választ, hogy hogyan lehet idősebb korban súlyt leadni úgy, hogy ne jöjjön vissza egyből és ne is járjon szigorú koplalással.