Menü

Tanítsuk gyerekeinket a digitális eszközök tudatos használatára

A digitális eszközök használta egyre fiatalabb korban kezdődik. Vajon hogyan álljunk ehhez hozzá szülőként? Támogassuk vagy korlátozzuk ezen eszközök használatát gyerekünknél?

Az biztos, hogy nagyon nem lehet és érdemes ellene menni ennek a folyamatnak szülőként. Vagyis a teljes tiltás nemcsak, hogy nem igazán kivitelezhető, de valahol értelmetlen is. Mivel ebben a világban neveljük gyermekeinket, és ennek a világnak most nagyon is, sőt egyre jobban része a különböző digitális eszközök használata. A kulcsszó inkább a limit. Vagyis az első és legfontosabb, hogy ebben is, mint minden másban korlátokat állítsunk fel, szabályozzuk, hogy mikor, mennyit használhatja a gyerek ezeket az eszközöket. Például érdemes kitűzni azt a szabályt, hogy lefekvés előtt közvetlenül már ne számítógépezzenek, telefonozzanak a gyerekek.

Persze szülőként magunkra is oda kell figyelnünk, hogy milyen példát mutatunk. Ha állandóan a telefonnal a kezünkben létezünk csak, akkor nehéz lesz a gyereket más irányba terelni ezzel kapcsolatban. Ha rendszeres jelleggel ránézünk telefonunkra, ha folyamatosan csekkoljuk üzeneteinket, az komolyan sértheti a családi intimitást. A gyerekek pedig erre különösen érzékenyek, fontos számukra a szülő teljes és elmélyült figyelme.

A képek és videók készítése és megosztása szintén kardinális pont. Nyilván nem kell túl idősnek lenni ahhoz, hogy egy gyerek már tudjon képeket, videókat készíteni és megosztani a telefonjával. A következmények felmérése szempontjából azonban nagyon is nem mindegy az életkor és az érettség. Szülőként fontos látni ennek veszélyeit, és időben érdemes ezzel kapcsolatban felvilágosítani gyerekeinket. A képek, videók készítésének is vannak illemszabályai, a kompromittáló tartalmak megosztása pedig igen csak kellemetlen következményekkel járhat, akár jóval a megosztást követően is.

Vannak különböző applikációk is arra, hogy tartalmakat letiltsunk, illetve van lehetőség, hogy monitoring alatt tartsuk a gyerek teljes internet-használati szokását. De nyilván látni kell, hogy ezen lehetőségek kiaknázása igencsak bizalmatlan gyerek- szülő kapcsolatról árulkodik. A digitális eszközök hasznosak és veszélyesek is tudnak lenni. Fontos lenne, hogy a szülők ne elsősorban az ellenőrzésre koncentráljanak, hanem tudatosabb felhasználásra neveljék gyereküket.

Sportolási ötletek a nyári időszakra

Ahogy beköszönt a nyár, sokan keresünk lehetőségeket a szabadban való tevékenységekre, hogy kihasználjuk az évszak adta lehetőségeket. A nyári hónapok ideálisak a szabadtéri sportolásra és testmozgásra, hiszen a napsütéses napok lehetővé teszik, hogy kihozzuk magunkból a maximumot. Viszont tény, hogy a nyári forróság fullasztó tud lenni, emiatt a szabadtéri sportolás terén kompromisszumot kell kötni. Az alábbi cikkben néhány nyári sportolási lehetőséget nézhetünk meg, amelyek aktív, és szabadtéri kikapcsolódást jelentenek.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Tatabánya látnivalói, nevezetességei

Amennyiben egyszerre vágyunk aktív, és nyugis pihenésre, de nem tudunk dűlőre jutni, hogy hová is utazzunk az országon belül, akkor tökéletes választás Tatabánya. Itt mindenki megtalálja a számításait, hiszen egymást váltják a jobbnál jobb látnivalók, rengeteg étterem, múzeum várja az idelátogatókat. A város mellett emelkedő Kő-hegyre felsétálva megcsodálhatjuk a Turulmadarat. Emellett pedig van egy-két kihívást jelentő túraútvonal is, ha valaki inkább ezeket keresi.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.