Menü

Vajon iskolaérett-e a gyerekem?

A hivatalos előírások szerint azok a gyerekek iskolakötelesek, akik folyó év augusztus 31-ig betöltik hatodik életévüket. Az óvoda, vagy a körzeti nevelési tanácsadó véleményére azonban visszatarthatják a kicsiket további egy évig.

Tavaly megváltoztatták a jogszabályokat és most már nem a május 31-e, hanem az augusztus 31-e után született csemeték lettek az évhalasztók, vagy másként fogalmazva az évvesztesek. Ez a változtatás azonban sok helyen kicsapta a biztosítékot, mondván a gyerekeket túl hamar, túl fiatalon kényszerítik iskolapadba, ami később tanulási nehézségekhez vezethet. A másik oldal viszont azt állítja, hat évesen tanulni jó dolog és a gyerkőcök kiválóan tudnak alkalmazkodni, szocializálódni ebben a korban is.

Mivel nem a mi tisztünk véleményt mondani, ezért abban igyekszünk megkönnyíteni a szülők dolgát, hogy igyekeztünk összeszedni az iskolaérettség legáltalánosabb kritériumait.

Az iskolaérett csemete legalább 115-120 centiméter magas, súlya 18-24 kilogramm. Jó, ha már megkezdődött nála a fogváltás, vagyis legalább két tejfoga kiesett és a helyüket a valódi, csontfogak foglalták el. A szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy az iskolaérettség a testi fejlettségben is megmutatkozik: vagyis a gyermek kinőtte, elvesztette a babakortól jellemző pocakját. Jó ha fizikálisan is érett, vagyis képes lesz az iskolatáskát cipelni és képes lesz a tanórákon egyhelyben ülni.

Fontos, hogy gyermekünk mennyire várja az iskolát. Ez is mutatja az érettségét. Ha készül rá és ez a játékaiban is megmutatkozik, akkor lelkileg felkészült a nagy menetelésre.

A szociális érettség is fontos. Ez azt jelenti, hogy csemeténk képes megtalálni a helyét az adott közösségben, képes az alkalmazkodásra és képes kapcsolatokat kialakítani akár idegenekkel is.

Ha a verselés, dalolás, mesélés nem okoz gondot neki, választékosan, akár összetett mondatokban is kifejezi magát, akkor az már jót jelent. Az is szempont, hogy tartósan, legalább 10-15 percig képes legyen megülni a fenekén, vagy lekösse magát rajzolással, festéssel, valamilyen foglalkoztatóval, illetve egyéb játékkal. Kritérium az is, hogy a számok között el tudjon igazodni, legalább az egytől tízig terjedő tartományban. Tudja, melyik a magasabb, vagy alacsonyabb, ismerje az aránypárokat, magyarán képes legyen az összehasonlításra. A memóriáját is vizsgálni szokták, itt általában olyan feladatokat kell tudni teljesíteni, hogy három-hat elemből álló képsorokat kell megjegyezni és visszamondani. Kritérium lehet még a beszédhiba is, illetve az, hogy a mozgása mennyire összerendezett, kialakult-e már egyértelműen a jobb- és balkezesség.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.