Menü

Munkahelyi zaklatás

A munkahelyi zaklatás különösen nehezen definiálható és körülírható fogalom. Nemcsak fizikailag tapasztalhatjuk meg, és nemcsak férfi-női kapcsolatban. Ma már sokkal többféle impulzus meríti ki ezt a kategóriát. Egyre több helyen fordul elő, hogy az ügyfél az ügyintézővel, a vendég a vendéglátóval próbál kikezdeni. De az is zaklatás, ha valaki túl bizalmasan viselkedik egy munkahelyen, vagy szemmel láthatóan egy adott illető ellen dolgozik.

Nem érdemes annak sem lenni, aki a társát megpróbálja kitúrni a helyéről, akár személyeskedéssel, akár verbális bántalmazással. Ugyanis, bár ez hirtelen nem jut eszünkbe, de komoly mentális következményekkel járhat. Sokakon nem úgy jön ki a felelősség és a bűntudat érzése, hogy a tettet követően szorongást vált ki, hanem állandó frusztrációt okoz különböző helyzetekben, amely emlékeket idéz fel a cselekedeteikről. Ez a jelenség napokig, hetekig is elkísérheti és ezáltal gyötörheti az embert. Ráadásul titkon mindenki fél attól egy kis mértékben, hogy egyszer ő kerül a másik oldalra. Ez tovább táplálhatja a stresszt és frusztrációt bennünk.

Ha pedig mi vagyunk az áldozatai egy munkatárs vagy egy ügyfél, egy vendég zaklatásának, akkor nagyon nehéz helyén kezelni a szituációt. Az egyszeri felajánlkozás, az alkalmi megjegyzéstétel még nem minősül zaklatásnak, de felkavarhatja az embert. Ha viszont az impulzus tartósan megmarad, az szorongáshoz vezet. Ez a szorongás pedig leginkább munkaidőben, vagy az azt megelőző időkben lehet a legintenzívebb. Természetesen a probléma forrását kell megszüntetni ilyen esetben. Legjobb, ha megkérünk egy felettest, hogy szóban vagy akár írásban figyelmeztesse azt, aki zaklat minket, legyen az vendég/ügyfél, idegen, vagy dolgozó. Semmilyen körülmények között nem szabad azonban testi bántalmazással fenyegetőzni. Sosem tudhatjuk, hogy kit milyen szándék és cél vezérel, éppen ezért szinte biztosan nem tudunk a zaklató jó belátásában bízni. Ezért mindenképpen a kollégák segítségét kell kérnünk, akik kívülállóként többet tudnak tenni, mint mi érintettként.

Előfordulhat, hogy a kollegiális vagy főnöki beavatkozás nem segít, vagy nem opció, mert a zaklatás pont tőlük jön. Ilyenkor pedig olykor nem akad más lehetőség, mint váltani. A külvilág nem tudhatja, hogy pontosan mi zajlik bennünk, ezért a hozzánk közelállókhoz érdemes őszintének lenni, és megosztani velük az okokat, amelyek a kilépésre vezéreltek minket. Ők később így segítséget tudnak nyújtani nekünk.

Természetesen nem mindig hatalmas a baj. Előfordulnak félreértések, nézeteltérések, amelyeken túl lehet és túl is kell lépni. A munkahelyi zaklatás súlyos vád, ezért soha ne süssük rá olyanra, aki nem követett el semmit! Mindig meg kell vizsgálni a helyzeteket az ő szemszögéből is. Ítéletet hozni sokszor elhamarkodottan szoktunk, még az emberi kapcsolataink minőségét illetően is. Ez pedig meghatározhatja a tudatunkat és a lelkünk egészségét. Figyeljünk oda másokra, gondolkodjunk a cselekedeteink előtt, és kellő empátiával forduljunk társaink, ismerőseink és az ismeretlenek felé is, hogy a félreértéseket elkerüljük!

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.

Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”

Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.