Menü

Téli sportok veszélyei

A téli sportok szépségeit nem lehet vitatni. Van, aki kifejezetten várja, hogy beköszöntsön a hideg, s leessen a hó. A téli sportok bármely életkorban elvégezhetőek, többféle sporttevékenység közül is választhatunk, nem kell lemondani a mozgás öröméről a hideg évszakban sem, azonban nem árt betartani néhány szabályt a sérülésmentesség érdekében. Hiszen nem szeretnénk a szép tavaszi sportolást a télen elkövetett hibákból adódó sérülések miatt kényszerpihenővel kezdeni! Tapasztalatból tudom...

Manapság egyre népszerűbb téli sport a síelés, aki csak teheti, már az első hóesés alkalmával lécet csatol. A korcsolyázás is rendkívül népszerű, hogy a szánkózásról ne is beszéljünk! A síelés, vagy a korcsolyázás olyan dinamikus sporttevékenység, amely szinte az összes izomcsoportunkat megdolgoztatja, ugyanakkor számtalan veszélyt is hordoz magában.

A futás szerelmesei általában télen is hódolnak kedvenc sportjuknak, s megfelelő télies futóöltözetre, cipőre beruházva, a téli hónapokban is élvezhetik a lefutott kilométereket, azonban is itt érdemes jó néhány dologra odafigyelni!

A sportbalesetek és sérülések többsége azért következik be, mert nem melegítünk be, vagy nem alaposan, ezzel pedig növelhetjük a sérülések kialakulását. A leggyakoribb sérülések a térd, comb, boka, váll sérülései, izomhúzódások, szakadások, rosszabb esetben törések.

Síeléskor legtöbben esés vagy ütközés miatt sérülnek meg, de a nagy hideg is okozhat komoly gondokat. A téli időjárással együtt járó baleseti forrás az utak, járdák síkossága. Téli futásnál, de akár gyaloglásnál, sétánál is, külön figyelmet fordítsunk a megfelelő lábbeli használatára, jeges, ónos időben pedig inkább maradjunk otthon és tartsunk pihenőnapot.

Téli sportolás alkalmával nem lehet elégszer kihangsúlyozni a megfelelő védőöltözetet, meleg aláöltözőket, kesztyűt, sálat, sapkát, ám a túlöltözést is feltétlen kerülni kell, s ügyeljünk arra, hogy orron át vegyük a levegőt. Futás közben télen figyeljünk arra, hogy kimelegedve, kiizzadva ne álljunk meg beszélgetni, a sport befejeztével pedig mielőbb vegyük le a vizes ruházatot, s vegyünk meleg fürdőt, igyunk forró teát, levest.

Hasznos és praktikus kiegészítői a téli mozgásnak a különböző melegítő zselék és krémek, edzés utáni regeneráló készítmények, lazító-és masszázskrémek, ezeket is érdemes kipróbálni!

Sporttevékenység után, legyen az bármilyen típusú mozgás, elengedhetetlen a testünk és izmaink megfelelő nyújtása, nyújtógyakorlatok vagy akár henger segítségével.

Még a legnagyobb hidegben se fogyasszunk alkoholt a téli edzés előtt, és vegyük komolyan a test jelzéseit, fáradtságot, sérülésre utaló jeleket, fájdalmat vagy meghúzódást.

Semmi máshoz nem hasonlítható élmény télen sportolni, a havas tájakon futni, síelni, gyönyörű befagyott tavakon korcsolyázni, azonban ahogy a nyári sportszezonnak, úgy a télinek is megvannak a maga feltételei, betartandó szabályai. Ha ezekre odafigyelünk, sérülésmentesen élvezhetjük kedvenc sportjainkat, téli edzéseinket!

Aerob-anaerob edzés, melyik mi is pontosan?

Aerob és anaerob jelentése, az edzések közötti különbség. Sokszor hallani ezeket a kifejezéseket, de kevesen tudnák megmondani, pontosan, miről is van szó. Nézzük melyik mit takar.

Mire jó a léböjt kúra?

A léböjt kúra népszerű diétának számít, amibe a súlyvesztés mellett a lelki egyensúly visszanyerése miatt is sokan belekezdenek. Mivel a kúra alatt csak folyadékot és semmi szilárd ételt nem lehet fogyasztani, oda kell figyelni mit és mikor eszünk.

Barackos finomságok

Gyakran mondjuk a fiatal, egészséges arcbőrre, hogy hamvas, mint egy barack. Mindez nem véletlen, hiszen az őszibarack kitűnő szer a száraz és fáradt bőrre. A szépségápoláson túl azonban az egészséges életmódnak is szerves részét képezi ez a kis szőrös gömb.


Súlycsökkentő szabályok

Mielőtt belevágnál a nagy fogyási akcióba, vésd az emlékezetedbe, hogy nem vagy kövér! Súlyfelesleged van, amit nem kell szégyellned, nem vagy hibás miatta. Csak egy lépés a cél kitűzése. A diétázás olyan, mint bármely más képesség: el kell határoznod magad és keményen dolgoznod kell érte.

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.