Menü

10. 000 lépés naponta az egészség kulcsa?

A napi tízezer lépés koncepció eredetileg egy tévedésből alakult ki. A japánok a hatvanas években dobtak piacra egy lépésszámlálót „manpo-kei” néven, ami nyersfordításban annyit tesz „tízezer lépést számláló”. A japánoknál hamar népszerű lett a termék, és viselői a 10.000 lépést tűzték ki céljuknak, így a japán egészségügyi szervezetek pontos képet kaptak a tízezer lépés egészségre kifejtett hatásáról. Bár a japánok közt a lépésszámláló előtt is voltak sétáló csoportok, újabbak szerveződtek és az egyébként sem rossz fizikai állapotú felhasználók vitális paraméterei javultak. Mivel a 10.000 lépés koncepció átlagos lépéshossz és sebesség esetén egybecseng az amerikai, napi fél óra ajánlással, így a didaktikai szempontból jobbnak tűnő 10. 000 lépést ajánlásaikba átvették

A koncepció térhódítása óta végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a 10. 000-re emelt lépésszám egészségügyi előnyök megjelenésével jár.

Az egyik vizsgálat szerint azon nőknél, akik emelték a napi lépésszámukat az ajánlott mennyiségre, 24 hét múlva vérnyomáscsökkenést regisztráltak. Egy másik vizsgálatban ezen mennyiségű lépésszámra növelt aktivitású túlsúlyos nőknél a vércukor szintben találtak javulást.

Ennek ellenére a hivatalos ajánlások szerint heti 150 perc min. közepes intenzitású testmozgás az, ami szükséges az egészségünkhöz. Ez így már figyelembe veszi azokat az edzéseket is, amik inkább erőnléti edzések, de lépésszámot nem növelnek, mint például a súlyzózás, talajtorna, stb. Persze ehhez még hozzájöhet a megfelelő lépésszám is. A kettő jól összefésülhető. Mindazonáltal a tízezer nem egy kőbe vésett szám. Bár célnak minden egészséges felnőttnek jó érték! Azonban edzettségi állapotunk, általános állapotunk, szükségleteink nagyon különbözőek lelhetnek.

Ahogy az étrendet, ezt is egyénre kell szabni kezdők esetében, vagy például betegség utáni felépülés időszakában sem sokkolhatjuk a szervezetet, nem erőltethetjük meg magunkat egyből. Eleinte kevesebb lépéssel kezdjünk. Nézzük meg, hogy hány lépést teszünk naponta a szokásos napi rutinunkkal (munka, torna, bevásárlás, stb.) , ez a szám lesz az alapszámunk, a kiindulási pont. Minden héten ezerrel emeljük ezt a számot, ez lesz a napi lépésszámunk. Tehát, ha most 3000 lépést teszünk naponta, jövő héten a napi lépésszámunk legyen 4000, azután pedig 5000, majd így emeljük aztán egészen 10.000-ig. A 7-8.000 körüli érték már egész jónak számít! Egy átlagos európai városlakó 2-3000 lépést tesz csupán naponta.

Egyszer mindenkinek érdemes megmérnie, hogy mennyit is megy naponta. Ehhez vásárolhatunk lépésszámlálót, vagy különböző okos-eszközöket (órát, karkötőt), melyekbe beépített lépésszámláló is van. Legmegbízhatóbbnak az okos-karkötők és órák méréséi. A legegyszerűbben hozzáférhetőek pedig a telefonra letölthető alkalmazások. Bizonyos típusoknál erre sincs szükség, a telefonban gyárilag beépített lépésszámláló funkció is van. Nagyon jó ez önkontrollra. Sokan azt hiszik, hogy nagyon sokat járkálnak, de valójában csupán 3-4000 lépést tesznek meg.

Más célok, más lépésszám megtételével érhetőek el. Ahogy egy felépülési időszakban nem kell feltétlenül teljesíteni a 10. 000-t, úgy egyes esetekben akár (pl. bizonyos mennyiségű fogyás elősegítése érdekében) ezt meghaladó lépésszámra lehet szükség. A célunk legyen, hogy eddigi aktivitásunkat növeljük, lépjük át komfortzónánk határait.

10 000 lépés az egészséghez. Eddig ma mennyi volt?

Hallottuk már néhányszor, hogy aki egészséges és fitt szeretne lenni, annak10 ezer lépést kell megtennie egy nap. Mi ebben az igazság, hogy érhetjük el ezt a lépésszámot, mennyit kell mozogjuk egy nap? „Beszélgessünk” erről kicsit.

Az ugrókötelezés jótékony hatásai

Nem, az ugrókötél nem csak az iskolai tornaórákra való! Egy igazi alakformáló társ, mivel az ugrókötelezés számos jótékony hatással bír. Lehetőséged van szórakoztató módon szálkásítani a testedet a rendszeres ugrókötelezés által, amely vegyíti a kardió és az izomerősítő gyakorlatokat. Ne várj tovább, kezdj bele!

Életveszélyes súlycsökkentő szerek

Ha fogytán a türelmed fogyókúrád során, érthető, ha a gyors siker érdekében a súlycsökkentő szerekhez fordulnál. Többségük biztonságos, és ha betartod a használati utasítást, eredményesen egészíti ki diétádat. Néhányuk azonban olyan összetevőket tartalmazhat, melyek súlyosan károsítják egészségedet.

Pajzsmirigybetegség és sport

Pajzsmirigybetegségnél egyáltalán nem tilos a sporttevékenység, sőt! sokat javíthat az életmódváltással együtt elkezdett és rendszeresen végzett testmozgás. Pajzsmirigybetegségnél nemcsak az életmódváltás fontos, néhány mozgásforma segítséget jelent.

SMR henger. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz?

Az SMR, vagyis self-myofascial release roller, egy henger, melynek lényege, hogy tulajdonképpen egy kötőszöveti önmasszázst végezhetünk vele, a letapadt izmok fellazítására szolgál. Aktuális divatkellék, vagy hatékony sporteszköz? Hogyan kell használni és mik azok a trigger pontok?