Miért építenek a gyerekek kuckókat?
- Dátum: 2015.07.14., 22:35
- biztonság, elhatárolódás, én-határok, függetlenedés, kuckóépítés, leválás, védelem
Ki ne emlékezne arra, hogy gyerekként mindenféle helyen, szinte akármiből épített kuckót magának, ahol elbújhatott, ahová elvonulhatott, ahol játszhatott...? A kuckóépítés tipikus jellemző tevékenysége a gyerekkornak, de vajon miért építenek a gyerekek kuckókat, bungalókat maguknak olyan lelkesen?
Nyilván gyerekként el sem gondolkozunk a kuckóépítés motivációján, egyszerűen csak vágyunk az alkotásra, egy védelmet jelentő menedékre, ahol nem mellékesen még „felnőttesdit” is játszhatunk. Az alkotás lehetősége, illetve a felnőtt világ utánzása alapvető motivációs erő arra, hogy a gyerekek is építsenek „házat” maguknak. Tehát egyrészről a kuckóépítés beleilleszkedik egy általános tanulási folyamatba, melynek meghatározó része a felnőtt tevékenységek leutánzása.

De a szakértők szerint a jelenség hátterében egyéb tényezők is felfedezhetőek. Egy kuckó építése lehet a függetlenedés kifejezésének eszköze, elhatárolódás a felnőttek világától. A leválásnak is lehet a lenyomata, de mivel a kuckó egyik legmeghatározóbb tulajdonsága (bárhol és bármiből is készüljön is), hogy védelmet és biztonságot nyújt, ezért egyúttal az anyai gondoskodás motívumát is magában hordozza.
Pszichológiai fogalmakkal élve a kuckóépítés a gyerek én-határainak erősítését is szolgálja, a védelem önálló megteremtésének lehetőségét, de egyúttal emlékeztet az anyai öl biztonságára is.
Fotó:
Pixabay.com
 
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
 
                            Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
 
                            A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
 
                            Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
 
                            Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
 
                            A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
