Menü

Nagyon korai bölcsődei gondozás- Káros vagy nem?

Egyre elterjedtebb tendencia, hogy a szülők a csecsemőjüket akár egyéves kora előtt mások gondozására bízzák. A jelenség következményeiről pedig fejlődéskutatók vitáznak, vajon káros e, a gyerek fejlődésére nézve a nagyon korai bölcsődei gondozás.

Ma már közismert folyamat, hogy igen dinamikusan emelkedik a nők aránya a munkaerőpiacon, egyre szükségesebb, hogy mindkét szülő teljes munkaidőben dolgozzon. Ezen kívül pedig egyre több az egyszülős háztartás is. Mindezek következtében megnő a bölcsődei gondozás iránti igény, és felvetődik az a dilemma is, hogy lehetnek e káros következményei annak, amikor egy gyermeket első életévében hosszabb időn át (heti 20 óránál több ideig) nem az elsődleges gondozója (például anya) neveli.

Amerikában ez a kérdéskör már régóta aktuálissá vált, de például hazánkban is megfigyelhetőek hasonló tendenciák, amelyek nálunk is hasonló problémákat vetnek fel. Van a szakemberek között olyan, aki csak nagyon kicsi kockázatról beszél, főleg ha jó minőségű bölcsődei gondozásról van szó. Mások szerint azonban, azok a csecsemők, akiket egyéves koruk előtt már bölcsődébe adnak, bizonytalan kötődést mutatnak idegen helyzetekben, és gyakran agresszívabbak is kortársaikkal.

Amerikában még jóval korábban egy vizsgálatsorozatot indítottak, annak érdekében, hogy felmérjék egyrészt a bölcsődék minőségét, másrészt pedig hatásrendszerét a gyermek későbbi fejlődésére nézve. A gyenge minőségű bölcsődei gondozások esetében (melyeket például a következő negatív tulajdonságok jellemeztek: képzetlen gondozók, nagy fluktuáció, túl sok gyermek kevés szakember), igen rossz hatásról számoltak be az eredmények a gyerekek fejlődésére nézve. Ugyanakkor árnyalja a képet az a tény, hogy a gyenge minőségű bölcsődék hatásai leginkább akkor negatívak, ha egyéb kockázati tényezők nehezítik a helyzetet. Vagyis például olyan esetben, amikor a családi háttér eleve hátrányos helyzetű.

Egyértelműen nem jelenhető ki, hogy a nagyon korai bölcsődei gondozás mindenképpen káros hatású a gyermek fejlődésére nézve. Ugyanakkor tudjuk azt, hogy milyen fontos az anya- gyermek kapcsolat, korai kötődési minta a későbbi fejlődésre nézve. Ha mérlegelnünk kell, akkor azt mindig egy adott helyzetben tesszük, ami tele van egyedi, sajátos tényezőkkel. Nem dönthet senki sem helyettünk, ahogyan nem vállalja más a következményeket sem.

Fotó:
sxc.hu

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.